vart börjar man?

Miss me and I skrev:
2683722 hmm där ser man..men några har ju sagt att det är någonslags ketchup effekt på den och att den är jobbig om man inte är van....
Fast det är en fördel att det är ketchup-effekt, för man blir mer tvingad till att lära sig hantera motorn då. Jag tycker fortfarande du borde satsa på en 85cc. Jag tycker 125orna är för höga för att man ska känna sig riktigt säker när det blir knepiga partier.

125 forumet är för de som tatt lätt MC-kort, de är i 15-16-17års åldern. Det är många på 30+ som kör 125cc på crossbanan. Och jag är 21 och tränar ibland på 80cc, Olas tjej som kör 85cc gissar jag är nånstans runt 25-30 också.

En kompis (22år) provade 80'n jag brukar träna på, han har kört nästan uteslutande stora fyrtaktare (400cc+). Han kom tillbaka å sa "jag är för stor för den här hojjen", då sa jag "far ut å kör igen, och prova dra den på växeln tills den inte vill dra mer", och så gjorde han. När han kom tillbaka sa han: "ja fyfan, det här är en manlig hoj" :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
2683784 Fast det är en fördel att det är ketchup-effekt, för man blir mer tvingad till att lära sig hantera motorn då. Jag tycker fortfarande du borde satsa på en 85cc. Jag tycker 125orna är för höga för att man ska känna sig riktigt säker när det blir knepiga partier.

125 forumet är för de som tatt lätt MC-kort, de är i 15-16-17års åldern. Det är många på 30+ som kör 125cc på crossbanan. Och jag är 21 och tränar ibland på 80cc, Olas tjej som kör 85cc gissar jag är nånstans runt 25-30 också.

En kompis (22år) provade 80'n jag brukar träna på, han har kört nästan uteslutande stora fyrtaktare (400cc+). Han kom tillbaka å sa "jag är för stor för den här hojjen", då sa jag "far ut å kör igen, och prova dra den på växeln tills den inte vill dra mer", och så gjorde han. När han kom tillbaka sa han: "ja fyfan, det här är en manlig hoj" :tummenupp
haha ok varför har alla så överdimensionerade hojar då?? för det är vell de dom har om man klarar sig på en 125:a..eller har jag fel nu igen?

Miss me and I skrev:
2683816 haha ok varför har alla så överdimensionerade hojar då?? för det är vell de dom har om man klarar sig på en 125:a..eller har jag fel nu igen?
Det beror ju på vad man har tänkt sig för körning!

Ska man ligga å tokdra hojjen över en sandöken är det inte att föredra en 85cc ;) Då vill man ha en större motor som går lugnare och som har mer effekt, man bryr sig inte särskilt mycket om hojjen är trögstyrd.

Ska man köra uppför en bergsvägg däremot så vill man ha en hoj som är så lätt som möjligt som man kan påverka mycke med kroppen, då bryr man sig inte om effekt eller om den e stabil på rakorna.

Jag kan gissa att det säljs mest 250 2t och 450 4t, och jag tror det är för att folk gärna vill ha lite mer än va de klarar av i effektväg, för att det aldrig ska saknas effekt. Tar man och sätter två nybörjare på vardera hoj, en 125 och en 450 så kommer mest troligt den som kör den lättare cykeln köra fortare inom några veckor, för att man blir inte lika övervälmad av krafterna på en mindre hoj.

Kör man runt på vägar så kommer en 85cc kännas tam. Kör man den i skogen på endurostigar så kommer du nog köra bra mycke fortare på den än på en 200, för du kommer inte att använda fullgas i princip nånting med den större hojjen och du kommer svänga/manövrera 85cc mycke snabbare/lättare.

Sen handlar det också om motorkaraktär, en större hoj har "mer botten", det innebär att om man lägger i tex tvåans växel och kör i gång-fart, och sedan gasar man fullgas så kommer inte 85an accelerera mycket förns du kommit upp i säg tex 30km/h, medans 200an kommer dra bra redan vid 15km/h. Det innebär att just på den biten är en större motor mer lättkörd, å andra sidan när du kommer uppåt en 40km/h så accelererar 200cc bra mycke hårdare vilket kan göra att man tappar kontrollen och drar iväg nånstans dit man inte vill.

Jag har ändå ganska mycke MC erfarenhet men jag skickar iväg min 450cc nu och då i skogen, på de långsammare partierna. Mycke pågrund av att den väger så mycket och jag kan inte ta emot den alltid men även för att det kommer mer effekt än vad man tänkt sig ibland samtidigt som det är mer fäste än vad man tänkt sig...

Det enda rätta är att prova sig fram, ändå...

Miss me and I skrev:
2681217 brukar ni sam åka eller åker alla själva??? Tänkte måste ju vara roligare att åka ett helt gäng!

Vi är nästan alltid minst två stycken som kör, och ibland många fler. När man väl kör brukar vi hålla avstånden och var och en kör för sig. Det är i depån det roliga eftersnacket börjar.

Nu ska jag också lägga mig i för att krångla till saker o ting ytterligare!:tummenupp

Visst, en 85cc är jäkligt smidig o lätthanterlig för den som inte är så stor, men samtidigt kan ju storleken vara en nackdel också..
Mindre hjul letar sig lättare ner i hålor och ojämnheter och en kortare hjulbas (avståndet mellan fram och bakhjul) gör cykeln nervösare när det börjar gå lite fortare.
På dom flesta enduro/MX banor är det ju dessutom stora hojar som "lägger upp spåren"så att säga, vilket gör att det nog kan bli besvärligare än nödvändigt för en ren nybörjare.

Enligt min mening så är nog det absolut mest lättkörda i skogen en 250 4-t.
Visst, lite tyngre än en 2-t, men med ett oslagbart effekt register, bra men lätthanterligt bottendrag och ingen besvärlig "effektexplosion"längre upp på i registret.

Men så var det ju det med underhåll och kostnader..
En 4-t av någorlunda modernt snitt är dyrare i inköp, och framförallt;den kräver mer underhåll än en 2-t.Det råder visserligen delade meningar om detta, vissa hävdar att det bara är att tuta o köra med en 4-t och det kanske stämmer in på gamla XR 600:or o liknande, men någon som hävdar detta om en nyare MX/enduro 4-t skulle iaf aldrig jag köpa en begagnad cykel av...:rolleyes:

Så därför; (trumvirvel) jag rekomenderar precis som de flesta andra en 2-t, på antingen 125 eller 200 cc!
Lättkört, lätt mekat och någorlunda billigt.Vilken av dessa två som är bäst är nog mest en smaksak, båda fungerar utmärkt till det du tänkt dig, det bästa du kan göra är att snacka med nån hos din lokala cross/enduro klubb och fråga om dom inte kan hjälpa dig att få prova hojarna du är intresserad av.Bägge dessa hojtyper finns garanterat representerade i klubben och som du säkert märkt här är folk i den här sporten oftast väldigt hjälpsamma mot nybörjare.

Hmm..Det var mycket text det, hoppas du kan få ut nått vettigt iallafall.Lycka till! ;)

jo då jag får mycket vettiga funderingar utav alla inlägg..tyker att det är himla kul att så många kan tänka sig lägga in ett för slag och mottivering..

en fråga till.. är det alltså inte billigare med enduro tillbehör på mässan i älvsö??

Last edited:
Miss me and I skrev:
2689412 jo då jag får mycket vettiga funderingar utav alla inlägg..tyker att det är himla kul att så många kan tänka sig lägga in ett för slag och mottivering..

en fråga till.. är det alltså inte billigare med enduro tillbehör på mässan i älvsö??
Oftast inte, det är nog billigare att handla nu på dem reor som mc-handlarna har.

Pungis skrev:
2681681 Effekten är ju oftast överflödig, men det gör ju inte så mycket, men en större hoj är mjukare (och därmed lättare, iaf enligt mig) att köra. Små fyrtaktare är dock mkt förlåtande och kanon att starta med

Jag skulle börja på en 250 4takt

Att en modern 2taktare inte har ketchupeffekt stämmer ju inte alls. Dom har ju bättre bottenvrid än förr, absolut... men fortfarande en rejäl effektpuckel. Gäller även din gasgas ju!

Men jag upplever ingen ketchupeffekt på min, den går jävligt linjärt tills att avgasporten öppnas och då ryter det på som bara den, dock så kör jag oftast hög växel lite varv så det drabbar inte mig i skogen direkt. Provat en kompis KTM 200a rätt några gånger med och tycker att den är fin som fanken, han säger också att den är helt perfekt till han, ganska tanig liten sak, ha vill inte ha så mycket motor att brottas mot!

Cupcake skrev:
2689465 Annars: åk själv, du får kompisar där. Och vem vet, du kanske fastnar för cross istället. Eller motard. Lycka till!
ja jo kanske cross..men aldrig väghoj iaf..jo men tänkte att det kunde vara kul att åka ett gäng å andra sidan kanske man kan koncentrera sig mer på sitt eget körande om man inte åker flera...ja ja dit ska jag iaf..

Miss me and I skrev:
2689949 ja jo kanske cross..men aldrig väghoj iaf..jo men tänkte att det kunde vara kul att åka ett gäng å andra sidan kanske man kan koncentrera sig mer på sitt eget körande om man inte åker flera...ja ja dit ska jag iaf..

Jag pratar om motard för BANA, inte motard för gata, det är bara trist. Prova på riktig motard. Jag ställer min till ditt förfogande för bankörning om vi skulle ses någon gång. Cross är kul det med, kommer du att upptäcka.

har inte orkat läsa genom hela tråden så vet inte om nån har skrivit de redan men tidningen Bike hade för några år sen en test av olika storlekar av enduro hojar och vilken som var snabbast på olika banor för olika erfarna förare.
Kan ju va värt att kolla.

har för mej att 400 4t var snabbast och 250 2t kom på andra plats.

Micke944 skrev:
2690419 har inte orkat läsa genom hela tråden så vet inte om nån har skrivit de redan men tidningen Bike hade för några år sen en test av olika storlekar av enduro hojar och vilken som var snabbast på olika banor för olika erfarna förare.
Kan ju va värt att kolla.

har för mej att 400 4t var snabbast och 250 2t kom på andra plats.
jag är mest intresserad av den prisvärdaste och mest lättkörda hojen..Dom flesta har svarat KTM 200.. men jag undrar om så många tycker att KTN:n är så överlägsen varför kör inte alla KTM????

Miss me and I skrev:
2691126 jag är mest intresserad av den prisvärdaste och mest lättkörda hojen..Dom flesta har svarat KTM 200.. men jag undrar om så många tycker att KTN:n är så överlägsen varför kör inte alla KTM????
För att KTM 200 är lättkörd, men inget som säger att den är bäst

Miss me and I skrev:
2691126 jag är mest intresserad av den prisvärdaste och mest lättkörda hojen..Dom flesta har svarat KTM 200.. men jag undrar om så många tycker att KTN:n är så överlägsen varför kör inte alla KTM????

Men hittar du en fin GasGas 200a så ska du inte backa, jag gillar min GG mer än min förra KTM.

EDIT: Kollade enduromx det finns en sprillans GasGas EC200 -06 för 55k, ett bra pris för en mkt kompetent hoj!

Last edited:
Tvekan dödar....

Jag är nybörjare på cross/enduro och köpte en Husa Fe450e -05 ...
Största problemet som jag ser det är min längd, hmm eller brist på längd... (är 163 cm)
När jag kör motard är det bara bra för jag har inga långa ben som är i vägen men i enduroskogen skulle jag verkligen, verkligen villja nå ner ordentligt. 95% av mina vurpor beror på att jag inte når ner... när man ska till att "rädda" med foten är det redan försent när man når marken... :näsblod För att inte tala om alla gånger man vält för att man stannat där det lutar lite åt "fel" håll :mad:

Men jag är oerhört förtjust i styrkan hos min lilla Husa... jag kan puttra mer eller mindre på tomgång på 2:an och ta mig ur det mest kniviga situationer.
El-start är ett måste! det är nästintill omöjligt att kicka om man inte når ner.. då kommer stor del av din tid gå åt till att leta efter något att stå på för att kunna kicka igång eländet och det är skittråkigt/asjobbigt när man har stått på näsan för femtilefte gången på första varvet... :huvet

Stirra dig inte blind på kubiken.. Rannsaka dig själv...
Vad ska du ha den till...? vill du köra enbart på Crossbana eller i enduroskogen? vill du kunna köra på allmän väg och skrämma tanter inne i stan? Vill du köra Motard?
Och.. man kan faktiskt köpa en hoj.. köra en månad och sälja om man inte är nöjd :rolleyes:

Om du är intresserad har jag ett bröstskydd + armbågsskydd i lady-modell till salu :tungan

Lycka till!

/issi

Största problemet som jag ser det är min längd, hmm eller brist på längd... (är 163 cm)
När jag kör motard är det bara bra för jag har inga långa ben som är i vägen men i enduroskogen skulle jag verkligen, verkligen villja nå ner ordentligt. 95% av mina vurpor beror på att jag inte når ner... när man ska till att "rädda" med foten är det redan försent när man når marken... :näsblod För att inte tala om alla gånger man vält för att man stannat där det lutar lite åt "fel" håll :mad:
Och.. man kan faktiskt köpa en hoj.. köra en månad och sälja om man inte är nöjd :rolleyes:

Så sant, i skogen är det inte vidare kul att vara kort, men varken Issi eller jag är speciellt korta, 163-165 cm, det finns många tjejer som är under 160, de ska ha credit för att de fixar att köra, inte bara ÅKA enduro.

Ju duktigare du blir, desto mindre viktig blir din längd. Men i början när man är ny och ofta går i backen så känns längden på en själv/höjden på hojen alldeles för avgörande.

Varva med att köra cross också, där är inte längden på dina ben så uppenbar som ute i skogen. Och som Issi sa: en hoj går alltid (oftast) att sälja.

det här två sista inläggen är nog de två vettigaste (ur min synvinkel) i hela tråden bockar och bugar....

issi skrev:
2691373 Tvekan dödar....

Jag är nybörjare på cross/enduro och köpte en Husa Fe450e -05 ...

Men jag är oerhört förtjust i styrkan hos min lilla Husa... jag kan puttra mer eller mindre på tomgång på 2:an och ta mig ur det mest kniviga situationer.
El-start är ett måste! det är nästintill omöjligt att kicka om man inte når ner.. då kommer stor del av din tid gå åt till att leta efter något att stå på för att kunna kicka igång eländet och det är skittråkigt/asjobbigt när man har stått på näsan för femtilefte gången på första varvet... :huvet

Stirra dig inte blind på kubiken.. Rannsaka dig själv...
Vad ska du ha den till...? vill du köra enbart på Crossbana eller i enduroskogen? vill du kunna köra på allmän väg och skrämma tanter inne i stan? Vill du köra Motard?

Om du är intresserad har jag ett bröstskydd + armbågsskydd i lady-modell till salu :tungan

Lycka till!

/issi
kan du säga vad skydden har för märke och är för storlek så kan jag åka och prova den i någon affär..och vad ska du ha för dom??

Last edited:
*/ ?>
Back