Vart är termostaten på min r1a

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Har förstått att termostaten ska sitta här någonstans. Men exakt hur mycket behöver jag ta isär för att hitta den. Är ju inte världens smidigaste ställe att skruva på. Är en R1 03a

52472D60-287F-4CD2-8926-4114592F67B2.jpeg960FEDEA-863A-4784-AC0A-DFBDFA19AA52.jpeg
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du kan lossa de två skruvarna så sitter termostaten där under locket. Du kan behöva lossa slangen som går till det för att kunna få bort locket.
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
jag blir mer nyfiken på varför du skall åt den.

ta bort den helt ?
trasig, eller misstänker att den är trasig ?
annat ?
Hojen går dåligt på låga varv när den är varm. Fick tips om termostaten. Har nu fått bort den. Tycker dock att kylvätskan är ful i allmänhet. Vad tror ni om denna termostat. Skrot?44B8A065-C8C1-4A24-8D84-AEC530701FAA.jpeg505D1A8C-7357-4D53-9AF1-BC901E6CF412.jpeg
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Laga inget som inte är trasigt. Kylvätska skall bytas enligt serviceintervallet.
Svårt när man köpt en hoj utan servicebok. Men kylvätskan är nog absolut läge att byta. Blåste av termostaten med tryckluft och kände på den. Verkar inte vara några fel. Dock märkte jag att en slang som gick till termostathuset inte var åtdragen. Där kanske upphovet till felet är
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Det jag gjorde förr när man kolla termostaten på bilen var och lägga den i en kastrull med vatten på spisen och en termometer för att se om/när den öppna sig.
Borde stå temperatur för öppning på termostaten, eller i manualen.
Var rätt vanligt förr på bilar har jag för mig att man hade olika termostater sommar/vinter.
//Per
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hojen går dåligt på låga varv när den är varm. Fick tips om termostaten. Har nu fått bort den. Tycker dock att kylvätskan är ful i allmänhet. Vad tror ni om denna termostat. Skrot?View attachment 463988View attachment 463989
Om hojen går dåligt på låga varv så är det sannolikt inte relaterat till temperaturen, då hade den kokat. Kolla över insugssidan istället.
 

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Om hojen går dåligt på låga varv så är det sannolikt inte relaterat till temperaturen, då hade den kokat. Kolla över insugssidan istället.
Jag ringde mascot motor angående detta och de trodde på tempen. Glömde kanske skriva att de är när den är varm detta sker. Men nu har jag skruvat ihop allt igen och nu har jag hög tomgång istället ca 3000 varv ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ringde mascot motor angående detta och de trodde på tempen. Glömde kanske skriva att de är när den är varm detta sker. Men nu har jag skruvat ihop allt igen och nu har jag hög tomgång istället ca 3000 varv ?
Igen, felet ligger på insugssidan. Ditt senaste inlägg ger ytterligare bekräftelse för det. Fortsätt du med motortempen men det är osannolikt att det orsakat felet.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
är den även svårtstartad när den är varm ?
tycker det ser ut på bilden som om det är olja i vattnet.
kolla stiften också.
är ett eller fler stift svarta/geggiga så gör ett komptest, avslöjar om ventiljustering behövs göras
även om en ev. spricka i toppen finns.
dricker den någon kylvätska ? kolla färg på motoroljan !
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top