Vart är termostaten på min r1a

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Har förstått att termostaten ska sitta här någonstans. Men exakt hur mycket behöver jag ta isär för att hitta den. Är ju inte världens smidigaste ställe att skruva på. Är en R1 03a

52472D60-287F-4CD2-8926-4114592F67B2.jpeg960FEDEA-863A-4784-AC0A-DFBDFA19AA52.jpeg
 
Du kan lossa de två skruvarna så sitter termostaten där under locket. Du kan behöva lossa slangen som går till det för att kunna få bort locket.
 
jag blir mer nyfiken på varför du skall åt den.

ta bort den helt ?
trasig, eller misstänker att den är trasig ?
annat ?
Hojen går dåligt på låga varv när den är varm. Fick tips om termostaten. Har nu fått bort den. Tycker dock att kylvätskan är ful i allmänhet. Vad tror ni om denna termostat. Skrot?44B8A065-C8C1-4A24-8D84-AEC530701FAA.jpeg505D1A8C-7357-4D53-9AF1-BC901E6CF412.jpeg
 
Laga inget som inte är trasigt. Kylvätska skall bytas enligt serviceintervallet.
Svårt när man köpt en hoj utan servicebok. Men kylvätskan är nog absolut läge att byta. Blåste av termostaten med tryckluft och kände på den. Verkar inte vara några fel. Dock märkte jag att en slang som gick till termostathuset inte var åtdragen. Där kanske upphovet till felet är
 
Det jag gjorde förr när man kolla termostaten på bilen var och lägga den i en kastrull med vatten på spisen och en termometer för att se om/när den öppna sig.
Borde stå temperatur för öppning på termostaten, eller i manualen.
Var rätt vanligt förr på bilar har jag för mig att man hade olika termostater sommar/vinter.
//Per
 
Hojen går dåligt på låga varv när den är varm. Fick tips om termostaten. Har nu fått bort den. Tycker dock att kylvätskan är ful i allmänhet. Vad tror ni om denna termostat. Skrot?View attachment 463988View attachment 463989
Om hojen går dåligt på låga varv så är det sannolikt inte relaterat till temperaturen, då hade den kokat. Kolla över insugssidan istället.
 
Om hojen går dåligt på låga varv så är det sannolikt inte relaterat till temperaturen, då hade den kokat. Kolla över insugssidan istället.
Jag ringde mascot motor angående detta och de trodde på tempen. Glömde kanske skriva att de är när den är varm detta sker. Men nu har jag skruvat ihop allt igen och nu har jag hög tomgång istället ca 3000 varv ?
 
Jag ringde mascot motor angående detta och de trodde på tempen. Glömde kanske skriva att de är när den är varm detta sker. Men nu har jag skruvat ihop allt igen och nu har jag hög tomgång istället ca 3000 varv ?
Igen, felet ligger på insugssidan. Ditt senaste inlägg ger ytterligare bekräftelse för det. Fortsätt du med motortempen men det är osannolikt att det orsakat felet.
 
är den även svårtstartad när den är varm ?
tycker det ser ut på bilden som om det är olja i vattnet.
kolla stiften också.
är ett eller fler stift svarta/geggiga så gör ett komptest, avslöjar om ventiljustering behövs göras
även om en ev. spricka i toppen finns.
dricker den någon kylvätska ? kolla färg på motoroljan !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top