Varning för vilt!

Klarat mig bra från vilt genom åren, sett massor men mest träffat fåglar med hojen. En fasan tog mitt på hjälmen i 100+ ( körde 125a då, gick i princip alltid på fullgas). Lät så in i hvete när pippin träffade hjälmen att jag åkte hem och sov stenhårt med rejäl huvudvärk. Men detta var på 80-talet…

Förra veckan kom en stork in för landning precis framför hojen, missade med en hårsmån, han inte ens reagera på den.

Körde längs en väg med viltstängsel på ena sidan igår kväll. (Stängsel oavsett, kanske är en inhägnad med 2 meter Gunnebo?) Kl är ca 22 så det har precis mörknat. Ser en skugga röra sig just vid stängslet och hittar bromsen instinktivt. En älgkalv hoppar sedan ut straxt före hojen och klampar över till andra sidan. Väl där väljer den att springa med. Hade fått ner farten betydligt och kollade inte vilken hastighet den höll, men uppskattningsvis höll han 60 en bra stund innan han till slut vek in i skogen.
Hade jag inte sett skuggan och reagerat utan att tänka så hade det förmodligen smällt denna gången.

Pinsamt. Jag har aldrig sett en vild grävling :rodnar, men tre rävar senaste 5 åren i Majorna. :)
Är tydligen i säng för tidigt !

Klarat mig bra från vilt genom åren, sett massor men mest träffat fåglar med hojen. En fasan tog mitt på hjälmen i 100+ ( körde 125a då, gick i princip alltid på fullgas). Lät så in i hvete när pippin träffade hjälmen att jag åkte hem och sov stenhårt med rejäl huvudvärk. Men detta var på 80-talet…

Förra veckan kom en stork in för landning precis framför hojen, missade med en hårsmån, han inte ens reagera på den.

Körde längs en väg med viltstängsel på ena sidan igår kväll. (Stängsel oavsett, kanske är en inhägnad med 2 meter Gunnebo?) Kl är ca 22 så det har precis mörknat. Ser en skugga röra sig just vid stängslet och hittar bromsen instinktivt. En älgkalv hoppar sedan ut straxt före hojen och klampar över till andra sidan. Väl där väljer den att springa med. Hade fått ner farten betydligt och kollade inte vilken hastighet den höll, men uppskattningsvis höll han 60 en bra stund innan han till slut vek in i skogen.
Hade jag inte sett skuggan och reagerat utan att tänka så hade det förmodligen smällt denna gången.

Här inväntar man ivrigt den första fågelsmällen, har som tidigare påvisat varit nära nog förut :hihi

22.jpg

En fasan av alla ting :va Fyfan, själv har man funderat över risken att faktiskt bli knockad? Man tänker ju att en fågel inte är så hård men det kan ändå bli ett antal kilon som träffar huvudet i ganska jäkla bra fart, speciellt när man beter sig som ett pucko och bombar :crash

Räddningen brukar ofta men inte alltid vara just att hålla sig kvar på hojen, lite svårt om man är medvetslös :rofl

Älgarna ger mig fan obehag bara att skriva om :zpy Maken på brutal lieman för specifikt motorcyklister existerar väl knappt, det blir nog som vanligt ett antal hojkollegor nu i höst vars sista syn blir den där gråa, mörka pälsen och långa ansiktet i lampljuset innan allt slocknar :(

Det som gör älgarna så jäkla svåra och läskiga är mörka pälsen kombinerat med hastigheten dom kan uppnå, samt att deras massa ligger i typ perfekt huvudhöjd för både motorcyklister och bilister :fakta Det är rejält stor skillnad på att upptäcka mörka pälsdräkter jämfört med ljusa, den förstnämnda ter sig ofta precis som du säger, "en skugga".

Som tråden tagit upp är det sjukt hur pass slumpmässigt viltolyckor utspelar sig. Visst nu vet jag med mig av erfarenhet att vill man vara på den "säkra" sidan när man kör mitt i natten mitt ute i ingenstans så rekommenderas 60 på mätaren. Men du kan likväl bli tacklad av en älg i 40 och stryka med, eller hoppa på en grävling i tresiffrigt och bara behöva leka lite endurohopp :tungan

Jag funderar ofta över saker som dessa, och kan åtminstone nu konstatera att funderingen över hur det skulle kännas att smälla en grävling med hojen är besvarad :)

Pinsamt. Jag har aldrig sett en vild grävling :rodnar, men tre rävar senaste 5 åren i Majorna. :)
Är tydligen i säng för tidigt !

Häng med miggen en natt så får du se fler djur än du har hela livet, miggen inkluderat 🤣)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D