Varning för vilt!

Klarat mig bra från vilt genom åren, sett massor men mest träffat fåglar med hojen. En fasan tog mitt på hjälmen i 100+ ( körde 125a då, gick i princip alltid på fullgas). Lät så in i hvete när pippin träffade hjälmen att jag åkte hem och sov stenhårt med rejäl huvudvärk. Men detta var på 80-talet…

Förra veckan kom en stork in för landning precis framför hojen, missade med en hårsmån, han inte ens reagera på den.

Körde längs en väg med viltstängsel på ena sidan igår kväll. (Stängsel oavsett, kanske är en inhägnad med 2 meter Gunnebo?) Kl är ca 22 så det har precis mörknat. Ser en skugga röra sig just vid stängslet och hittar bromsen instinktivt. En älgkalv hoppar sedan ut straxt före hojen och klampar över till andra sidan. Väl där väljer den att springa med. Hade fått ner farten betydligt och kollade inte vilken hastighet den höll, men uppskattningsvis höll han 60 en bra stund innan han till slut vek in i skogen.
Hade jag inte sett skuggan och reagerat utan att tänka så hade det förmodligen smällt denna gången.

Pinsamt. Jag har aldrig sett en vild grävling :rodnar, men tre rävar senaste 5 åren i Majorna. :)
Är tydligen i säng för tidigt !

Klarat mig bra från vilt genom åren, sett massor men mest träffat fåglar med hojen. En fasan tog mitt på hjälmen i 100+ ( körde 125a då, gick i princip alltid på fullgas). Lät så in i hvete när pippin träffade hjälmen att jag åkte hem och sov stenhårt med rejäl huvudvärk. Men detta var på 80-talet…

Förra veckan kom en stork in för landning precis framför hojen, missade med en hårsmån, han inte ens reagera på den.

Körde längs en väg med viltstängsel på ena sidan igår kväll. (Stängsel oavsett, kanske är en inhägnad med 2 meter Gunnebo?) Kl är ca 22 så det har precis mörknat. Ser en skugga röra sig just vid stängslet och hittar bromsen instinktivt. En älgkalv hoppar sedan ut straxt före hojen och klampar över till andra sidan. Väl där väljer den att springa med. Hade fått ner farten betydligt och kollade inte vilken hastighet den höll, men uppskattningsvis höll han 60 en bra stund innan han till slut vek in i skogen.
Hade jag inte sett skuggan och reagerat utan att tänka så hade det förmodligen smällt denna gången.

Här inväntar man ivrigt den första fågelsmällen, har som tidigare påvisat varit nära nog förut :hihi

22.jpg

En fasan av alla ting :va Fyfan, själv har man funderat över risken att faktiskt bli knockad? Man tänker ju att en fågel inte är så hård men det kan ändå bli ett antal kilon som träffar huvudet i ganska jäkla bra fart, speciellt när man beter sig som ett pucko och bombar :crash

Räddningen brukar ofta men inte alltid vara just att hålla sig kvar på hojen, lite svårt om man är medvetslös :rofl

Älgarna ger mig fan obehag bara att skriva om :zpy Maken på brutal lieman för specifikt motorcyklister existerar väl knappt, det blir nog som vanligt ett antal hojkollegor nu i höst vars sista syn blir den där gråa, mörka pälsen och långa ansiktet i lampljuset innan allt slocknar :(

Det som gör älgarna så jäkla svåra och läskiga är mörka pälsen kombinerat med hastigheten dom kan uppnå, samt att deras massa ligger i typ perfekt huvudhöjd för både motorcyklister och bilister :fakta Det är rejält stor skillnad på att upptäcka mörka pälsdräkter jämfört med ljusa, den förstnämnda ter sig ofta precis som du säger, "en skugga".

Som tråden tagit upp är det sjukt hur pass slumpmässigt viltolyckor utspelar sig. Visst nu vet jag med mig av erfarenhet att vill man vara på den "säkra" sidan när man kör mitt i natten mitt ute i ingenstans så rekommenderas 60 på mätaren. Men du kan likväl bli tacklad av en älg i 40 och stryka med, eller hoppa på en grävling i tresiffrigt och bara behöva leka lite endurohopp :tungan

Jag funderar ofta över saker som dessa, och kan åtminstone nu konstatera att funderingen över hur det skulle kännas att smälla en grävling med hojen är besvarad :)

Det som gör älgarna så jäkla svåra och läskiga är mörka pälsen kombinerat med hastigheten dom kan uppnå, samt att deras massa ligger i typ perfekt huvudhöjd för både motorcyklister och bilister :fakta Det är rejält stor skillnad på att upptäcka mörka pälsdräkter jämfört med ljusa, den förstnämnda ter sig ofta precis som du säger, "en skugga". ....

Visst nu vet jag med mig av erfarenhet att vill man vara på den "säkra" sidan när man kör mitt i natten mitt ute i ingenstans så rekommenderas 60 på mätaren. Men du kan likväl bli tacklad av en älg i 40 och stryka med, eller hoppa på en grävling i tresiffrigt och bara behöva leka lite endurohopp
:tungan
Det borde vara likadant med Motorcyklister, ju mörkare dessto svårare att upptäcka. Jag har själv nära missat en svart MC med svart förare och svart passagerare som kommer från vänster, ca 15 meter från mig, när jag ska cykla ut på gatan på trampcykel. Gatan ligger i skugga, jag har själv precis haft solen rakt i ögonen.
Så jag bytte Svart Metallic Originalkåpa på GSX1300R till Gul Kinakåpa.
Vad det gäller fågel försök undvika det.
En kamrat klöv på 1960-talet en talgoxe med skärmen på hjälmen. Han berättade att det svartnade för ögonen ett ögonblick men han höll sig på hjulen. Han körde en Ducati 125:a 4-takt så det kan väl inte gått fortare än ca 110km/h ?
Talgoxe ? Ja halva fågeln fanns ju kvar under skärmen på hjälmen.
Året var väl ca 1966 och Ducatin var Blå så jag gissar det var en 125 Sport som kom 1964.

1785340168663.png

Last edited:
Jag har haft 1 älg, 1 ren och 1 rådjur som har vänt i dikeskanten under åren. Hann aldrig ens räta ut fingrarna för att bromsa, så tur att ingen klev upp på vägen. Fågel har jag fått på axeln en gång.

En fasan av alla ting :va Fyfan, själv har man funderat över risken att faktiskt bli knockad? Man tänker ju att en fågel inte är så hård men det kan ändå bli ett antal kilon som träffar huvudet i ganska jäkla bra fart, speciellt när man beter sig som ett pucko och bombar :crash
Fick en måsvinge i pallet som ung. Inte trevligt. Tur man kör med integralhjälm

Katt - märktes knappt. Ryggrad av så det blev en rätt trist avlivning. Nio liv ni vet.

Fåglar - bara med hojen, ingen med hjälmen. Nu för några veckor sedan en kråka i 120 vars ena vinge fastnade mellan kåpa och kåpglas. Blodstänk över hela hjälmen och överkroppen… som tur var regnade det så när jag kom fram 15 mil senare var jag ren igen.

Nära - både älg och rådjur. Passerade en älgmule i skymning på någon meters avstånd. Det var läskigt, upptäckte den någon tiondels sekund innan…

Ren - har slutat räkna, de ser man innan och har snarare besvär med att få bort från vägen.

Kör snyggt!

Katt - märktes knappt. Ryggrad av så det blev en rätt trist avlivning. Nio liv ni vet.

Fåglar - bara med hojen, ingen med hjälmen. Nu för några veckor sedan en kråka i 120 vars ena vinge fastnade mellan kåpa och kåpglas. Blodstänk över hela hjälmen och överkroppen… som tur var regnade det så när jag kom fram 15 mil senare var jag ren igen.

Nära - både älg och rådjur. Passerade en älgmule i skymning på någon meters avstånd. Det var läskigt, upptäckte den någon tiondels sekund innan…

Ren - har slutat räkna, de ser man innan och har snarare besvär med att få bort från vägen.

Kör snyggt!

Kul att du delar med dig :)

Jag har förvisso fått en småfågel på axeln och en gås som tafsat på xj6an, men ingen såndär riktig smäll som Gober fick eller Comeback beskrev, där det är reell risk för både människa och maskin :crash

Konstigt med en kråka ändå, dom brukar vara tämligen smarta och alerta :va Samma med katter, stackarn :(

Näe som jag konstaterade tidigt i tråden, bättre om älgen hamnar på matbordet istället för på motorcyklisten, eller bilen :fakta

Har ni inga grävlingar där uppe? Fan gör ju vanliga vägar till knix kurser här nere :hihi Känner mig lite öm i axeln nu idag, men alla gånger man kan gå och stå efter mc incidenter ska man vara tacksam! :tummenupp

Rent körtekniskt vet jag inte hur mycket man ska grotta ner sig i viltolyckor, om det är något jag skulle vilja folk kan lära sig från min lilla grävlingsincident så är det nog att ge fan i bromsen när du väl träffar, iaf om du inte har abs :tungan

Det borde vara likadant med Motorcyklister, ju mörkare dessto svårare att upptäcka. Jag har själv nära missat en svart MC med svart förare och svart passagerare som kommer från vänster, ca 15 meter från mig, när jag ska cykla ut på gatan på trampcykel. Gatan ligger i skugga, jag har själv precis haft solen rakt i ögonen.
Så jag bytte Svart Metallic Originalkåpa på GSX1300R till Gul Kinakåpa.
Vad det gäller fågel försök undvika det.
En kamrat klöv på 1960-talet en talgoxe med skärmen på hjälmen. Han berättade att det svartnade för ögonen ett ögonblick men han höll sig på hjulen. Han körde en Ducati 125:a 4-takt så det kan väl inte gått fortare än ca 110km/h ?
Talgoxe ? Ja halva fågeln fanns ju kvar under skärmen på hjälmen.
Året var väl ca 1966 och Ducatin var Blå så jag gissar det var en 125 Sport som kom 1964.

View attachment 531074

Jadu... Typ precis det där man själv helst inte vill behöva uppleva :tungan Den där havsörnen hann man ju ducka för men det var fan i sista sekund, om ens det :Bugar

Vill du ha en yrkeshemlighet angående synlighet? Om du faktiskt är genuint intresserad, lyssna på mongo miggen här så ska du få höra vettu :hihi

Om man kikar på dom fåtal bilder som finns på the migg in action så brukar man kunna se en blå tröja i spegeln. Miggen brukar också konstatera att han flyger blått flagg för frihet :fakta Om vi lägger åt sidan det här med att man ska köra som om man är osynlig, vilket man absolut ska, men istället funderar på just synlighet så gör jag nu ett vårdslöst uttalande :hördu

Det var ingenting jag direkt hade planerat när jag började bomba phett på mc, men att ha en gigantisk blå tröja i XXXL ovanpå allt annat blir liksom väldigt färgglatt och väldigt fladdrigt :mattias Man brukar kunna märka på andra trafikanter om dom faktiskt ser en eller inte, och jag kan med stor självsäkerhet påstå att en gigantisk blå tröja som fladdrar som en flagga runt motorcyklisten är bland dom bästa sätten att synas på som finns, iaf i dagsljus. Jag hade valt min enorma blåa tröja över reflexvästar och kåpor alla dagar i veckan, med den praktiska bonusen av att den tar smällen av alla jäkla insekter man blir bombarderad av också :)

Nu vet du det, men nu när jag avslöjat det här vet jag inte om det hade varit optimalt om nästa gång man åker ut flyger alla motorcyklister runt med enorma blåa flaggor, jag tror fan övriga trafikanter hade fått epilepsi anfall på löpande band :rofl

Med lite vett i skallen så kör man inte hoj på natten :7peta

Med lite vett i skallen så kör man inte hoj när det är mörkt. Med lite vett i skallen så kör man inte hoj när det regnar. Med lite vett i skallen så kör man inte hoj över skyltad hastighet. Med lite vett i skallen så kör man inte hoj överhuvudtaget :7peta

Låter jag tråkig nu? :)

Kul att du delar med dig :)

Jag har förvisso fått en småfågel på axeln och en gås som tafsat på xj6an, men ingen såndär riktig smäll som Gober fick eller Comeback beskrev, där det är reell risk för både människa och maskin :crash

Konstigt med en kråka ändå, dom brukar vara tämligen smarta och alerta :va Samma med katter, stackarn :(

Näe som jag konstaterade tidigt i tråden, bättre om älgen hamnar på matbordet istället för på motorcyklisten, eller bilen :fakta

Har ni inga grävlingar där uppe? Fan gör ju vanliga vägar till knix kurser här nere :hihi Känner mig lite öm i axeln nu idag, men alla gånger man kan gå och stå efter mc incidenter ska man vara tacksam! :tummenupp

Rent körtekniskt vet jag inte hur mycket man ska grotta ner sig i viltolyckor, om det är något jag skulle vilja folk kan lära sig från min lilla grävlingsincident så är det nog att ge fan i bromsen när du väl träffar, iaf om du inte har abs :tungan

Grävlingar har jag missat några gånger, rävarna är skyggare och har bättre koll.

Min grundinställning är att inte försöka väja för vilt mindre än rådjur, chansen är större att man håller sig på hjulen om man helt enkelt bara kör över mindre vilt och fortsätter köra. Större vilt: Maxbroms in i kaklet. Gäller förstås även när man kör bil.

Viltfara vid gryning och skymning är kanske motorcyklistens största risk. Därför - sänk farten och håll uppmärksamheten hög.

Ett illustrativt exempel: Jag kör 70 km/h, en älg hoppar upp på vägen och tack vare inövad bromsteknik hinner jag precis stanna innan jag klipper älgen som kommer undan med blotta förskräckelsen. Liksom jag.

Ponera att jag glömde bort mig två sekunder och råkade köra 100 km/h istället. Med vilket hastighet träffar jag älgen?

Svar: Med 80 km/h. Både älg och motorcyklist med stor sannolikhet förolyckade. Det man ofta glömmer bort är att reaktionssträckan också ökar med hastigheten…

Därför är sänkt hastighet det absolut viktigaste när det råder viltfara. Och energin ökar/minskar med kvadraten på hastigheten.

Bra att ha i minnet.

Just det, en till nära-döden-upplevelse:

Finland, nära ryska gränsen för 7-8 år sedan. Grusväg i obygd, det som sedermera blev TET: Bakom ett timmerupplägg kommer en tjäderhöna utflygandes precis i huvudhöjd (stående). Jag hinner ducka men nog fan var det nära. Jag körde kanske 70 så det hade varit godnatt, särskilt som tjädern kom i liknande hastighet rakt från sidan.

Något år tidigare: Bakifrån ser jag hur kamrat med hustru bakpå nästan rammas av två startande tranor som kommer från sidan. Han gör undanmanöver och de duckar bägge två. Bedömt en meter från huvud till trana. Det är stora fåglar.

Bra minne: 2021 körde jag och en kompis ungefär TET mellan Ajaur och Muonio. Vid 22 passerar vi Nattavaara och en bit utanför sitter det en rävunge precis vid vägkanten. Den har hela huvudet nerkört i en konservburk och vare sig ser eller hör särskilt bra. Stannar illa kvickt och gullar lite med räven så den är lugn. Tar den i famnen och försöker lirka loss huvudet. Sitter hårt fast då konservöppnarkanterna håller i pälsen. Får till slut loss den och sätter ned räven som snurrar med ögonen och vinglar innan den sätter sig och tittar på oss. Från skogskanten hörs mamma locka och efter en stund lommar den iväg. Stannar och vänder sig om några gånger innan den försvinner in i skogen igen.

Ett fint möte.

0342c28083b4b2dc5a1b03ab69a4aee3.jpg

Kör snyggt!

Jag som dom flesta av oss som fortfarande hänger på detta forum börjar bli gammal. Brukar försöka undvika att åka när det är skymning och gryning.
Här nere i Småland där jag bor har vi mycket vildsvin och rådjur.

Har med bil kört på 4-5 rådjur genom åren men klarat mig från älgar än så länge. Kompisen krockade med en älg för något år sedan och fick sin XC60 skrotad.
Efteråt pratar vi om hur mycket och hur fort vi kört motorcykel på den vägen genom åren.

En bekant köpte en ny Tenere1200 kanske var 2012. Första helgen när den gått ca50 mil krockade han ett rådjur och vurpa så motorcykeln blir utlöst av försäkringen

För knappt två veckor sen stod en älgko alldeles bredvid vägen i regnet. Jag såg henne när jag var i princip bredvid så jag hann inte bromsa.
Tidigare i veckan kom jag runt en kurva och två älgar stod på vägen så jag fick stanna. De fick gå en bit från vägen innan jag körde vidare. Älgar kan vara lite lynniga.

Jag har ännu inte träffat något större än talgoxar med mc och den trenden får gärna fortsätta.

Grävlingar har jag missat några gånger, rävarna är skyggare och har bättre koll.

Min grundinställning är att inte försöka väja för vilt mindre än rådjur, chansen är större att man håller sig på hjulen om man helt enkelt bara kör över mindre vilt och fortsätter köra. Större vilt: Maxbroms in i kaklet. Gäller förstås även när man kör bil.

Viltfara vid gryning och skymning är kanske motorcyklistens största risk. Därför - sänk farten och håll uppmärksamheten hög.

Ett illustrativt exempel: Jag kör 70 km/h, en älg hoppar upp på vägen och tack vare inövad bromsteknik hinner jag precis stanna innan jag klipper älgen som kommer undan med blotta förskräckelsen. Liksom jag.

Ponera att jag glömde bort mig två sekunder och råkade köra 100 km/h istället. Med vilket hastighet träffar jag älgen?

Svar: Med 80 km/h. Både älg och motorcyklist med stor sannolikhet förolyckade. Det man ofta glömmer bort är att reaktionssträckan också ökar med hastigheten…

Därför är sänkt hastighet det absolut viktigaste när det råder viltfara. Och energin ökar/minskar med kvadraten på hastigheten.

Bra att ha i minnet.

Just det, en till nära-döden-upplevelse:

Finland, nära ryska gränsen för 7-8 år sedan. Grusväg i obygd, det som sedermera blev TET: Bakom ett timmerupplägg kommer en tjäderhöna utflygandes precis i huvudhöjd (stående). Jag hinner ducka men nog fan var det nära. Jag körde kanske 70 så det hade varit godnatt, särskilt som tjädern kom i liknande hastighet rakt från sidan.

Något år tidigare: Bakifrån ser jag hur kamrat med hustru bakpå nästan rammas av två startande tranor som kommer från sidan. Han gör undanmanöver och de duckar bägge två. Bedömt en meter från huvud till trana. Det är stora fåglar.

Bra minne: 2021 körde jag och en kompis ungefär TET mellan Ajaur och Muonio. Vid 22 passerar vi Nattavaara och en bit utanför sitter det en rävunge precis vid vägkanten. Den har hela huvudet nerkört i en konservburk och vare sig ser eller hör särskilt bra. Stannar illa kvickt och gullar lite med räven så den är lugn. Tar den i famnen och försöker lirka loss huvudet. Sitter hårt fast då konservöppnarkanterna håller i pälsen. Får till slut loss den och sätter ned räven som snurrar med ögonen och vinglar innan den sätter sig och tittar på oss. Från skogskanten hörs mamma locka och efter en stund lommar den iväg. Stannar och vänder sig om några gånger innan den försvinner in i skogen igen.

Ett fint möte.

0342c28083b4b2dc5a1b03ab69a4aee3.jpg

Kör snyggt!

Schysst att du hjälpte räven :tummenupp Jag har som sagt bara kört på en sån men han hade nog nån diagnos :dummer

Det positiva man kan säga om fåglarna är väl att dom ändå tillhör det "mjuka" klientelet, det hjälper inte alltid men det är fördelaktigt jämfört med det "hårda" grabbarna, typ vildsvin, grävling osv. Problemet med fåglarna är ju att dom väldigt lätt hamnar i huvudhöjd tex :fakta

När du väl träffar en grävling kan jag bara tipsa om att göra precis som du sagt :rofl Att väja för småvilt medför ju den där risken att träffen sker när ditt hjul är vinklat vilket blir no bueno för stabiliteten. Bättre att bara ta dom rakt på :)

Med ganska mycket nattkörning i bagaget håller jag även med om att gryning/skymning egentligen är värre än natten i sig. Delvis på grund av hur viltet beter sig, också på grund av ljusförhållanden, bländande sol. :mattias

Hastigheten är ett avsnitt för sig men det blir såklart lite fel om man ska sitta här o säga att öka den medför massa fördelar :brinnerup Den enda funderingen jag hade gällande min grävlingswobbling var just den gyroskopiska effekten, det torde finnas någon slags gräns där en för långsam hastighet kan göra saker värre enbart i förhållande till just den biten av fysiken, men jag antar att den hastigheten är såpass låg att det är irrelevant :va

Vad gäller större vilt så har jag en helt egen ideologi, otippat va? :hihi Bromsa köper jag absolut, väja är jag alltid svag för, men om jag konstaterar att smällen är ett faktum med större vilt så kommer jag försöka typ öhhh, hoppa av hojen? :rofl

Alltså jag kommer nog fan bara försöka slänga mig i backen bredvid hojen, det kan liksom omöjligen bli sämre än att smälla en älg i 80 tänker jag :crash

Jag som dom flesta av oss som fortfarande hänger på detta forum börjar bli gammal. Brukar försöka undvika att åka när det är skymning och gryning.
Här nere i Småland där jag bor har vi mycket vildsvin och rådjur.

Har med bil kört på 4-5 rådjur genom åren men klarat mig från älgar än så länge. Kompisen krockade med en älg för något år sedan och fick sin XC60 skrotad.
Efteråt pratar vi om hur mycket och hur fort vi kört motorcykel på den vägen genom åren.

En bekant köpte en ny Tenere1200 kanske var 2012. Första helgen när den gått ca50 mil krockade han ett rådjur och vurpa så motorcykeln blir utlöst av försäkringen

Fan en rådjurs seriemördare :rofl Bara smällt en sån, hittills :tungan XC60 är ju bra jäkla maskiner, tråkigt :( Och att kvadda hojen med ett rådjur innan den ens är inkörd, det är nog nått slags rekord :hihi

För knappt två veckor sen stod en älgko alldeles bredvid vägen i regnet. Jag såg henne när jag var i princip bredvid så jag hann inte bromsa.
Tidigare i veckan kom jag runt en kurva och två älgar stod på vägen så jag fick stanna. De fick gå en bit från vägen innan jag körde vidare. Älgar kan vara lite lynniga.

Jag har ännu inte träffat något större än talgoxar med mc och den trenden får gärna fortsätta.

Vettu vad, jag kanske får glida ut nån natt och ta ett litet snack med dom där :wiggle Hade väl varit intressant för SH att få höra deras syn på saken också :hihi

Nattkörning och vilt: I norr är natten ljus, i söder mörk. Stor skillnad då ögon reflekterar strålkastarljus. Ha bra strålkastare!

Gryning/skymning - då förflyttar sig vilt mellan vatten och dagslegor. Då korsas vägar och vilt har ingen aning om att fordon följer väg, rör sig snabbt och är dödliga. Djur vill oftast bara korsa öppna ytor så fort som möjligt. Vilda djur kopplar inte fordon till människor, det gör däremot renar.

En motorcykel klarar rejäla hinder bara hjulen rullar. Dock svårt att inte reagera på instinkt när fara dyker upp. ABS är sjukt bra i dessa lägen så man i vart fall inte bromsar omkull sig.

Någon sa att en klok förare inte kör på natten. Ligger mycket i det. Som så mycket annat så handlar det om risk och att bedöma samt hantera den.

Mitt i natten kan vara fantastiskt.

ac0cab632ec8466c5de046e1c2bff5be.jpg

Bild från en IBA-körning för några sedan, kanske 5-6 mil söder om Karesuando i slutet av maj. Någon mil innan bilden var det ett fullt orrspel mitt på vägen; kanske ett tjugotal fåglar i ring. En upplevelse man missar om man bara kör dagtid. Liksom skådespelet med midnattssolen.

Kör snyggt!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...