Varning för vilt!

Har tack och lov inte kolliderat med annat än fåglar. Men sett ett antal älgar både på och vid sidan om vägen. Otäckt, de är stoora! Senast skedde det i förra veckan strax söder om Färgelanda i Dalsland.

En fjolårskalv stod mitt i vägbanan och tittade nyfiket på en svart pryl (Moto Guzzi) och en orange pryl (BMW K1300) som närmade sig, saktade ned och tittade tillbaka. Älgen ville inte flytta på sig förrän den fick en högst konkret uppmaning från den svarta prylen. Några omgångar torrgasande fick den att dra. En bullrig V-motor med avgaspipor från Mistral funkar till mycket! :)

Det var andra gången jag träffat på ungdjur som inte har vett på att retirera utan nyfiket står kvar och studerar föremålen på vägen. Den gången funkade inget, tutande och helljusblink var förgäves och inte förrän jag gav den torrgasning med min dåvarande Triumph flydde den. En 955 cc-triple försedd med ett riktigt rivigt slip-on skapar ganska mycket ljud.

Annars bara fåglar som sagt. Tog en kråka med axeln. Nickade en duva med hjälmen (det blev ett moln av fjädrar, såg ut som en luftbrisad sade min medresenärer, ni som sysslat med någon form av artilleri fattar). Tog en svala med höger skenben. En stund senare tog jag ännu en småfågel, fast med vänster skenben den här gång. Seriemördare av småfåglar alltså.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D