VARNING för mc-köpare från England som vill betala via Paypal

Tomelilla12345

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
03 Suzuki GSX
Säljer min hoj via Blocket nu och har upptäckt ett bedrägeriförsök. Lite trögfattat är man ju så det tog ett tag, annars hade jag lyssnat på min magkänsla redan från börjat när jag kände att detta var något fishy.

En person sms:ade först på engelska och ville ha min mailadress (den finns ju som länk från annonsen - första varningen). Sedan mailade personen och ställde massa frågor om mc:n. När vi kommit överens om ett pris skickade personen ett mail där det stod att denne fört pengar till mitt paypalkonto - mer pengar än det överenskomna priset på hojen. Personen mailade strax därefter och sa att hojen ska skeppas till England och att det är en transportfirma som ska sköta jobbet.

Personen ville att jag skulle sätta in överskjutande pengar på ett konto i Western Union som betalning för transporten. Poängen blir ju att jag får ta från mina egna pengar och betala transporten för att sedan troligen aldrig höra av människan igen...
Det kom aldrig in några pengar på Paypal-kontot, mailet jag fick ser dock ganska äkta ut så jag antar att de kopierat utseendet noga.

Alltså - varning på folk som vill betala via Paypal och inte kommer och kollar på hojen. Redan när första sms:et kommer - släng det och svara inte.

Bra med en påminnelse men förhoppningsvis har de flesta lärt sig detta vid det här laget =0) Just det där tillvägagångssättet verkar vara en klassiker, även hört talas om liknande bedrägerier mot företag vid banköverföring. De sätter in pengarna men lite för mycket, företaget ser att pengarna kommit in och skickar produkten varav lurendrejaren backar överföringen med förklaringen om att de blev för mycket, scam slutförd.

Jag trodde dock att en banköverföring inte gick att stoppa, tror t.o.m. min bank sagt det vid förfrågan.

Haha, detta scamande har funnits ett tag. Bra att du påminner, händer varje gång jag lägger ut ngt fordon på blocket. Skriv med stora bokstäver no sale outside sweden så ska du se att det löser sig.

Snart kan man väl inte ens lita på Nigerianska bankirer!

Det senaste i branschen är väl svenska sommarjobb. Man lovar människor i Thailand eller Camerun 50000kr/månad för sommarjobb som skogsplanterare eller bärplockare i Sverige. Fixar arbetstillstånd åt dem. De kommer hit och får dåligt betalt. Nu utbryter snyft i pressen. Man samlar in pengar i Sverige och de skickas hem på vår bekostnad.
Den siste svensken är fortfarande inte lurad. :(

Verkar ju som att ni alla känner till detta redan. Det är ju bra. Jag har aldrig sålt fordon tidigare och var inte beredd på detta. Nu sprider jag det till alla jag känner. Nu håller jag bara tummarna att det inte blir något efterföljande krångel på något sätt utan att jag slipper problem pga detta.

Ytterligare en varning är att uppge namn i blocketannons. Min granne blev av med en Porsche i garaget.
Via hans namn i annonsen tog tjyvarna reda på vart bilen fanns och stal den ur villagaraget.

Ytterligare en varning är att uppge namn i blocketannons. Min granne blev av med en Porsche i garaget.
Via hans namn i annonsen tog tjyvarna reda på vart bilen fanns och stal den ur villagaraget.
Hur vet man att bovarna tog reda på var den fanns mha namnet i annonsen? Torskade bovarna och berättade det själva?

För ringa och förfråga sig om bilen funkar inte längre?

Det är viktigt vid sådana här händelser att tänka på sannolikheten för att det skall vara seriöst. England är ett mycket hojtätt land och just sporthojar finns det ett stort utbud av.
Varför skall då en köpare från england köpa en hoj i Sverige? Vi har ett väldigt litet utbud, vi har tack vare detta väldigt höga priser på hojarna och när vi dessutom har en kronkurs som är hysterisk så blir det extremt dyrt för en engelsman att köpa hoj här...

Verkar ju som att ni alla känner till detta redan. Det är ju bra. Jag har aldrig sålt fordon tidigare och var inte beredd på detta. Nu sprider jag det till alla jag känner. Nu håller jag bara tummarna att det inte blir något efterföljande krångel på något sätt utan att jag slipper problem pga detta.

Jepp, alla i mc-branschen känner till detta utom du, har du bott på Mars senaste åren och precis landat med rymdkapseln på vår fina planet? :7peta :krama

Jepp, alla i mc-branschen känner till detta utom du, har du bott på Mars senaste åren och precis landat med rymdkapseln på vår fina planet? :7peta :krama

Förklaring kan möjligtvis finnas i stycket du citerade. Här följer en vag ledtråd:

"Jag har aldrig sålt fordon tidigare och var inte beredd på detta."

Lär dock inte vara sista tråden om denna företeelse, dessvärre.

Nu var du lite hård mot Tomelilla12345. Trots :krama-symbolen... :) HON vill ju bara hjälpa sina medmänniskor. :) Inte så lätt att veta om man inte är van.

Ytterligare en varning är att uppge namn i blocketannons. Min granne blev av med en Porsche i garaget. Via hans namn i annonsen tog tjyvarna reda på vart bilen fanns och stal den ur villagaraget.
Ja, sådant förekommer tyvärr. Min granne blev av med en KTM veckan efter att den annonserats ut (med namn och nummer) på Blocket. Jag använder alltid "alias" och fejkat telenummer på Blocket numera.

EDIT: nu har jag rättat så att Tomelilla slipper vara en han och istället är en hon! :)

Last edited:
Nu var du lite hård mot Tomelilla12345. Trots :krama-symbolen... :) Han vill ju bara hjälpa sina medmänniskor. :) Inte så lätt att veta om man inte är van.

Tomelilla12345 är ingen han, det är en hona eller kanske en hen. Lite skoj får hon ta, det är ju Sporthoj trots allt och där får man retas lite med glimten i ögat :fyllisar

Varför nummer alls? Kan folk surfa blocket kan de väl maila? Skönt att kunna gallra lite.

Perfekt! Alias, fejkat nummer och fejkad mail!
Jag brukar även köra med falsk bild, skall jag sälja en mc så lägger jag ut en bild på min mikrovågsugn, soffbord eller motsvarande. Då är man HELSAFE! :yoparty

Jag kör med fejkat pris. Drar av 50% så hojen inte låter lika stöldvänlig. Sen är det bara att dubbla priset vid en ev affär.

Amatörer

Jag brukar fejka hela annonsen. Det vill säga jag lägger ut annonser på saker jag inte har.
Satan vad lurade folk blir!

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti