Varning: Dieselspill numera sandad asfalt (Gbg)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Varning för sandad vägbana utan varningsskyltar direkt utanför GP-huset på Hisingen (mellan GP-Huset och Jet-macken).

Kom körandes, för några timmar sedan, på väg hem från klubben och fick se ett medelstort dieselutsläpp mitt i kurvan (20 - 25m långt). Åkte tillbaks till klubben och ringde 112 som vidarebefodrade det hela till räddningstjänsten. Fick besked att räddningstjänsten kommer ut, lämnar mitt mobilnummer och säger att jag och en kompis möter upp.

10 minuter senare ringer en kille från räddningstjänsten och säger att 20-25m är ALLDELES för mycket för dem att sanera och att de inte har så mycket absol i bilarna.

Jag kontrar genom att säga att de har 2st. och att det borde räcka. Han svarar med att 20-25m är för mycket för dem och att de i stället ringer VV som kommer ut med en jourbil och sandar.

Jag ber honom då meddela VV att ta med sig skyltar (2st) så de kan varna för halt väglag samtidigt som jag kort redogör för väggreppet (eller rättare sagt) som blir följden av sand på torr asfalt. Han bekräftar att han skall vidarebefodra detta till VV.

Efter ca. 1 timme kommer en ensam gubbe ut från VV med lite sand uppslängt på flaket. Han börjar raskt slänga ut det när jag samtidigt påpekar för honom att även detta är halt och att man därför borde sätta ut varningsskyltar (skyltar som han inte har med sig). Till svar får jag:
- När detta har sugit upp dieseln och torkat upp blåser det bort när bilarna kör i det! :huvet

Jag och kompisen hade varit bort på ringön (det finns ett par skarpa svängar där) för att se om det läckt ut diesel på fler ställen, vilket det hade gjort. Så vi dirigerar VV:s gubbe även dit där han slängde ut mer sand, utan skyltar!

Hoppas ingen är förvånad över agerande dels från räddningstjänsten (som numera KANSKE sanerar högst 2 meters utsläpp, eller??? Eller VV:s bristande trafikkunskap vad avser förvarning vid halt väglag (det gäller förståss bara oss på 2 hjul därav den låga prioriteringen att varna :mad: ).

Det är inte första gången och inte sista heller. Jag blev dock lite förvånad ver att räddningstjänsten numera också ansåg att 20-25 m var för mycket. Det gjorde de inte för 2 år sedan då vi rapporterade ett utsläpp på exakt samma plats fast dubbelt så stort. DÅ kom de och gjorde ett bra jobb! Men inte idag!???

// Niklas

mudder skrev:

OK! Sorry missade att det finns ett sådant forum! Postar det där också med hänvisning att det finns på två ställen då!

Edit: Eeeeh, morgontrött är jag! Det var ju inget forum :kocko Nu är det inlagt där också. Tack för tipset!

// Niklas

Last edited:
nomolas skrev:
Det är för j*vligt!!! :mad: :mad: :huvet

ja fy fan va dåligt! konstigt att det händer olyckor... inte för att alla olyckor händer så men om dom varnar för sånt så kan man ändå minska med några olyckor........

hur mycket har dom att göra då? dom ska la ändå klara att sätta ut skylltar även om dom inte har pengar?? skyltarna finns ju.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra