Singelolycka, inte mitt fel?

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Hej hej!

Slutade för en gångs skull tidigt från jobbet den 7e juni(ca 16:00). Strålande väder och sugen på att köra båge var på sin högsta nivå :tummenupp
Jag åker hem, langar av mig ryggsäcken och bestämmer mig för att ta en av mina favvorundor ut på värmdö/ingarö mot björkviksbrygga.
Tar höger vid brunn in på mörtviksvägen, passerar 30 sträcka utan några helst problem, kommer in på 50 sträckan som verkar vara i sitt normala skick.
MEN vid den sissta kurvan innan 70 sträckan börjar försvinner av min förvånad bågen under mig. Jag rasar framåt på knä och glider ner i diket efter ca 20 m på asfalt. Ser samtidigt att bågen glider på sin vänstra sida på mötandes fil, en bil kommer och parerar för att inte krocka hojen, den glider ca 50 m, jag springer upp från diket fram till hojen och varnar andra trafikanter för fara.
Jag minns inte exakt vad som sas innan vi reste bågen upp. Men efteråt märker jag att de flesta som stannat/som sett olyckan var rent utav förbannade på vägverket pga att dom inte varnat för 4-5 mm rullgrus över hela vägbanan.
En av de som stannat säger att dessa skador ska inte du betala för! Du körde varken för fort eller såg nåra som helst varningsskyltar! (för en gångs skull körde jag efter skyltarna och är alltid uppmärksam på skyltar, men hade ej sett nåra)
Han sa att han vill ställa upp som vittne, mot att det inte funnits nån typ av varning eller att jag kört för fort!
Fick även namn o nummer till en annan som sett olyckan.
Jag har ringt runt till en massa personer på VV där jag fått den viktigaste info på länge: LAG på varning/skyltar etc om VV VET att det finns fara på vägen "Speciellt om det är VV som orsakat faran, i detta fall lagning av väg, rullgrus.
Har nu skickat in skadeanmälan etc på detta och hoppas på att jag kommer kunna åka en fin hoj nån gång i sommar.
Det som gick sönder var: Vänster sida plastkåpor, motorkåpa/oljetråget?, backspegel, blinkers, liten repa på tanken, skinnställ, skor, handskar och tankväska(som var 3 dar :huvet .

Jag ber till min gud var dag att detta ska gå igenom och att rep på hojen ska gå så snabbt som möjligt.
Nu har jag bara halvförsäkring på hojen, men även om jag hade haft hel skulle jag inte vilja betala självrisken.

Nån som varit med om detta? Hur pass svåra är VV? Hojen går ju åka på, men inge kul att åka på totalrepad hoj :/

Nån som har erfarenhet av detta?

MVH
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag som person mår i övrigt prima, vrickade handel smått vid fallet, det var det enda possetiva :/
 

Kami69

Guest
Vilken jä*la osis du haft! Tyvärr tror jag att VV.s kvarnar mal långsamt, särskilt nu på sommaren. Det verkar helt klart vara deras fel, men de blir ju inte snabbare för det! Håll kontakten med dina vittnen, de är guld värda! :yoparty
Lider med dig!!! :pannkyss
//Karin
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Usch då, låter inget vidare. Hoppas verkligen att VV får betala!
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
En sån stor instans som VägVerket släpper knappast igenom att dom gjort fel utan att dom måste. Jag vågar nästa lova att dom säger nej och kräver isåfall anmälan och sedan rättegång för att dom ska dömas för fel. Annars skulle ju vem som helst kunna leta upp grus på vägen och köra omkull med flit där och kräva pengar av VV. Det är hur jag skulle tänka mig att DOM tänker (VV) när dom får ditt krav. Men OM dom bara betalar åt dig utan någe vidare så säg gärna till här för då far jag oxå dit och lägger omkull hojen.
Kanske funkat i Kalifornien men inte i Sverige. Men sen vet man ju aldrig.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Tur att du inte hamnade under en av dina möten! :gnissla
Skönt att det gick så bra som det gick.
Ja håll för guds skull reda på kontaktuppgifterna till dina vittnen och åk gärna ut och fota vägen där detta hände om du har möjlighet.
Klart som fasen att VV ska stå för detta, men räkna inte med ngn reptilsnabb upplösning.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Btw, det är väl en av VV hållen väg?
Så det inte är ngn mindre väg som hålls av en vägförening?
//Tobbe
 

Kami69

Guest
tobbeviking skrev:
Btw, det är väl en av VV hållen väg?
Så det inte är ngn mindre väg som hålls av en vägförening?
//Tobbe


En vägförening hade varit bra, där går det nog snabbare! Ja, fota vägen, för djävulen!!

//Karin :tummenupp
 

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
Paroxyst skrev:
En sån stor instans som VägVerket släpper knappast igenom att dom gjort fel utan att dom måste. Jag vågar nästa lova att dom säger nej och kräver isåfall anmälan och sedan rättegång för att dom ska dömas för fel. Annars skulle ju vem som helst kunna leta upp grus på vägen och köra omkull med flit där och kräva pengar av VV. Det är hur jag skulle tänka mig att DOM tänker (VV) när dom får ditt krav. Men OM dom bara betalar åt dig utan någe vidare så säg gärna till här för då far jag oxå dit och lägger omkull hojen.
Kanske funkat i Kalifornien men inte i Sverige. Men sen vet man ju aldrig.
Varför i hela helvete ska du åka dit o lägga hojen där?klotat hojen utan försäkring o vill nu få nån annan o betala? svårsåld hoj? eller är du helt dum i huvet?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
rBy skrev:
Jag skulle direkt lämnat in hojen (eller köpt delarna själv) och fixat den.
Sparar du kvittona är det inga problem att få igen degen sen.
Så slipper du vänta dag ut och dag in med en trasig hoj

/fredde
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag råkade ut för exakt samma sak för ett par år sedan. Tog bilder på gruset och hade vittnen men efter ett par brev mellan mig och VV slutade det hela med -'Dra åt helvete. Ska du ha några pengar får du dra det inför domstol.' Man är jävligt hjälplös som privatperson när man har ett 'verk' mot sig.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Det är VV´s väg. Ringde både till värmdö komun och till VV 2 ggr för att dubbelchecka.
Polisanmälan ville jag till 100% att göra, men polisman jag talde med verkade verkligen inte tro på mig.
Han sade: -MC olycka, Du har kört för snabbt o la till ett flin.
rBy:-Nej nej, för en gångs skull körde jag varken vårdslöst eller för snabbt.
Polisman: -Jaja.. Vad har du för MC?
rBy: - Ninja 600
Polisman: -hehe jaja fort gick det alltså!....?
rBy:(som börjar bli lite sne på polisman, som INTE TROR MIG!)-Jag har vittnen som kan styrka att jag INTE kört för snabbt och att det INTE satt skyltar innan faran.
Polisman verkar tro på mig! :tummenupp
Men säger: Varningsskyltar kan ju sitta 2 mil innan faran.
rBy:-Det är inte vad jag lärde mig när jag pluggade teori(men polisen borde ju veta om någon)
rBy ger en situation år polisman: Tänk om jag skulle bo där omkring olyckan inträffade, då skulle jag ju inte sett skyltar med tanke på att jag varken kan se 2 mil eller ha på känn att VV har fan lagat vägen idag!)
Polisman: -Rådjur kan finnas på vägen även då inte skyltar finns, anpassa farten efter väglag!
rBy:-Ok rådjur kan jag köpa. MEN om VV Har gjort lagning och VET om faran ska väl fan nån typ av varning finnas?!?! +att åka runt i 30 på alla vägar i swe bara för att rådjur KAN finnas på vägen gör man inte?
Så bla bla bla
Han säger i alla fall i slutet av samtalet att det är ingen större idé att göra anmälan då dom skickar anmälan till VV som för in i sin statestik att en till båge har gått omkull på svenska vägar, +att polisen kommer kanske skicka utredare till platsen för att se efter om jag gjort brott och ska bötfällas.

Var för övrigt nere och tittade till bågen för 15 min sen. Med sorgset hjärta och tåren i ögat konstaterade jag att det är fan inte så pass farligt endå, bara cosmetica som jag lider mest utav, men i alla fall inge kul att åka på en vurpad båge, när det är VV som klantat sig :(
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
G.S.G.G. skrev:
Varför i hela helvete ska du åka dit o lägga hojen där?klotat hojen utan försäkring o vill nu få nån annan o betala? svårsåld hoj? eller är du helt dum i huvet?
Eh, hur är det med läsförståelsen? Läs om det du citerar 10 gånger.

granath_ skrev:
jag tror på det sistnämda, men tyvärr finns det ju folk som inte tål att andra människor ska lyckas :3freak
Ehhh? Ännu svårare med läsförståelsen måhända? Vaddå "inte tål att andra människor lyckas"? Läser vi samma tråd, eller är du bara förvirrad?
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
rBy den polisen var väl ändå ute och seglade en del, VV sa följande till mig i våras.

” Vid vägarbeten och tillfälliga åtgärder och speciellt vid åtgärder utmed långa sträckor vid exempelvis snabellagning är det svårare att skylta upp vid varje mindre ställe där lagning skett. I våra interna föreskrifter, IFS 2003:1, står det att det vid risk för stenskott, halka eller annan fara skall varnas med märke "Stenskott", "Slirig körbana" eller annat relevant märke, med tilläggstavla som anger längden. Varningsmärke med tilläggstavla skall upprepas efter korsning med annan väg samt med intervall om 500 meter. Alternativt kan varningsmärket förses med tilläggstavla som anger sträckans längd och som upprepas vid behov.

Juridiska avdelningen i Borlänge har hanterat skadeärenden efter bl.a beläggningslagning/snabellagning och dom har i en skrivning påtalat att antalet skador borde kunna reduceras genom förbättrad utmärkning och då inte bara i samband med pågående arbete, utan även under tiden överskottet av material på vägen ligger kvar.

Enligt trafikförordningen har ju varje trafikant ett ansvar att anpassa hastighet och körsätt till rådande förhållanden men entreprenören har också ett stort ansvar att varna för sådant man som trafikant inte kan förutse eller räkna med och personligen tror jag att vi skulle få svårt att klara oss igenom en juridisk prövning efter en olycka om ingen utmärkning funnits utmed vägen.”


Problemet är nog att dom mycket väl kan tänka sig att försöka skrämmas genom att säga att det ska provas i domstol.
Lycka till!

/TA
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Om det är domstol dom vill ha så är det domstol dom ska få! Jäkla råttor!
Med tanke på att det inte satt nån varning i början av vägen ca 1-1.5 km. Och såg inga vägmärken undertiden jag färdades på den väg så borde ju VV känna sig underlägsna? Speciellt när jag har vittnen som kan styrka detta.
Jepp god kontakt med vittnena ska jag i alla fall ha!

Ingen som vart med om liknande olycka och faktiskt lyckats få ersättning av VV?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Om polisen vägrade att ta emot din anmälan.
Anmäl polismannen för tjänstefel.
Då kanske han inte är lika lustig nästa gång....
 

Mangan Speed 3

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Ge inte upp för f*n! Som de flesta andra sagt, så är det ett statligt verk.. Kommer gå segt, dom kommer försöka få dej att ge upp. Men ge dej inte! Om det saknades skylltning, så kommer du att få ersättning för skadorna! Sen vill jag understryka det som sagts innan.. Håll god kontakt med vittnerna och fota!! Du kommer segra!!! :yoparty
Mvh Mangan

P.S Polismannen har begått tjänstefel om han vägrat ta upp anmälan! Du kan anmäla honom för detta! D.S
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top