Singelolycka, inte mitt fel?

Om jag tolkar den sidan rätt så har han ju rätt till ersättning pga att vv inte har varnat för fara de orsakat med skyltar, eller har jag bara otur när jag tänker?

EDIT; Menade den första killen då, han som klotat där snabelbilen varit framme och det inte fanns skyltar..

Måste bara säga att det var skönt att du inte hamnade under en bil.

Det är just därför jag tycker att du inte ska ge upp.

Skadorna på cykeln är väl en sak men att VV med nollvision som ledstjärna använder sej av metoder att laga vägen som på ett kraftfullt sätt ökar risken för dödsfall borde vara åtalbart. Det är inte första eller sista gången de grusar utan att skylta.

Prova Lagnövägen, Årsta havsbad osv osv. På inget av de ställen jag åkt har jag sett varningsskyltar för slirig vägbana. Åtminstone inte före någon klagat.

Så i det här läget är det en principsak. Om du nu hamnar i en rättegång så gör klart att om VV förlorar och måste betala dina skador på cykeln så har de kommit jä...t billigt undan.

IMHO

HasseS skrev:
Jag jobbar med skyltning som entrepernör på ett större beläggningsjobb just nu.. Har en del utbildning i det och vet att inte många av varken VV eget folk eller andra som jobbar på vägen kan särskillt mycket om hur man skyltar rätt så tror säkert det saknades / var felskyltat där du gick om kull.. Och vet att det är väldigt vanligt att misstagen "fixas till " väldigt snabbt om det uppstår en olycka eller en insident som gör att VV/ entrprenören kan bli ersättnignskyldig..
så klart dom varit där och skyltat och soppat bort gruset tills dagen efter men stå på dej och använd dina vittnen så kommer du få rätt och den som lagt ut gruset blir hängd istället... VV är så jäkla rädd för att hamna i rätten för felskyltning att böterna för den som skyltar fel är 5000:- per brist/fel. VV vet att dom kommer att förlora i rätten därför dom låter hårda och vill du inte ska anmäla dom

Hade en trist avslutning på vår Isle of Man trip igår kväll, straxt norr om Mariestad bygger man 2-1 väg, ligger lugnt bakom en tradare då det står vägarbetskärror i spärrzonerna.

När vi får dubbelfiligt så svänger jag ut i vänsterfilen.............och pang, där står en röd/gul "kon", och vi far i backen, som tur var, rullar vi runt i färdriktningen och blir lite blåslagna..
Vi hade dock inte en tanke på att dokumentera skyltning osv, ambulansen stuvade in oss per omgående, skadona var dock begränsade till blåmärken och blödningar.........hojen blev såklart skrapad, men är körbar.

Körde hem hojen idag, och passerade olycksplatsen............nu fanns det en helskog av skyltar som varnade för vägarbete........... :va

Det är väl bara att suga i sig, skador och lidande...........men dum som man är togs inga bilder, trots kameran ligger en "zipp" bort.

Så rådet är ta bilder och dokumentera, se till att ha vittnen............. :tummenupp

VV betalar aldrig ut några pengar. Det är entreprenören för väghållningen som får betala, och detta bara om försumlighet kan påvisas.

Applo skrev:
Kanske sticker ut hakan här nu.... men det är nog kört för dig!!!!
Tror jag inte. VV eller deras entreprenör/er gjorde just ingenting av detta i det aktuella fallet vad det verkar. Ansvar är svårt.

Jag har själv behörigheten "Arbete på väg" vilket i teorin gör att jag borde veta allt om hur vägar skall skyltas upp i olika vägarbetssammanhang men det här var ju nu några år sedan och jag har sysslat med annat sedan dess så jag skulle aldrig drömma om att skylta upp en väg utan att uppdatera mina kunskaper! Man vill ju inte riskera andra människors liv genom simpel okunskap....

Kanske andra vägjobbare lever på gamla meriter? Om nu arbetet skyltas upp överhuvudtaget vill säga...

F.ö. se inlägg nr. 16. Det säger ju allt! Där erkänner ju VV svart på vitt att om de inte utmärkt faran och du som motorcyklist ställer av p.g.a. grus/tjära eller annan skit så är de ersättningsskyldiga! Detta mailsvar skall jag spara och hänvisa till om det går åt skogen nångång....

Last edited:
Fan illa... Helt åt helvete att dom inte ens sätter upp skyltar längre. Kan nog nästan garantera att det blir svårt i rätttvist mot vv om det nu skulle behövas. Men se till att lokalpressen skriver om de. Det brukar få farti bygget.
Hoppas de löser sig ...

mvh Mar

G.S.G.G. skrev:
Varför i hela helvete ska du åka dit o lägga hojen där?klotat hojen utan försäkring o vill nu få nån annan o betala? svårsåld hoj? eller är du helt dum i huvet?

Jag ska fan då inte ge upp! Fick hem brev från VV idag där det stod att dom så snart som möjligt ska ta tag i min olycka, därefter meddelar dom mig skriftligt om jag får ersättning eller inte.
Detta kan ju ffs ta hela sommaren! :huvet
Så jag ska ta och ringa VV imorrn, hetsa dom lite och påpeka på ett snyggt sätt att jag är villig och gå hur långt som helst!
Bågen ska förövrigt in på tålvhundra mila service imorrn, då ska jag passa på att be dom kolla över hur mkt lagningen på ett ungefär går på.

Tack för alla bra svar förresten, man lär sig nått nytt hela tiden!
Håll tummarna för mig mot VV.(känns som om det vore jag mot världen)

MVH Robert

Kan det inte vara lite dumt att göra något åt hojen innan saken är utredd? På något vis kanske de kan använda detta mot dig. Jag skulle nog i vart fall ställa undan hojen och varken göra ordinarie service eller reparation för säkerhets skull.

Kontakta lokaltidningen kan vara en bra sak för att få fart på ärendet, även "Plus" på SVT om det fortfarande sänds?

Lycka till!

Himla trist att klota när det börja bli riktig gott hojåkar väder !! Tur i oturen att du inte blev mer skadad.

Ang ersättning : En polare till svågern körde ner in en översvämmad viadukt. Det såg inte så farligt ut men var över en halvmeter djupt !!
Halva vägen var spärrad med koner o "staket", men det var inget som varnade för vatten. Bilen dog så klart !! Han anmälde det hela till polisen som kom o tittade. De sa att det var klockrent att VV gjort fel. Dels ingen varnings skylt och så var bara halva vägen spärrad.
Han fick bilen reparerad på VV:s bekostnad

Så det är inte omöjligt !! Stå på dig !

frekke skrev:
Kan det inte vara lite dumt att göra något åt hojen innan saken är utredd? På något vis kanske de kan använda detta mot dig. Jag skulle nog i vart fall ställa undan hojen och varken göra ordinarie service eller reparation för säkerhets skull.

Kontakta lokaltidningen kan vara en bra sak för att få fart på ärendet, även "Plus" på SVT om det fortfarande sänds?

Lycka till!

Osmaklig avatar :va

Paroxyst skrev:
..och hur fan lyckades du tyda ur det jag skrev att jag inte tål att andra lyckas. Undrar du vad jag menade så frågar man snällt vad jag menade och inte håller med en tomboll till barn som yttrar sig utan att ge någon en chans till förklaring. (Se förklaring i förra inlägg) Kasta inte ur dig hjärnlösa påståenden om folk är dumma i huvet eller inte hur som helst. Vet hut glin!

jag påstod inte att du va dum i huvet utan jag frågade om du va dum i huvet.. Nu vet jag

Tobbe (R1) skrev:
rBy den polisen var väl ändå ute och seglade en del, VV sa följande till mig i våras.

” Vid vägarbeten och tillfälliga åtgärder och speciellt vid åtgärder utmed långa sträckor vid exempelvis snabellagning är det svårare att skylta upp vid varje mindre ställe där lagning skett. I våra interna föreskrifter, IFS 2003:1, står det att det vid risk för stenskott, halka eller annan fara skall varnas med märke "Stenskott", "Slirig körbana" eller annat relevant märke, med tilläggstavla som anger längden. Varningsmärke med tilläggstavla skall upprepas efter korsning med annan väg samt med intervall om 500 meter. Alternativt kan varningsmärket förses med tilläggstavla som anger sträckans längd och som upprepas vid behov.

Juridiska avdelningen i Borlänge har hanterat skadeärenden efter bl.a beläggningslagning/snabellagning och dom har i en skrivning påtalat att antalet skador borde kunna reduceras genom förbättrad utmärkning och då inte bara i samband med pågående arbete, utan även under tiden överskottet av material på vägen ligger kvar.

Enligt trafikförordningen har ju varje trafikant ett ansvar att anpassa hastighet och körsätt till rådande förhållanden men entreprenören har också ett stort ansvar att varna för sådant man som trafikant inte kan förutse eller räkna med och personligen tror jag att vi skulle få svårt att klara oss igenom en juridisk prövning efter en olycka om ingen utmärkning funnits utmed vägen.”

Problemet är nog att dom mycket väl kan tänka sig att försöka skrämmas genom att säga att det ska provas i domstol.
Lycka till!

/TA

Får man fråga vart du hittade denna text Tobbe?
Tänkte nämligen ringa och hetsa VV lite, orkar inte åka runt med en repad hoj :/

MVH Robert

Back