rBy den polisen var väl ändå ute och seglade en del, VV sa följande till mig i våras.
” Vid vägarbeten och tillfälliga åtgärder och speciellt vid åtgärder utmed långa sträckor vid exempelvis snabellagning är det svårare att skylta upp vid varje mindre ställe där lagning skett. I våra interna föreskrifter, IFS 2003:1, står det att det vid risk för stenskott, halka eller annan fara skall varnas med märke "Stenskott", "Slirig körbana" eller annat relevant märke, med tilläggstavla som anger längden. Varningsmärke med tilläggstavla skall upprepas efter korsning med annan väg samt med intervall om 500 meter. Alternativt kan varningsmärket förses med tilläggstavla som anger sträckans längd och som upprepas vid behov.
Juridiska avdelningen i Borlänge har hanterat skadeärenden efter bl.a beläggningslagning/snabellagning och dom har i en skrivning påtalat att antalet skador borde kunna reduceras genom förbättrad utmärkning och då inte bara i samband med pågående arbete, utan även under tiden överskottet av material på vägen ligger kvar.
Enligt trafikförordningen har ju varje trafikant ett ansvar att anpassa hastighet och körsätt till rådande förhållanden men entreprenören har också ett stort ansvar att varna för sådant man som trafikant inte kan förutse eller räkna med och personligen tror jag att vi skulle få svårt att klara oss igenom en juridisk prövning efter en olycka om ingen utmärkning funnits utmed vägen.”
Problemet är nog att dom mycket väl kan tänka sig att försöka skrämmas genom att säga att det ska provas i domstol.
Lycka till!
/TA