Körde vägen mellan Jonsered - Lerum i lördags. Kom ut ur Jonserds samhälle när jag ser en varningsskylt för halt väglag så vi slår av lite på farten. Men vet ju aldrig vad det innebär!
Efter att ha puttrat igenom hela den goa sträckan, mer eller mindre, utan att riktigt tycka att det är halt eller risk för halka någon stanns drar jag slutsatsen att man redan har grusat/sandat och att bilarna nu har kört bort gruset/sanden men att vägverket inte hunnit ta in skyltarna.
På vår sedvanliga TisdagsTouring (TT) i klubben tar jag därför täten och leder det, idag, lilla gänget om tot. 4 knuttar till bla. denna vägsträckning. Med lördagens körning färskt i minnet ser jag skylten stå kvar men lägger ingen större vikt vid den eftersom den stod där i lördags utan att det var det minsta halt och jag hade en vettig förklaring på varför de stod kvar (trodde jag).
Har dock, som tur är, inte samma tempo som vanligt utan håller igen lite när jag går in i den första högern där man rundar berget vid sjön. fattar inte vad som händer för än höger fot har rycksa loss från fotpinnen och framhjulet åter igen har fått grepp. Rätar ut, det sista som återstår att räta ut, av kurvan och rullar, med indragen koppling, över på fel sida. Inget möte som tur var, möter med gas för att få stabilitet i hojen till nästa kurva som kommer tätt på. Går in i den och får ett nytt framhjulssläpp, detta trots att farten inte är hög alls. Glider åter igen över på fel körbana och återigen går allt bra.
Slår av rejält på tempot samtidigt som jag förtvivlat tittar i bakspegeln för att se hur det har gått/går för mina vänner som kommer relativt tätt efter mig (lucka på kanske 50 m till nästa gubbe). Alla klarade sig igenom som tur var därefter avtog lite av entusiasmen att gasa, vilket var ett lindrigt pris att betala. Men det var länge sedan jag var så nära att lägga mig!
Har kört hoj sedan 1988 och kör mellan 2000 - 2500 mil/säsong så jag har ganska många mil hojåkning bakom mig men har ALDRIG varit med om grus som varit så förb.. halt som detta. Det verkade som om stenarna i gruset var mellan 10 - 15 mm stora för man hade ingen som helst styrsel på hojen inte ens rakt fram. Dessutom hade man lagt ut det i relativt stora ansamlingar. Hojen var helt enkelt inte styrbar på väg ens rakt fram!
Vi körde vidare mot Lerum där vi svängde av mot Härskogen. Hade av en klubbkamrat fått varningen att även denna väg var belaggd med grus. Så jag kör försiktigt de första kilometrarna men ser inte röken av varken grus eller något annat heller föranleder sänkt tempo. Ökar därför sakta tempot igen. Livet leker och jag njuter för flytet infinner sig. Glider förbi en stackars övningskörare på mc som tvingas hålla sig till hastighetsbegränsingarna. Allt känns bara bra.
Kommer dock inte längre än uppfarten till Härskogen när varningsskylten för halt väglag kommer. Resten av sträckan mot Hindåsvägen är också den belaggd med grus så tempot är åter igen lågt/mycket lågt!
Resten av touringen, som blev 25 mil, var dock utan incidenter utan gav en skön behaglig tur i sommarkvällen.
Härmed finns det dock all anledning att varna och ta det försiktigt utmed dessa två vägavsnitt under de närmaste veckorna. Speciellt då Jonseredsvägen!
// Niklas
Efter att ha puttrat igenom hela den goa sträckan, mer eller mindre, utan att riktigt tycka att det är halt eller risk för halka någon stanns drar jag slutsatsen att man redan har grusat/sandat och att bilarna nu har kört bort gruset/sanden men att vägverket inte hunnit ta in skyltarna.
På vår sedvanliga TisdagsTouring (TT) i klubben tar jag därför täten och leder det, idag, lilla gänget om tot. 4 knuttar till bla. denna vägsträckning. Med lördagens körning färskt i minnet ser jag skylten stå kvar men lägger ingen större vikt vid den eftersom den stod där i lördags utan att det var det minsta halt och jag hade en vettig förklaring på varför de stod kvar (trodde jag).
Har dock, som tur är, inte samma tempo som vanligt utan håller igen lite när jag går in i den första högern där man rundar berget vid sjön. fattar inte vad som händer för än höger fot har rycksa loss från fotpinnen och framhjulet åter igen har fått grepp. Rätar ut, det sista som återstår att räta ut, av kurvan och rullar, med indragen koppling, över på fel sida. Inget möte som tur var, möter med gas för att få stabilitet i hojen till nästa kurva som kommer tätt på. Går in i den och får ett nytt framhjulssläpp, detta trots att farten inte är hög alls. Glider åter igen över på fel körbana och återigen går allt bra.
Slår av rejält på tempot samtidigt som jag förtvivlat tittar i bakspegeln för att se hur det har gått/går för mina vänner som kommer relativt tätt efter mig (lucka på kanske 50 m till nästa gubbe). Alla klarade sig igenom som tur var därefter avtog lite av entusiasmen att gasa, vilket var ett lindrigt pris att betala. Men det var länge sedan jag var så nära att lägga mig!
Har kört hoj sedan 1988 och kör mellan 2000 - 2500 mil/säsong så jag har ganska många mil hojåkning bakom mig men har ALDRIG varit med om grus som varit så förb.. halt som detta. Det verkade som om stenarna i gruset var mellan 10 - 15 mm stora för man hade ingen som helst styrsel på hojen inte ens rakt fram. Dessutom hade man lagt ut det i relativt stora ansamlingar. Hojen var helt enkelt inte styrbar på väg ens rakt fram!
Vi körde vidare mot Lerum där vi svängde av mot Härskogen. Hade av en klubbkamrat fått varningen att även denna väg var belaggd med grus. Så jag kör försiktigt de första kilometrarna men ser inte röken av varken grus eller något annat heller föranleder sänkt tempo. Ökar därför sakta tempot igen. Livet leker och jag njuter för flytet infinner sig. Glider förbi en stackars övningskörare på mc som tvingas hålla sig till hastighetsbegränsingarna. Allt känns bara bra.
Kommer dock inte längre än uppfarten till Härskogen när varningsskylten för halt väglag kommer. Resten av sträckan mot Hindåsvägen är också den belaggd med grus så tempot är åter igen lågt/mycket lågt!
Resten av touringen, som blev 25 mil, var dock utan incidenter utan gav en skön behaglig tur i sommarkvällen.
Härmed finns det dock all anledning att varna och ta det försiktigt utmed dessa två vägavsnitt under de närmaste veckorna. Speciellt då Jonseredsvägen!
// Niklas