Lita inte på skyltningen i Gbg (Varning Jonsered)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Körde vägen mellan Jonsered - Lerum i lördags. Kom ut ur Jonserds samhälle när jag ser en varningsskylt för halt väglag så vi slår av lite på farten. Men vet ju aldrig vad det innebär!

Efter att ha puttrat igenom hela den goa sträckan, mer eller mindre, utan att riktigt tycka att det är halt eller risk för halka någon stanns drar jag slutsatsen att man redan har grusat/sandat och att bilarna nu har kört bort gruset/sanden men att vägverket inte hunnit ta in skyltarna.

På vår sedvanliga TisdagsTouring (TT) i klubben tar jag därför täten och leder det, idag, lilla gänget om tot. 4 knuttar till bla. denna vägsträckning. Med lördagens körning färskt i minnet ser jag skylten stå kvar men lägger ingen större vikt vid den eftersom den stod där i lördags utan att det var det minsta halt och jag hade en vettig förklaring på varför de stod kvar (trodde jag).

Har dock, som tur är, inte samma tempo som vanligt utan håller igen lite när jag går in i den första högern där man rundar berget vid sjön. fattar inte vad som händer för än höger fot har rycksa loss från fotpinnen och framhjulet åter igen har fått grepp. Rätar ut, det sista som återstår att räta ut, av kurvan och rullar, med indragen koppling, över på fel sida. Inget möte som tur var, möter med gas för att få stabilitet i hojen till nästa kurva som kommer tätt på. Går in i den och får ett nytt framhjulssläpp, detta trots att farten inte är hög alls. Glider åter igen över på fel körbana och återigen går allt bra.

Slår av rejält på tempot samtidigt som jag förtvivlat tittar i bakspegeln för att se hur det har gått/går för mina vänner som kommer relativt tätt efter mig (lucka på kanske 50 m till nästa gubbe). Alla klarade sig igenom som tur var därefter avtog lite av entusiasmen att gasa, vilket var ett lindrigt pris att betala. Men det var länge sedan jag var så nära att lägga mig!

Har kört hoj sedan 1988 och kör mellan 2000 - 2500 mil/säsong så jag har ganska många mil hojåkning bakom mig men har ALDRIG varit med om grus som varit så förb.. halt som detta. Det verkade som om stenarna i gruset var mellan 10 - 15 mm stora för man hade ingen som helst styrsel på hojen inte ens rakt fram. Dessutom hade man lagt ut det i relativt stora ansamlingar. Hojen var helt enkelt inte styrbar på väg ens rakt fram!

Vi körde vidare mot Lerum där vi svängde av mot Härskogen. Hade av en klubbkamrat fått varningen att även denna väg var belaggd med grus. Så jag kör försiktigt de första kilometrarna men ser inte röken av varken grus eller något annat heller föranleder sänkt tempo. Ökar därför sakta tempot igen. Livet leker och jag njuter för flytet infinner sig. Glider förbi en stackars övningskörare på mc som tvingas hålla sig till hastighetsbegränsingarna. Allt känns bara bra.

Kommer dock inte längre än uppfarten till Härskogen när varningsskylten för halt väglag kommer. Resten av sträckan mot Hindåsvägen är också den belaggd med grus så tempot är åter igen lågt/mycket lågt!

Resten av touringen, som blev 25 mil, var dock utan incidenter utan gav en skön behaglig tur i sommarkvällen.

Härmed finns det dock all anledning att varna och ta det försiktigt utmed dessa två vägavsnitt under de närmaste veckorna. Speciellt då Jonseredsvägen!

// Niklas

På en av vägarna runt Lyngnern (?) så var det skyltat 2 veckor innan de la ut gruset på vägen. Inte så bra då man efter 2-3 gånger skiter dem. Nu är det dock bortsoppat.

Stämmer bra det, Östra sidan om sjön var det, om man åkte norrut från Fjärås.
Hela västra sidan var skyltad men hade inget grus. På östra sidan var det också skyltat, men efter att vägverket ropat "vargen kommer" i flera mil, så var man inte riktigt med på att det faktiskt VAR halt här..
Det är väl slugt av dem i ett första skede, att få folk att sakta ner utan att de behöver göra något mer än att ställa upp lite skyltar. Dock borde det jämställas med mordförsök då de väl grusar, efter att ha skyltat så länge innan :-)

Skönt att allt gick bra Avarage.

//Anders.

De e bara å inse.... om skyltarna sitter uppe - KOMMER - sträckan att bli grusig inom ett antal dagar. Jag märkte dock att skyltarna försvann nästan direkt när sträckan är klar (lygnen). Dessa SATANS rullgrus lagningar suger dessutom get pung.

:6surkart

phaeton skrev:
De e bara å inse.... om skyltarna sitter uppe - KOMMER - sträckan att bli grusig inom ett antal dagar. Jag märkte dock att skyltarna försvann nästan direkt när sträckan är klar (lygnen). Dessa SATANS rullgrus lagningar suger dessutom get pung.

:6surkart

Japp, visst är det så att man ALLTID skall ta varningsskyltar på allvar! Men det ligger lite i sagan om vargen och pojken. Det är så vi människor (åt minstånde många av oss) fungerar. Något man måste lära sig att arbeta bort om man skall överleva, helt klart. För chansen att VV skall ändra sina rutiner så att det blir mer aktuell skyltning (läs trafiksäkrare) finns ju inte! :huvet

// Niklas

Var själv läskigt nära att vurpa kring dessa lagningar i lerumstrakten, hojen blev helt ostyrbar, jag blev rätt stel i kroppen skall tilläggas och var ute och velade i fel körbana, tack och lov inget möte. Gick tillbaks och kollade och det var rikligt med riktigt stora stenar, nästan som singel.

Man undrar vad VV håller på med..

Felix skrev:
Var själv läskigt nära att vurpa kring dessa lagningar i lerumstrakten, hojen blev helt ostyrbar, jag blev rätt stel i kroppen skall tilläggas och var ute och velade i fel körbana, tack och lov inget möte. Gick tillbaks och kollade och det var rikligt med riktigt stora stenar, nästan som singel.

Man undrar vad VV håller på med..
Jobbigt att favvisvägen över Härskogen verkar vara okörbar... :huvet

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph