Varför Yamaha?

Har alltid varit sugen på nått naket från KTM, men att de kallar 890 för "skalpellen" och 990 för "bestraffaren" är lite väl cringe :lol Det låter som hojar som antingen kastar in dig i ett vajerräcke och skär upp dig eller bestraffar dig med typ en trasig kamaxel? :hihi
Inte alltid bra att försöka sätta "balla" namn på sina hojar...😵‍💫

Det är väl lite samma som med alla gubbar som kör BMW GS och dylikt med på tok för mycket vikt och effekt när de egentligen skulle ha en CCM, de kan ändå inte använda hela potentialen i en fullstor äventyrshoj.

Det finns säkert sådana också men jag tror posörer är minst lika vanliga på supersporthojar… :fakta

En GS väger ju inte mer än en vanlig japs 750 från 1979 vilket många kanske inte tänker på.

Oavsett inkarnation är Yamahas 900 en riktigt bra hoj även om den på papperet bara har ungefär lika hög effekt som en XTZ 1200 Super Tenere (som också är en fenomenal hoj… i verkligheten).

Med vänlig hälsning,

Har alltid varit sugen på nått naket från KTM, men att de kallar 890 för "skalpellen" och 990 för "bestraffaren" är lite väl cringe :lol Det låter som hojar som antingen kastar in dig i ett vajerräcke och skär upp dig eller bestraffar dig med typ en trasig kamaxel? :hihi

Haha behöver man enligt amerikansk tradition sätta ”häftiga” namn på sina produkter så vet man att de egentligen inte har så mycket att komma med… :)

Med vänlig hälsning,

Det finns säkert sådana också men jag tror posörer är minst lika vanliga på supersporthojar… :fakta

En GS väger ju inte mer än en vanlig japs 750 från 1979 vilket många kanske inte tänker på.

Oavsett inkarnation är Yamahas 900 en riktigt bra hoj även om den på papperet bara har ungefär lika hög effekt som en XTZ 1200 Super Tenere (som också är en fenomenal hoj… i verkligheten).

Med vänlig hälsning,
Är du säker på det där med vikten? GS väger väl lite styvt 250 kg, och en generell 750 japs från 79 ser ut att väga 10-20kg mindre ändå.

Är du säker på det där med vikten? GS väger väl lite styvt 250 kg, och en generell 750 japs från 79 ser ut att väga 10-20kg mindre ändå.

R1200GS som kom 2004 väger 225 kilo körklar. Min R1200ST vägde in på 217kilo.

Suzuki GS750 väger 249 kilo torr
Yamaha XS750 väger 249 kilo fulltankad

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,

"BMW R 1250 GS väger 249 kg (tjänstevikt). Detta är våtvikt, vilket inkluderar full tank och alla vätskor, enligt Wikipedia. R 1250 GS Adventure-modellen är tyngre, med en tjänstevikt på 268 kg, enligt BMW Motorrad UK. "

Nya 1300 GS är 12 kg lättare än 1250...

Med vänlig hälsning,
CB750K, 237kg tjänstevikt. Vilket definitivt är i spannet 10-20 kg lättare än 1250 GS 249 kg.

Last edited:
"BMW R 1250 GS väger 249 kg (tjänstevikt). Detta är våtvikt, vilket inkluderar full tank och alla vätskor, enligt Wikipedia. R 1250 GS Adventure-modellen är tyngre, med en tjänstevikt på 268 kg, enligt BMW Motorrad UK. "

Nya 1300 GS är 12 kg lättare än 1250...

Ja, men den minskade vikten i 1300 GS har nåtts genom att skippa centralstödet och göra väskhållare och passagerarhandtag i plast (som redan har gått sönder på flera hojar).

Min poäng var nog att GS inte är så tunga som folk tror. Ffa den luftkylda är faktiskt relativt lätt.

Adventure väger såklart mer med skyddsbågar och 10 liter mer bränsle, men man kan ju välja att ha full tank eller inte…

Med vänlig hälsning,

Nej, hojar vägs vid de flesta tester. Däremot är det vissa tillverkare som uppger torrvikt av någon anledning, troligen för att framstå som lätta.

Nuförtiden vet ingenjörerna hos alla tillverkare vad deras hojar väger. CAD-modeller kalibreras mot verkliga delar och verkliga hojar vägs för att kunna räkna på chassiedynamiken. Sedan finns alltid en viss tolerans på gjutna såväl som maskinbearbetade delar, som gör att hojens vikt nog kan slå något kilo åt båda håll. Och torrvikt är mycket riktigt torrvikt - utan bensin, olja, kylvätska, bromsvätska, stötdämparolja, batterisyra, hjullagerfett och monteringsfett…

Vilka nummer snillena på marknadsavdelningen sedan hittar på är en helt annan historia…

I min värld är jiu det enda som är intressant vad hojen väger körklar. med full tank. Visst, det kan ju slå maknadsföringsmässigt fel eftersom en lätt konstruktion med stor tank blir tyngre än en tung konstruktion med liten tank men jag hoppas verkligen att kunderna är intelligenta nog att fatta det?

I min värld är jiu det enda som är intressant vad hojen väger körklar. med full tank. Visst, det kan ju slå maknadsföringsmässigt fel eftersom en lätt konstruktion med stor tank blir tyngre än en tung konstruktion med liten tank men jag hoppas verkligen att kunderna är intelligenta nog att fatta det?

Haha, kunder intelligenta?

Då hade inga reklamavdelningar behövts någonstans… :)

Med vänlig hälsning,

Nej, hojar vägs vid de flesta tester. Däremot är det vissa tillverkare som uppger torrvikt av någon anledning, troligen för att framstå som lätta.

Med vänlig hälsning,
Nja.
Torrvikt är ju hur mycket hojen väger.
Våtvikt är ju subjektivt till hur mycket du tankar.......

Nuförtiden vet ingenjörerna hos alla tillverkare vad deras hojar väger. CAD-modeller kalibreras mot verkliga delar och verkliga hojar vägs för att kunna räkna på chassiedynamiken. Sedan finns alltid en viss tolerans på gjutna såväl som maskinbearbetade delar, som gör att hojens vikt nog kan slå något kilo åt båda håll. Och torrvikt är mycket riktigt torrvikt - utan bensin, olja, kylvätska, bromsvätska, stötdämparolja, batterisyra, hjullagerfett och monteringsfett…

Vilka nummer snillena på marknadsavdelningen sedan hittar på är en helt annan historia…
Liten anekdot om idioter på marknadsavdelningen:

Min kompis John jobbade tidigare på Getrag och konstruerade växellådor. Range Rover bygge en bil som heter Freelander och det var ohyggligt viktigt att det skulle stå att motorn utvecklade 400 Nm i vrid i säljbrochyren. Nu klarade inte växellådan 400 Nm om den inte gjordes större, vilket det inte fanns plats för.
Efter mycket tjat så fick de helt enkelt mappa motorn så att den vid ett visst varvtal, på en viss växel, kom upp i 400 Nm i några sekunder... Då kunde de skriva "Upp till 400 Nm i vrid..." i broschyren...

Nja.
Torrvikt är ju hur mycket hojen väger.
Våtvikt är ju subjektivt till hur mycket du tankar.......
Precis som Alatalo skriver så är torrvikt ofta, men inte alltid, helt torr, dvs utan några vätskor alls.Vissa uppger till och med vikt utan batteri. Ska det vara tankmässigt rätt borde ju torrvikt vara tjänstevikt utan soppa.

En gammal sanning inom dragracedepån är att det enda intressanta är körklar vikt med tom bensintank. Det är ju ungefär så man ställer hojen / bilen / fordonet på startlinjen i de standardklasser som finns inom dragracing. Knappast någon som kör med mer än någon enstaka liter bensin trots att bensintanken rymmer betydligt mer…

Alltså väldigt nära det som jänkarna kallar ”fresh out of crate weight”, alltså den vikt en sprajtans ny hoj har precis då man tar den ur racken. Alla vätskor på plats, förutom bensin.

Med vänlig hälsning,

Med olja och kylvätska men tom bränsletank är väl oftast ganska nära torrvikt och den bästa vikten att jämföra.

En hoj med stor tank ska inte få straffpoäng för det upp till var och en hur mycket bränsle man har i tanken.

Jag som ofta får höra att jag är en okänslig typ vill ju påpeka att jag sällan känner skillnaden i hojens beteende på om jag har full tank eller inte. Nu mäter jag inte min upplevelse med klocka och kör sällan så fort jag tror att det skulle kunna gå att köra så det kanske är där problemet ligger.
För mig är det mer tydligt vilka andra parametrar som påverkar än några kg hit och dit. En högre sadel ger andra egenskaper för då flyttar man köttklumpen på 120kg en bit.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing