Varför Yamaha?

Med olja och kylvätska men tom bränsletank är väl oftast ganska nära torrvikt och den bästa vikten att jämföra.

En hoj med stor tank ska inte få straffpoäng för det upp till var och en hur mycket bränsle man har i tanken.

Håller med.

Jag skulle nog säga att förutom bränsle så är det nog 5-10 kilo andra oljor och vätskor i en vanlig MC, beroende på storlek. Och är det 33 eller 16 liters tank på det…

Men som Niklas skriver så kan ju intelligenta konsumenter räkna baklänges (eller väga).

En av mina hojkamrater har en liten hembyggd travers i sitt garage. Där finns också en
Exempel
F800GS -09 med väskhållare, mjuka väskor och en hel del extra utrustning: 222 kilo. Original ljuddämpare ersatt med titandito från nån Suzuki 90-talare: 215 kilo.

Min förra R1200GSA -15 med extra utrustning som den stod utan väskor: 252 kg

Visar att tillverkarens uppgifter nog ligger i rätt härad.

Bonus:
Rajd R46-L 1974: 147 kg

Med vänlig hälsning,

Jag som ofta får höra att jag är en okänslig typ vill ju påpeka att jag sällan känner skillnaden i hojens beteende på om jag har full tank eller inte. Nu mäter jag inte min upplevelse med klocka och kör sällan så fort jag tror att det skulle kunna gå att köra så det kanske är där problemet ligger.
För mig är det mer tydligt vilka andra parametrar som påverkar än några kg hit och dit. En högre sadel ger andra egenskaper för då flyttar man köttklumpen på 120kg en bit.

Jag kan säga att man känner skillnad på GSA-n ute i spenaten beroende på om det är 30 eller 5 liter i tanken… Men å andra sidan kör jag nästan alltid med väskor och skillnaden blir då procentuellt mindre.

Men ändå är det enklare att resa den om man lägger den än en tom T700 eller Tiger800. Vi har provat massor av gånger på gruskurser och hittills väljer nog alla en tung GSA framför många andra hojar om det skall resas liggande hoj. :) (KTM790/890 är bra också).

Med vänlig hälsning,

Precis som Alatalo skriver så är torrvikt ofta, men inte alltid, helt torr, dvs utan några vätskor alls.Vissa uppger till och med vikt utan batteri. ]b]Ska det vara tankmässigt rätt borde ju torrvikt vara tjänstevikt utan soppa.[/b]
Japp, så borde det ju rimligtvis vara standardiserat, kan jag tycka.

Jag läser tester. Har tidigare gjort egna tabeller och viktat efter egna prioriteringar.

Båttidningar gjorde ofta jämförelsetester mellan 4-5 utombordare med soppaförbrukning, acc, toppfart, ljud. Allt med två decimaler och rangordnade motorerna i de olika momenten och korade enkelt en segrare. Konsumentupplysning och hål i huvudet. Två decimaler! 0,53 liter per distans, med 0,54 kommer man tvåa och 0,56 kommer man sist. I detta test på den båten och med den lasten. Sedan två decimaler på acc, 20,32 sek. Eh? Toppfart på den båten 34,42 knop mot 32,98 för den sämsta.
Tester är kanon om man kan tolka resultaten själv och vikta det man själv prioriterar.

Jag mailade och frågade varför de använder två decimaler. De köper in dessa tester svarade han. Men varför publicerar ni med två decimaler när det påverkar totalresultatet? Inget svar på det.

Nu finns inte dessa båttidningar kvar. Jag har inte träffat honom men känner numera hans farsa, hans syrra, hennes man och deras barn.

Vikt på stötdämparolja är lite som tre decimaler. Pratar vi om standardhojar för gubbar med artros eller crossar i VW-cirkusen?

Jo jag läser tester och tabeller. Har gjort egna i excel. Inga förhastade spontanköp för min del.
KLEn fanns det inte så många tester på. Efter provkörning var jag inte säker så jag åkte hem och funderade. Köpte dagen efter och den har med tiden blivit bättre och bättre. Funkar i stan, i Norge och på de få km grusväg jag testat. Fartguppskungen!
Den kommer att funka i vinter i salt, snöslask och förhoppningsvis lite torra vägar utan att rosta och oxidera allt för mycket. Mina andra åretrunthojar får stå inomhus.
Aaeejj men KLEn är ju en liten skithoj, jo förvisso men den duger åt mig.
Parkerad bredvid en ER-6 såg KLE ut som en XTZ750. Japp så stor! Fast med 15 liters tank.

Säljaren sa att den inte är lila. Det är den. Blålila. Jag hatar lila. Blålila kan jag motvilligt leva med.
Han sa också att den bara har 45 hästar. Synd. Jag ville ha 48. Transportstyrelsen säger 35 kW! Baam! 48 ju. Bulligt avgas säkert minst två hästar före rödmarkeringen vid 11000 varv.

IMG_3235.jpeg
En sån snösmocka klarar nog KLEn också.
Ska bara välja några dubbfria winteradventure-däck. Dubb är för halkigt för en city-slicker som jag.

DR600an har 21-literstank. Där känner man skillnad i skogen men inte på gatan.
Semesterpackning på hojarna känner man av särskilt med full tank på gräs på en camping.

Ja, jag väger min packning, väska för väska. Gör inte alla det?

Nu har jag en övre gräns för hur mycket jag tycker att en hoj får väga. 230 kanske. XJR1300 har dispens annars är det rätt många hojar som diskas redan där.

TDMens kravspec på ca 20 punkter håller än.

Vikt på stötdämparolja är lite som tre decimaler. Pratar vi om standardhojar för gubbar med artros eller crossar i VW-cirkusen?
Nu förstår jag inte vad du menar? Det vet ju alla att en hoj med 7,5W gaffelolja är mycket bättre än en med 5W... och har du bara 0W så är ju den hojen sämst!!!!

Jag läser tester. Har tidigare gjort egna tabeller och viktat efter egna prioriteringar.

Båttidningar gjorde ofta jämförelsetester mellan 4-5 utombordare med soppaförbrukning, acc, toppfart, ljud. Allt med två decimaler och rangordnade motorerna i de olika momenten och korade enkelt en segrare. Konsumentupplysning och hål i huvudet. Två decimaler! 0,53 liter per distans, med 0,54 kommer man tvåa och 0,56 kommer man sist. I detta test på den båten och med den lasten. Sedan två decimaler på acc, 20,32 sek. Eh? Toppfart på den båten 34,42 knop mot 32,98 för den sämsta.
Tester är kanon om man kan tolka resultaten själv och vikta det man själv prioriterar.

Jag mailade och frågade varför de använder två decimaler. De köper in dessa tester svarade han. Men varför publicerar ni med två decimaler när det påverkar totalresultatet? Inget svar på det.

Nu finns inte dessa båttidningar kvar. Jag har inte träffat honom men känner numera hans farsa, hans syrra, hennes man och deras barn.

Jo jag läser tester och tabeller. Har gjort egna i excel. Inga förhastade spontanköp för min del.
KLEn fanns det inte så många tester på. Efter provkörning var jag inte säker så jag åkte hem och funderade. Köpte dagen efter och den har med tiden blivit bättre och bättre. Funkar i stan, i Norge och på de få km grusväg jag testat. Fartguppskungen!
Den kommer att funka i vinter i salt, snöslask och förhoppningsvis lite torra vägar utan att rosta och oxidera allt för mycket. Mina andra åretrunthojar får stå inomhus.
Aaeejj men KLEn är ju en liten skithoj, jo förvisso men den duger åt mig.
Parkerad bredvid en ER-6 såg KLE ut som en XTZ750. Japp så stor! Fast med 15 liters tank.

Säljaren sa att den inte är lila. Det är den. Blålila. Jag hatar lila. Blålila kan jag motvilligt leva med.
Han sa också att den bara har 45 hästar. Synd. Jag ville ha 48. Transportstyrelsen säger 35 kW! Baam! 48 ju. Bulligt avgas säkert minst två hästar före rödmarkeringen vid 11000 varv.

View attachment 519336
En sån snösmocka klarar nog KLEn också.
Ska bara välja några dubbfria winteradventure-däck. Dubb är för halkigt för en city-slicker som jag.

Båtmotorer:

Därför Yamaha.

Frågor på det?

Med vänlig hälsning,

Allt är relativt, men du har runt ett kilo hydraulolja i framgaffel och stötdämpare på en genomsnittlig och hyfsat modern gathoj. Alla tillverkare som vill vara med i matchen om lättaste hojen vill naturligtvis att denna vikt hålls till ett minimum. Vilket ibland leder till ett motsatsförhållande då det finns funktionsfördelar med större deplacementarea hos fjädringskomponenter, eller att en längre stötdämpare full med olja ändå blir en lättare lösning än att använda en kortare stötdämpare och flytta stötdämparlänkaget i ramen...

Men om din marknadsavdelning lyckas fuska bort hydrauloljans vikt så blir broschyrvikten naturligtvis bättre...

Allt är relativt, men du har runt ett kilo hydraulolja i framgaffel och stötdämpare på en genomsnittlig och hyfsat modern gathoj. Alla tillverkare som vill vara med i matchen om lättaste hojen vill naturligtvis att denna vikt hålls till ett minimum. Vilket ibland leder till ett motsatsförhållande då det finns funktionsfördelar med större deplacementarea hos fjädringskomponenter, eller att en längre stötdämpare full med olja ändå blir en lättare lösning än att använda en kortare stötdämpare och flytta stötdämparlänkaget i ramen...

Men om din marknadsavdelning lyckas fuska bort hydrauloljans vikt så blir broschyrvikten naturligtvis bättre...
Jo fast i min värld är det inte så viktigt. Jag kan höja oljenivån i gaffeln så den inte bottnar lika lätt. Jag borrar också lätthål i aluminium. Min våg visar endast hela gram så det är inte alltid mätbart.
När jag köper en hoj efter ha sonderat marknaden så accepterar jag vikten eller så tänker jag att jag lättar och förbättrar.

Om jag lyfter mig från gamla hojars Korpen-serie till motsvarande division 7 eller 6 spelar ingen roll varken för mig eller någon annan. Jag rejsar inte på bulten, kör inte knix eller någon amatörracing. Jag har inga polare med jämförbara hojar som jag kan mäta mig med och påvisa att lätthål i aluminium är en framgångsfaktor.

IMG_3327.jpeg
Original motorfäste på LTDn ersattes med ett rostfritt som håller sig blankt på vintern.
Rostfritt är tyngre. Det gnuggades en del torrt våtslippapper innan vågen visade exakt samma vikt. Vi kunde ha borrat lätthålet lite större men det kom jag på sen. Lika bra som original fast blankt.
Väl investerat tid. Tillfredsställelsen var total. Original är för gubbjävlar. 🤓

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT