Jag läser tester. Har tidigare gjort egna tabeller och viktat efter egna prioriteringar.
Båttidningar gjorde ofta jämförelsetester mellan 4-5 utombordare med soppaförbrukning, acc, toppfart, ljud. Allt med två decimaler och rangordnade motorerna i de olika momenten och korade enkelt en segrare. Konsumentupplysning och hål i huvudet. Två decimaler! 0,53 liter per distans, med 0,54 kommer man tvåa och 0,56 kommer man sist. I detta test på den båten och med den lasten. Sedan två decimaler på acc, 20,32 sek. Eh? Toppfart på den båten 34,42 knop mot 32,98 för den sämsta.
Tester är kanon om man kan tolka resultaten själv och vikta det man själv prioriterar.
Jag mailade och frågade varför de använder två decimaler. De köper in dessa tester svarade han. Men varför publicerar ni med två decimaler när det påverkar totalresultatet? Inget svar på det.
Nu finns inte dessa båttidningar kvar. Jag har inte träffat honom men känner numera hans farsa, hans syrra, hennes man och deras barn.
Vikt på stötdämparolja är lite som tre decimaler. Pratar vi om standardhojar för gubbar med artros eller crossar i VW-cirkusen?
Jo jag läser tester och tabeller. Har gjort egna i excel. Inga förhastade spontanköp för min del.
KLEn fanns det inte så många tester på. Efter provkörning var jag inte säker så jag åkte hem och funderade. Köpte dagen efter och den har med tiden blivit bättre och bättre. Funkar i stan, i Norge och på de få km grusväg jag testat. Fartguppskungen!
Den kommer att funka i vinter i salt, snöslask och förhoppningsvis lite torra vägar utan att rosta och oxidera allt för mycket. Mina andra åretrunthojar får stå inomhus.
Aaeejj men KLEn är ju en liten skithoj, jo förvisso men den duger åt mig.
Parkerad bredvid en ER-6 såg KLE ut som en XTZ750. Japp så stor! Fast med 15 liters tank.
Säljaren sa att den inte är lila. Det är den. Blålila. Jag hatar lila. Blålila kan jag motvilligt leva med.
Han sa också att den bara har 45 hästar. Synd. Jag ville ha 48. Transportstyrelsen säger 35 kW! Baam! 48 ju. Bulligt avgas säkert minst två hästar före rödmarkeringen vid 11000 varv.
View attachment 519336
En sån snösmocka klarar nog KLEn också.
Ska bara välja några dubbfria winteradventure-däck. Dubb är för halkigt för en city-slicker som jag.