Varför vill ni åka sporthoj utan kåpor?

Jag förstår faktiskt inte varför det här skall vara en evig fråga på detta forum.

Det är väl inte så att SF-åkare öser frågor om hur man vill åka plastraket i racingforumet eller???

Kan man inte bara nöja sig med att alla är olika och vill åka olika hojar. Det finns ju tom de som vill åka skoda och Harry Davidson... :hihi

Så sluta :6surkart och börja :Rockbanan
Är väl inget fel så länge man är uppriktigt nyfiken men man får en liten kännsla av :sissy

MVH Peter Z
 
Fighter är den ultimata kompromissen mellan prestanda och rolighet.

Har förresten precis sålt min GSXR1K fighter. Nu skall här köpas kåphoj.
Inga fler kompromisser :D
 
Kåpor ??

Tja, klarar man inte av fartvinden kanske man ska köra bil :tungan

Nä, fortsätt köra hoj som det var meningen, kåplöst :yoparty
 
Jag slet av mina för att jag inte ville ligga o köra för fort som det lätt blir med kåpor.
Sen har man bättre känsla när man håller i styret.
Mindre sidvindar som hugger tag i hojen.
mer frihetskänsla.

Jag var ute o körde i går när det blåste ordentligt, hade det varit förra säsongen med clip onstyret så hade det känts betydligt jobbigare.
Med kåpor så är det jäkligt mycket skönare att köra på stora vägar som motorvägen men på dom små föredrar jag en fighter.

Lika svårt o svara på varför en del kör fighters som att en del vill ha Goldwing med stereo, luftintag och backväxel.. alla har vi olika krav
 
Nu har jag ingen hoj själv men jag tror att de flesta som kör fighter tänker ungefär såhär:
Skönare/bättre körställning.
Snyggare.
Billigare om man vurpar.
Säkrare då det går långsammare.
Men mest är det nog p.ga utséendet, ser ju faktiskt råare ut och man döljer inte motorn som är en fin skapelse. :)
 
Många av de "fighters" man ser till salu är tyvärr kraschade kåphojar med (i bästa fall) crosstyre och ett endurolyse. I mina ögon kvalificerar detta inte sig som fighter, bara en krockad sporthoj som man gärna vill sälja med en ball image.
Jag tycker att en fighter ska ha en del själ bakom, lite tanke och attityd.
MadMagnus, tex, hans fighter gör verkligen själ för namnet.
När jag tallade på min nu sålda Daytona blev det iofs mkt "genvägar" eftersom Speed III:an är snygg, och det blev i mina ögon ändå en snygg hoj som fan.
Men jag tycker att begreppet Fighter missbrukas ganska frekvent av de som vill sälja sitt kraschlik till bästa möjliga kurs.

Bara mina 50 öre.
 
Sporthojar med kåpor är ju byggda för bana och är tävlingredskap och har inget att göra på allmänväg, de kommer sannerligen att förbjudas inom snar framtid viket inte är en dag förtidig i så fall.
 
Många av de "fighters" man ser till salu är tyvärr kraschade kåphojar med (i bästa fall) crosstyre och ett endurolyse. I mina ögon kvalificerar detta inte sig som fighter, bara en krockad sporthoj

Det är ju just det som är en "streetfighter"!

En hoj som nån suttit och polerat i 511 tim och motivlackat är ingen fighter utan en utställningshoj i stil med HDs och andra äckelhojar:tummenupp

//Inte mina 50 cent utan pjuuur sanning
 
Sporthojar med kåpor är ju byggda för bana och är tävlingredskap och har inget att göra på allmänväg, de kommer sannerligen att förbjudas inom snar framtid viket inte är en dag förtidig i så fall.

Klart dom har!! Det är ju som att säja att en Lamborghini inte har på vägen att göra, det är ju en sportbil. Eller rent av en Porsche?
Fast då ska inte Volvo S80 finns på vägen heller, den körs ju i STCC. :rolleyes:

Det är ju just det som är en "streetfighter"!

En hoj som nån suttit och polerat i 511 tim och motivlackat är ingen fighter utan en utställningshoj i stil med HDs och andra äckelhojar:tummenupp

//Inte mina 50 cent utan pjuuur sanning

Håller med. En fighter är ju trots allt en sporthoj som man inte har råd att reparera upp till originalskick utan en kompromiss av ekonomi samt körbart skick.

Att man sen väljer att klä av en sporthoj direkt...är ju lite upp till var och en. Eller för den delen bygga en från grunden.
 
Last edited:
Skulle vara härligt med en naken hoj igen :) som den fege sporthojare jag ändå är så är allt skyll till att ta det lite saktmodigt välkommet.
Blir bara illamående när jag ser GR filmer (tänk om det skulle hoppa ut en älg)
När det bara är axxet man är ute efter så måste ju en fighter vara ultimat för ändamålet.
 
. har man sen åkt en kåplös sporthoj med crosstyre så blir man såld på den helt fantastiska körställningen/kontrollen man får!

Håller inte alls med. En mordern sporthoj har fotpinnarna för lågnt bak och för framåtlutad sadel, det känns som man ligger på pungen och spretar ut sig som en rullfock när man ska hålla i styret. Kontrollen tycker Jag inte blir speciellt mycket bvättre heller. Det finns en anledning till att de fabriksfighterna ofta har flackare gaffelvinkel. Första fightern Jag provade (R1) hölla Jag på att gå omkull med. Det känns som SH har för korta styrutslag för fighterbyggen.

90% av alla fajterbygger säljs på blocket 2 vecker efter färdigställning till fantasipriser. Vad var poängen då med att "paja" en fin orginal-GSXR750 från 94 med fantastiskt smaklösa dekaler? Jag gillar dessa klenoder. Låt dom va!
 
Nä just det, stcc bilar och andra tävlings bilar har inte på allmänväg att göra heller liksom sporthojar.
 
Största anledningen att det vart crosstyre var för att jag tyckte hastigheten trissades upp så mycket när man satt nerkrupen bakom en kåpa. Det är inga problem att gasa upp i 240 med crosstyre men det gör jag i några sekunder sen släpper man av. Med kåpa kan man ligga och köra i 200 längre sträckor = FARLIGT. Utan kåpa ligger man bekvämt i 150 långa sträckor. Tror man lever mycket längre utan kåpa och med crosstyre.

Stämmer bra, stämmer bra.
Det är förmodligen anledningen till att jag både vill sälja och behålla kåphojen.
Min FZR blir inte riktigt bekväm förrns man passerar 180km/h. Då är fartvinden tillräcklig för att ge kroppen ett bekvämt stöd.
..marchfart blir således 180-220km/h, vilket inte riktigt kan tillskrivas som i längden hälsosamt. :gnissla

Meeeen å andra sidan så är det kul! När jag marchar 180+ har jag långt mycket roligare, och långt mycket högre koncentration än om jag ligger i vanliga 100-110-nånstans. På gott och ont.

Än så länge behåller jag spisen, vi får se vad framtiden säger.
 
Nä just det, stcc bilar och andra tävlings bilar har inte på allmänväg att göra heller liksom sporthojar.

Snabb fråga då...vad gör du då på SH om du inte vill ha sporthojar på gatan? :va

Oavsett om dom har kåpor eller inte (fighters)?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top