Varför vill ni åka sporthoj utan kåpor?

iM.se skrev:
Därav det står ett Monster bredvid min söta japanska, försöker du förtrolla mig så att jag faller för en italienska istället?

Hrm... om jag inte minns fel var det någon som satt och svor för att folk stod å kikade på mitt gamla monster när hans nya "nya" Japs stod bredvid obeskådad....
 
Wiseguy skrev:
Custom = gjord på beställning, hävd, sedvana. Enligt uppslagsverket.
Sporthoj = vad är det som är sportigt med hojen egentligen ?
Sporttouring = Vilken del av touringen räknas som sport ?
Motard = ??

Motard är franska och betyder motorcyklist...
 
oXydex skrev:
Jag ska fixa Streetfighter av enklare mått av den sporthoj vi köper åt tjejen (om det blir så) mest av den enkla anledningen att vi ska spara några tusen vid en eventuell vurpa.

Instegsmaskiner för väldigt korta tjejer är nog bra om deär kåplösa

/oXydex

Eftersom jag antar att du åsyftar att risken för en vurpa när man stannar/skall starta är högre pga. korta ben så finns det andra alternativ. Nämligen hojar med låg sadelhöjd.

Några modeller jag tänker på då, förutom bakåtlutat där det finns många, är Kawa GPX 600 R som är oerhört låg sitthöjd på och en väldigt trevlig hoj i övrigt. Eller föregångaren GPZ 600. Det finns säkert fler men dessa är de jag kommer på just nu!

Å andra sidan kommer de riktigt dyra reparationerna sällan vid den typer av vurpur utan när hojen är på rull och då spelar ju längden på förarens ben ingen roll!


// Niklas
// Niklas
 
Silwer skrev:
Jag har funderat över konceptet "streetfighter", det är ju inget som man ens hört talas om för 10 år sen (även om folk åkte på nakna hojar förr).
Varför väljer ni åka fighter?, och med det menar jag nakna hojar med riktig sporthojsmotor och inget färdigbyggt trams med sänkt effekt som tillverkarna tillhandahåller (hornet, fazer, monster o annat)

Varför vill ni betala samma premie men ändå vara utan kåporna?:lol

Vad är tjusningen för er? är det i ekonomiskt syfte? eller vill ni klara livhanken en stund till? eller kanske stuntar ni?

Tror att "Fighter" byggde man från början p.g.a krasch & bara halvförsäkring.
Man tog bort allt trasigt & stylade till den så att den blev snygg. Ett "lågbudgetbygge".

Folk märkte hur mycket roligare det var att "stunta" med en "Fighter", nu byggs det ju "fighter" på ovurpade hojar!! Bara att köpa färdiga kit å slänga dit.

Håller med om vad någon sade i tråden, sporthojar är ju egentligen avsedda för bankörning. Hastigheten måste upp långt över det lagliga för att man ska få ut det mesta av körningen.....
En vurpa efter en wheelie kan vara väldigt kostsam, fighter är ju det optimala!
Hastigheten närmar sej nästan det lagliga & folk "stuntar" mer..:-)

Personligen föredrar jag en kåphoj, men jag har full förståelse för de som kör "Fighter"!!!
Bor man tex i Stockholm, Göteborg eller Malmö får man ju köra i en halvtimme innan man kan börja "köra" med sin sporthoj....:-)
Finns ju inte så många sköna svängar att svepa i 200+.....
Med en "Fighter" behöver man ju inte lämna stan för att ha roligt.
 
jag tror att många moppefuckon som lagt omkull sin nya halvförsäkrade klass7 sporthoj och som inte har råd med nya kåpor har blivit tvugna att köra fighter,de har inte valt det (vilket de kanske vill at det skall se ut/låta som i efterhand).
Men detta gäller ju givetvis inte alla, finns ju endel jätteseriösa fighterbyggare också som inte kan tänka sig annat än kåplös hojj utan instrumentering...
 
Wiseguy skrev:
En klar fördel med fighter är att man tenderar att inte köra omkring i 240+ km/h.
Du sänker din hastighet när du kör fighter. Man minskar risken att bli av med körkortet.


Stämmer ju jättebra :tummenupp förutom det med körkortet.........SÅ långsamt går det väl inte ändå :confused:
 
Henkmaster skrev:
:fatta! En Ducati är inget färdigbyggt trams! Monster är en livsstilsaccessoar och absolut inget "fighterbygge". Vänligast subtrahera den från din svordomslista över riskokande radfyror från asien. :7peta
En del köper marknadsavdelningens floskler rakt av.
 
Jag gillar att köra fighter, skön körställning, grym kontroll på hojen, mer lättlekt då man får bort lite vikt i form av lyse osv. Och som sagt, smidigare och skönare när man är i stan.

Fast, jag älskar ju kåphojar med ju, har själv aldrig haft nån fighter, bara lånat av polare och kört.
 
Själv har jag en -85:a med 17":are...(ofrivilligt sänkt asså) bottenkåpan tog i, tog bort den, växellådan rasade,bytte den, motorn rasade, bytte den, ny motor rasade, bytte igen, tröttnade på sidokåporna som va ivägen hela tiden.. helt plötsligt va det en av EUROPAS VAKRASTE!!! :tummenupp :rofl :rofl
 
Last edited:
Jag kör aldrig bana
Jag har hundra mil till en kurvig väg
Jag hatar allt som är original
Jag är allmänt mätt på spruckna, risiga plastkåpor
Jag är familjefar och kan inte vissla runt i fosterställning i höga farter
Jag får ett enormt behov av att skapa, helst i euforiska rödvinsrus

+ Att det stod en 750Ur-R + en vässad 1100 i ett hörn
 
Varför kan fåglar flyga... Varför har raggare skinnväst och v8:a... Varför är denna fråga ett oändligt munhugg mellan kåpfantomer och fighters??? :tummenupp
 
Vad gör att en fighter är lättare att busa med egentligen? Kåporna är ju inte direkt i vägen. Crosstyren har jag aldrig kommit överrens med heller... :confused:
 
Tysken skrev:
Jag kör aldrig bana
Jag har hundra mil till en kurvig väg
Jag hatar allt som är original
Jag är allmänt mätt på spruckna, risiga plastkåpor
Jag är familjefar och kan inte vissla runt i fosterställning i höga farter
Jag får ett enormt behov av att skapa, helst i euforiska rödvinsrus

+ Att det stod en 750Ur-R + en vässad 1100 i ett hörn

Låter som om vi har en "wannabe-chrome-glidare" hos oss! :hihi

P.s till alla er som "kör i stan": Hur bull är inte det!? Hatar att köra inne i stan, stå i bilköer & svettas.. Ut & kör på fina vägar istället!! :tummenupp
 
Last edited:
Jag förstår inte varför man skall välja? :D :D :D

Bägge sorter har ju sina fördelar, kåphoj är frän och går fort plus att körställningen är överlägsen på bana.
Fightern har en oerhörd körglädje utan att jag kan säja varför, plus att för mej som gillar teknik så är det oerhört vackert när man ser motor, kylare, slangar...turbo, intercooler osv, inte en massa designskit i vägen, bara rå teknik...vackert!!! :tummenupp
 
Lust for Life skrev:
Stämmer ju jättebra :tummenupp förutom det med körkortet.........SÅ långsamt går det väl inte ändå
Jag sa att man minskar risken att bli av med körkortet. Inte att man glider omkring efter alla hastighetsgränserna. :hihi
Personligen så räknar jag det fortfarande som ett mirakel att jag aldrig blivit av med körkortet.
 
Rigge skrev:
Vad gör att en fighter är lättare att busa med egentligen? Kåporna är ju inte direkt i vägen. Crosstyren har jag aldrig kommit överrens med heller... :confused:

Vet inte hur du är byggd men själv är jag 185 å när jag ska stå på sadeln å wheela så slår jag nästan hjälmen i kåpglaset när aset ska upp.Lika jävligt är det när det är dax för heightchair.Når fan knappt cliponnisarna.
Kanske har för korta armar å långa ben.lr nått.

Sen tror jag det är inskolningspryl vi snackar om.Min första trickster va en mustang mamba med cuppinistyre(läääääänge sen)följt av div offroadmoppar
å 125`or.Vidare har det blivit mkt motard så körställningen sitter nästan i ryggmärgen.

Men det är ju individuellt.Du verkar ju kunna hantera dina hojar mer än väl.
För övrigt så är det snyggast med stunts på moderna r-hojar.Förutsatt att
man kör utan ställ.Stunta med skinnställ är ju som att pippa med kådis!!!!!
 
Slangan skrev:
Vet inte hur du är byggd men själv är jag 185 å när jag ska stå på sadeln å wheela så slår jag nästan hjälmen i kåpglaset när aset ska upp.Lika jävligt är det när det är dax för heightchair.Når fan knappt cliponnisarna.
Kanske har för korta armar å långa ben.lr nått.

Sen tror jag det är inskolningspryl vi snackar om.Min första trickster va en mustang mamba med cuppinistyre(läääääänge sen)följt av div offroadmoppar
å 125`or.Vidare har det blivit mkt motard så körställningen sitter nästan i ryggmärgen.

Men det är ju individuellt.Du verkar ju kunna hantera dina hojar mer än väl.
För övrigt så är det snyggast med stunts på moderna r-hojar.Förutsatt att
man kör utan ställ.Stunta med skinnställ är ju som att pippa med kådis!!!!!

Jag är längre än dig och highchairs utan kåpor är ju livsfarligt!! Jag provade en gång förra veckan, jag kom åt dödarknappen, så fort man rör sig minsta lilla svänger den ju... det gick inte alls.
 
"Stunta med skinnställ är ju som att pippa med kådis!!!!!"

veckans citat...det mest korkade jag hört på länge...på såååå många plan. :kocko

Hoppas du missade en :) där.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top