Varför vibrerar LC4?

Wall

KTM 660?
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
R6-02
Som rubriken lyder, varför vibrerar LC4 motorerna så mycket?
Måste finnas nån form av obalans i motorn eller?

:va

Alla motorer vibrerar en del och stora enstånkor med hög kompression har en tendens att vibrera mer pga den uppenbara obalansen i en sådan konstruktion.

OK. Xr 650 vibrerar ju mindre än KTM:en.
Om man kikar på kompressionsförhållandena:

11.7:1 Ktm 660
10.0:1 Honda XR 650

Så det är alltså kompressionen det hänger på?

Det är nog så att vevpartiet inte är så bra balanserat från fabrik som det borde vara på LC4 också.En Husaberg 650 går som en elmotor i jämförelse.Men KTM:en är ännu värre om man tar ur balansaxeln :näsblod

Busaberg skrev:
Det är nog så att vevpartiet inte är så bra balanserat från fabrik som det borde vara på LC4 också.En Husaberg 650 går som en elmotor i jämförelse.Men KTM:en är ännu värre om man tar ur balansaxeln :näsblod

Aha. Då kanske en balansering där kunde göra en del då.

Wall skrev:
OK. Xr 650 vibrerar ju mindre än KTM:en.
Om man kikar på kompressionsförhållandena:

11.7:1 Ktm 660
10.0:1 Honda XR 650

Så det är alltså kompressionen det hänger på?

Nej det är inte enbart kompet det hänger på men en motor med mer komp är svårare att balansera ut. Sen beror vibrationer på hemskt många andra faktorer såsom balansfaktorer i vev/balansaxel varvtal,fästpunkter i ramen, blockdesign mm.mm...

Ok.
Jag har hört att Duken vibrerar mindre än 660/640/625. Stämmer det och i så fall varför?

Wall skrev:
Ok.
Jag har hört att Duken vibrerar mindre än 660/640/625. Stämmer det och i så fall varför?

Nej den vibrerar lika mycket,jag tycker tom att min skakar mer än polarens 660.

Det är samma motor som i 640.

Kanske beror det på att Duken har en mjukare sadel.

beror mycket på att balansaxeln (om man nu kan kalla den det) är så jäkla liten i lc4:an. Gör nästan ingen nytta allt. Och sedan så är det ju en ganska gammal motorkonstruktion.

Långa farbron skrev:
Kanske beror det på att Duken har en mjukare sadel.

Dels det, men också tyngder ute i styrändarna vilka tar bort en del vibrationer från händerna.

Då är det bara att hälla blykulor i styret och bygga in en vibrationsdämpare i sadeln! :lol

Kör man aktivt så är det inte det första man tänker på! Är inne på min
4:e KTM så då lär jag knappast bry mig om vibrationer i första hand!

Man kan ju pröva att sätta dit gummi på fotpinnarna bland annat, även en del av styrena är gummiupphängda. TomK du som brukar prova på en del saker, du har inte funderat på hur det skulle fungera med en o-ring mellan motorn och ramen om det skulle göra nån skillnad?

Det var bara i början som fötterna/skinkorna kunde domna bort lite av vibrationerna. Men redan efter ett par veckor så tänkte man inte på det längre.

motardnisse skrev:
Man kan ju pröva att sätta dit gummi på fotpinnarna bland annat, även en del av styrena är gummiupphängda. TomK du som brukar prova på en del saker, du har inte funderat på hur det skulle fungera med en o-ring mellan motorn och ramen om det skulle göra nån skillnad?

Gummiupphängt som i en HD ? :) Visst går väl det, men det blir oftast självsvängningar istället på vissa bestämda varv. Ta det som en man och fortsätt skaka! :tummenupp

TomK skrev:
Gummiupphängt som i en HD ? :) Visst går väl det, men det blir oftast självsvängningar istället på vissa bestämda varv. Ta det som en man och fortsätt skaka! :tummenupp

He he du ska väl inte ha fler barn TomK, då är det bara att låra det skaka! :lol

Jupp ungefär som gummiupphängt tänkte jag då.

Vibrationerna beror ju säkert på att det sitter en enda stor/tung kolv i motor motsvarade drygt 600cc och att motorn är bultad direkt i ramen. Min 640 vibrerar lika mycket oberoende av gapådrag, men mer desto högre varvtal. 640 -05 vibrerar mer i baken än tidigare 640 pga hårdare sadel. Jag åker lite längre ibland så jag satte dit ca 1cm gummi mellan sadel och ram och blev av med hälften av vibrationerna. Vill ju säkra fortplantningsförmågan (och då inte av vibrationer...)
Vill ha vår nu!

Wimanski skrev:
Det var bara i början som fötterna/skinkorna kunde domna bort lite av vibrationerna. Men redan efter ett par veckor så tänkte man inte på det längre.

Testade min brors 640 och tyckte det värsta va att man hela tiden ser suddigt pga vibrationerna.

Vibrationer på en stånka beror på en massa (!) saker, balansfaktorn (kolvvikt vs. balansvikt), hur ramen
lirar ihop med vibbarna, motorvikt, rörlig massa, kraftimpulsernas styrka etc etc.
Taskiga styr- och svinglager och dålig ryckutjämnare kan göra STOR skillnad.
Givetvis balansaxel och dess placering oxå.

Vibbar av ren obalans är oberoende av gaspådraget men blir värre med varvtalet.
Åsnesparkarna på kolven vill vrida motorn åt ena hållet och bakhjulet åt det andra och ger gasberoende vibbar.
Högkompad motor ger därför mer vibbar, det både bromsar mer under kompressionen och skjuter på mer
under expansionen.

En lätt och stark stånka är nog väldigt svårt att få att gå vibrationsfritt, spec. när man gasar.

Det är mao nog svårt att enkelt svara på varför hoj X skakar mer än hoj Y.
/u

Jag Kände lite i fötterna och händerna i början, men inte nu längre. Jag tror, precis som motardnisse säger, att lite gummi på fotpinnarna skulle göra stor skillnad!

Men jag har inte orkat pyssla med det där så lite vibrations får man ju ta

JiMpA skrev:
Jag Kände lite i fötterna och händerna i början, men inte nu längre. Jag tror, precis som motardnisse säger, att lite gummi på fotpinnarna skulle göra stor skillnad!

Men jag har inte orkat pyssla med det där så lite vibrations får man ju ta

Fast vill man ha Pure racing så tar man vibrationerna med en klackspark!
Fin beskrivning Ulf, en del av LC4 har gummiupphängt styre vilket minskar en
liten del av vibrationerna. Är det någon med KTM som prövat blyhagel eller nåt i styret utan att bry sig om vikt mm??

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman