Varför, varför inte???

ozto skrev:
tragiskt att läsa det du skriver... du tänkter bara på dig själv, din försäkringspremie o dina skattepengar...
du verkar vilja bo själv i din egen lilla stat.. utan andra försäkringstagare, och medborgare.. det vorde ju synd om någon kom och körde på vägaran som du hade betalat osv... snålt!

inga mer förbud i sverige tack!

Men vänta nu.... Du anklagar honom för att vara egoistisk och blir sedan förbannad om någon skulle inskränka på din personliga frihet att köra hoj i kalsongerna?
..... sten? någon.. glashus? :rolleyes:

korvgubbe skrev:
Jag vet en massa folk som fuskat till sig minst en BMW m5:a å en Retta! :rolleyes:

Det finns alltid en rad skitskallar... Men för att folk fuskar med ett bidrags/försäkringssystem innebär det ju inte att man ska skrota systemet utan snarare se till att man skärper upp kontrollerna så det efterlevs på rätt sätt...

hur menar du f.ö. med att vår välfärd är urholkad? Tvingades dina föräldrar betala för dina småsyskons skolgång?... Eller fick de under 19 börja betala sin tandvård själv? Eller nekades din krockskade polare vård i entren på SÖS?

....Vore intressant om alla som säger att Sverige är på botten, allt är åt h-e plötsligt började visa på lite fakta istället för att berätta om att de minsan hört en polare berättat om en pizzabagare som BÅDE fick sjukbidrag och jobbade å på så sätt hade råd med en merca... *s*

Nog fuskas det där det är möjligt, så är det.
Det gäller nog de flesta samhällsklasser med.
Tror du på allvar att folk inte är arbetslösa med bidrag och samtidigt jobbar svart så lever du i en fantasivärld.
Men det var kanske inte så du menade, utan att folk menar att pengarna är slut till bidragen?
Vi betalar ju själva våra bidrag så jag antar att när pengarna en dag börjar tryta så kommer bidrag sänkas och villkor försämras.
Fast vad har det med försäkringspremierna och ev. skyddskläder att göra att göra?:lol
jag antar att de inte lägger ner sjukhusen iaf.

Silwer skrev:
Fast vad har det med försäkringspremierna att göra?:lol

Mitt inlägg var mest ett svar på hans "Sverige är ett Uland som saknar välfärd"-inlägg.....

Jag har väl aldrig hävdat att folk inte fuskar med bidragen.. Finns väl knappast någon som förnekar det?? ...Det är åt helvete. Men för att fusk förekommer bör man ju inte skippa bidragen/försäkringen utan skärpa kontrollerna och ställa högre krav..

sgtpepper skrev:
Jag kör alltid med jeans inne i stan.

Hur man beter sig i trafiken är en minst lika stor orsak till olyckors omfattning. Man blir inte stålmannen bara för att man har skinnställ. Tänk på det.

visst kan det ha betydelse hur du kör, men man kan aldrig skydda sig mot andra i trafiken. risken är mkt större att bli påkörd av en bil inne i stan än utanför, det är ju därför premien är högre för folk som bor i stan. alltså borde det vara viktigare med skydd där. visst du kör säkert fortare utanför stan, men risken att bli påkörd är mkt mindre.
hur många tror du det är som tänker: fan jag e full fortfarande, men jag skall ju bara en liten runda i stan så jag kör endå.

RonJeremy skrev:
Vad det gäller vår så kallade välfärd är ju den så urholkad idag och passar inte in i hur samhället utvecklas. Folk har bara lärt sig hur man utnyttjar den istället för att se hur vi med den kan hjälpa varann.

Jag vet massor av folk som efter sina olyckor fått ut enorma pengar i ersättningar och försäkringar och enda resultatet är att dom kör minst likadant idag fast nu har råd med nyare och snabbare hoj.....

:tummenupp

Statistiken talar ju inte direkt för en sådan lag. Skador och dödsfall verkar fördela sig ganska lika mellan de som kört med skydd och de som kört utan. Jag är givetvis för skydd, använder det själv....men jag är knappast för att de skall lagstadgas. Försäkringsbolag osv. trycker ju redan på idag dvs man kan få lägre premie om man kör med skydd.

Det finns intressant statistik om detta i USA där som bekant vissa stater har hjälmtvång andra inte. Dödsfall vid olycka är betydligt vanligare, olyckor generellt faktiskt, i de stater med hjälmtvång.

Det kan vara så att man vaggas in i en falsk säkerhet, och kör hårdare, med alla skydd på sig....man har ju trots allt...eehh skinnställ och hjälm. Hjälmen bidrar ju med sämre periferi seende till exempel. Kanske är det så att man kör mer försiktigt utan skydd och därmed så minskar ju olycksrisken. Var ute och tog en kort tur, för att ånga bort lite vatten efter tvätt, i lördags. Hade kortbrallor och t-shirt plus hjälm. Har nog aldrig kört så lugnt i hela mitt liv....man fick ett nytt perspektiv på hur j-vla oskyddad man är på mc.

Som sagt...jag är för skydd. Men det är knappast endast så enkelt, om man ser till statistiken, att få ned antalet skador och dödsolyckor där mc är inblandad.

-dB_mike skrev:
visst kan det ha betydelse hur du kör, men man kan aldrig skydda sig mot andra i trafiken. risken är mkt större att bli påkörd av en bil inne i stan än utanför, det är ju därför premien är högre för folk som bor i stan. alltså borde det vara viktigare med skydd där. visst du kör säkert fortare utanför stan, men risken att bli påkörd är mkt mindre.
hur många tror du det är som tänker: fan jag e full fortfarande, men jag skall ju bara en liten runda i stan så jag kör endå.
Jo men ev skinnbrallor är ju inte en sån stor skillnad om du krockar med en bil.
Det som kan hjälpa mest antar jag är hjäm, ryggskydd och ev skydd i själva stället.
Det är väl mer om man åker rutschkana på asfalten jeans inte är optimalt direkt.
Man är inte på något sätt odödlig för att man tagit på sig hela rustningen, en del verkar resonera så, som om det var en plåtkaross.

sgtpepper skrev:
Oookej, så om någon fattiglapp drabbas av en allvarlig sjukdom och inte har försäkring så får han eller hon skylla sig själv och finna sig i att inte få någon vård? Vilka synder är det du talar om? Arvssynder? Synden att vara fattig? Synden att bli sjuk? :kocko
Varför var han fattig....???

RonJeremy skrev:
Varför var han fattig....???

....Kan ta ett exempel på varför man blir fattig...
Min faster har levt på existensminimum i snart tio år därför att hennes tidigare gubbe spelade bort varenda spänn de ägde och konkursade sitt företag med följden att hon ärvde hans skulder den dag han dog i cancer...

Kanske bara jag som är partisk och korkad men jag har svårt att klandra henne för att hon "är fattig"... Dessutom är jag en sån där naiv blockflöjtsspelande trädkramarkommunist som faktiskt tycker att det är rätt bra att bo i ett land där även hon kan få bra vård trots sin ekonomiska situation...

Silwer skrev:
Kör man hoj utan försäkring o hamnar på sjukan får man ju hjälp ändå.

...och så ska det förhoppningsvis vara i fortsättningen med...

Däremot har inte jag något emot privata sjukhos hos vilka man kan "kompletera" vården i.o.m någon form av kompleterande sjukvårdsföräkring..

korvgubbe skrev:
Jag vet en massa folk som fuskat till sig minst en BMW m5:a å en Retta! :rolleyes:

Det finns alltid en rad skitskallar... Men för att folk fuskar med ett bidrags/försäkringssystem innebär det ju inte att man ska skrota systemet utan snarare se till att man skärper upp kontrollerna så det efterlevs på rätt sätt...

hur menar du f.ö. med att vår välfärd är urholkad? Tvingades dina föräldrar betala för dina småsyskons skolgång?... Eller fick de under 19 börja betala sin tandvård själv? Eller nekades din krockskade polare vård i entren på SÖS?

....Vore intressant om alla som säger att Sverige är på botten, allt är åt h-e plötsligt började visa på lite fakta istället för att berätta om att de minsan hört en polare berättat om en pizzabagare som BÅDE fick sjukbidrag och jobbade å på så sätt hade råd med en merca... *s*

Jag tycker att välfärd är jättebra om den fungerar men den har urholkas och jag ser ingen väg tillbaka till vad det var en gång... Vi betalar mer för den än vad vi får ut av den. Jag är för en mer individuell syn än en generell.

Vi kräver att vi ska betala mindre skatt och att vi ska få mer tillbaka hela tiden. Hur fan får du det att gå ihop???? Vi har inte råd att betala för välfärden som vi svenskar kräver för dom skattepengar som kommer in!!!! Vi har en försäkringskassa som betalar ut 1 miljard kronor om DAGEN!!!! Tycker du att det fungera fint eller?

-dB_mike skrev:
det är ju därför premien är högre för folk som bor i stan. alltså borde det vara viktigare med skydd där.
Jag skulle nog tro att anledningen till högre premier i städer i pga den betydligt högre stöldrisken.

visst du kör säkert fortare utanför stan, men risken att bli påkörd är mkt mindre.
Det jag säger är att risken för skador är en funktion av både skyddsnivå och förarbeteende, vissa tycks tro att så länge skyddsvärdet är högt så kan förarbeteendet vara lågt, men det ena tar ut det andra. Kör jag försiktigt och med marginaler i jeans så är min skaderisk betydligt mindre än någon som kör på bakhjulet mellan bilar i 100 knyck inne i stan även om denne har helställ.

korvgubbe skrev:
....Kan ta ett exempel på varför man blir fattig...
Min faster har levt på existensminimum i snart tio år därför att hennes tidigare gubbe spelade bort varenda spänn de ägde och konkursade sitt företag med följden att hon ärvde hans skulder den dag han dog i cancer...

Kanske bara jag som är partisk och korkad men jag har svårt att klandra henne för att hon "är fattig"... Dessutom är jag en sån där naiv blockflöjtsspelande trädkramarkommunist som faktiskt tycker att det är rätt bra att bo i ett land där även hon kan få bra vård trots sin ekonomiska situation...
Tycker det är jättetråkigt med din faster men.....
Ska jag drabbas för det? Ligger det inte på henne att i ett äktenskap ha koll på vad som händer med en GEMENSAM ekonomi?

RonJeremy skrev:
Vi har en försäkringskassa som betalar ut 1 miljard kronor om DAGEN!!!! Tycker du att det fungera fint eller?
Nej, men jag tycker nog att det börjar bli dax med mer kontroll av detta, de får gärna kolla upp mig om jag är hemma i sängen och är sjuk när jag anmält detta, jag har inget att dölja.

Eftersom folk beter sig som om pengar växte på träd så är det fasen dax att göra om de gamla tröga byråkratsystemen och i stället ta lite kontroller här och där på folks ärlighet.

Jag känner folk som så fort han inte har lust att jobba, anmäler sjukt barn för att slippa karensdagen, han har gjort detta i 5 år och har aldrig blivit kollad fast det ju ser konstigt ut med sjukt barn var och varannan vecka.
Där tycker man ju att de borde kräva läkarkontroll av barnet, det måste ju vara allvarligt sjukt.

Det går inte att fullt ut förhindra fusk, men det vore ju bäst om det mesta av pengarna hamnade där de hör hemma.

korvgubbe skrev:
....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...
Tror du att du går helskinnad ur en frontalkrock bara för att du har helställ? Vad är det för jäkla bild folk har? TÄNK! Hur skyddar du det kanske ömtåligaste på kroppen=nacken? Låt höra, kör du med stödkrage? inte? varför? ska Jag behöva betala för din helförlamning?

Det finns väl nyanser för allt, Vi ska va glada över att vi själva får bestämma hur kul i förhållande till risken vi vill ha det. Åk inte hoj alls om du/ni inte vill skada er till 100%. Det är ett privilegium att få bestämma något själv i det här landet och så hoppas Jag att det blir.

Last edited:
RonJeremy skrev:
Tycker det är jättetråkigt med din faster men.....
Ska jag drabbas för det? Ligger det inte på henne att i ett äktenskap ha koll på vad som händer med en GEMENSAM ekonomi?

Hon spelade ju lika lite som du och jag... Så äktenskap ska gå ut på att misstänka och spionera? Man ska alltså inte lita på den andra hälftens ord utan kräva att få se bokföring och redovisning?`
....särskillt som man själv kanske inte kan ekonomisk redovisning/bokföring..

- "Älskling, kan du vara så vänlig att ta hem företagets bokföring, balansräkning, budget och de två sista årens årsredovisning.. För jag tänkte åka till revisorns och låta honom kontrollera allt så du inte bara snackar skit när du säger att allt går bra! ....Har föresten lagat köttfärslimpa till middag idag!" :3freak

Teo skrev:

Vad kul att se folk låta primathjärnan göra jobbet istället för att läsa resten av tråden.... :tummenupp

Om du tar hela andetag så kommer du troligen få mer syre till hjärnan!

korvgubbe skrev:
Vad kul att se folk låta primathjärnan göra jobbet istället för att läsa resten av tråden.... :tummenupp

Om du tar hela andetag så kommer du troligen få mer syre till hjärnan!

Ledsen Jag blev så upphetsad bara. Lägger mig på er nivå nu.. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...