Varför, varför inte???

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Mitt första inlägg här blir en brandfackla direkt:

Varför finns det inte bättre regler som styr hur man skall vara klädd när man kör hoj?
Ta bort alla som inte har de skydd som finns tillgängliga, från vägarna!

Man kan ju, fullt legalt, köra omkring i kalsipper och sandaler så länge man har
hjälm på sig, eller hur? :kocko

Om man kan lagstifta om att folk skall ha bältet på sig i bilen kan man väl lagstifta om att man skall ha skinnställ, handskar och rejäla stövlar när man kör hoj oxå, va? :4skrika

Visst finns det argument mot, "jag skall bara en runda runt staden", "skall bara till stranden", "det har aldrig hänt mig något förr", "det är för varmt att ha skinnstället på sig"...inget av dom duger i mina ögon... :brinnerup

Jag vurpade i September och bröt 5 revben, undrar hur det hade gått om jag inte hade haft ryggskena och skinnställ...
Jag menar att det är ett socialt ansvar att göra vad man kan för att skydda sig själv från skador, samtidigt göra vad man kan för att undvika kostnader för MC-kollektivet i form av onödigt lång konvalecens efter en olycka, samt samhället i form av sjukhuskostnader som kunde ha varit lägre med en fastställ nivå av skydd.

Det har varit tillfällen då jag skulle köra en runda, dragit på skinnstället, kört ett par mil och vänt hemåt igen på grund av att det var för varmt att köta fullt påklädd, att slänga delar av skinnstället var aldrig ett alternativ.

Några argument emot...?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
kan nog bli svårt att få på alla gamla gubbar på hd ryggskydd
 

novecento

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2003
Ort
bromma
Hoj
Paul Smart LE
Några argument emot...?[/QUOTE]

Ööööh.......Nej!!!

Fast igår var det verkligen för varmt.....erkänner att jag körde med jeans.
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Borde inte allt som är farligt förbjudas? Då har vi ju löst alla problem här i världen.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Det kan ju va svårt att få gamla hundar att sitt men det kan ju va idé att börja dressera valparna.

Inför krav på skyddsutrustning redan på mopeder...
Jag blir spyfärdig när man se alla ungar som kommer på sina trimmade moppar och skjutsar iförda lite sommarkläder som det är nu.
Fan, man va så lyckligt nonchalant när man va i den åldern...nu ser man riskerna i allt verkar det som.
Ryggskydd är det minsta som borde införas på mopparna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lag på handskar, ställ och stövlar blir nog svårt, i första steget, men lag på ryggskydd borde dom införa så fort det bara går! Sen riktiga handskar, stövlar och ställ i den ordningen.

Och att gubbar är svåra att lära, ser lika många yngre som åker runt i jeans, t-short, inga handskar och gympadojjor!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ducster900 skrev:
..
Visst finns det argument mot..

Ett argument är kanske att man kan kräva säkerhetsbälte i bil därför bilar inte får säljas utan bälte.... PÅ samma sätt kommer alkolås med all säkerhet aldrig krävas i de bilar som inte är utrustade med dem eftersom det inte är rimligt att belasta folk med den kostnad det skulle innebära...

...På samma sätt är det inte försvarbart att plötsligt kräva att folk ska ha utrustning som de inte äger...

Jag tycker ryggskydd borde vara obligatoriskt på samma sätt som hjälm men det är som sagt svårt att införa regler som medför stora extrakostnader för befintliga trafikanter.
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Kallas för valfrihet, vill man köra utan får man gör det. Brukar själv köra i jeans och jacka någon gång ibland.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Ducster900 skrev:
Mitt första inlägg här blir en brandfackla direkt:

Varför finns det inte bättre regler som styr hur man skall vara klädd när man kör hoj?
Ta bort alla som inte har de skydd som finns tillgängliga, från vägarna!

Man kan ju, fullt legalt, köra omkring i kalsipper och sandaler så länge man har
hjälm på sig, eller hur? :kocko

Om man kan lagstifta om att folk skall ha bältet på sig i bilen kan man väl lagstifta om att man skall ha skinnställ, handskar och rejäla stövlar när man kör hoj oxå, va? :4skrika

Visst finns det argument mot, "jag skall bara en runda runt staden", "skall bara till stranden", "det har aldrig hänt mig något förr", "det är för varmt att ha skinnstället på sig"...inget av dom duger i mina ögon... :brinnerup

Jag vurpade i September och bröt 5 revben, undrar hur det hade gått om jag inte hade haft ryggskena och skinnställ...
Jag menar att det är ett socialt ansvar att göra vad man kan för att skydda sig själv från skador, samtidigt göra vad man kan för att undvika kostnader för MC-kollektivet i form av onödigt lång konvalecens efter en olycka, samt samhället i form av sjukhuskostnader som kunde ha varit lägre med en fastställ nivå av skydd.

Det har varit tillfällen då jag skulle köra en runda, dragit på skinnstället, kört ett par mil och vänt hemåt igen på grund av att det var för varmt att köta fullt påklädd, att slänga delar av skinnstället var aldrig ett alternativ.

Några argument emot...?

Jag tycker egentligen som du men tycker inte at det ska lagstadas for jag tycker folk måste få tanka sjalv. Om allt som ar "farligt" skulle forbjudas ville ju vi bo i en polis stat.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mr_White skrev:
Kallas för valfrihet..

....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
korvgubbe skrev:
....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...

Jepp :tummenupp
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag kör inte utan full skyddsutrustning. Jag vill naturligt vis inte skada mig, jag har också ett ansvar för min son, övriga familj och för mina vänner.
Jag tycker ändå att det är upp till varje individ att bestämma hur man vill skydda sig när man kör hoj. Jag tycker där med att lagstiftning är ett mycket dåligt allternativ. Hur många tror du kulle bry sig om en sådan lag?
Jag får ju inte köra fortare än 70 på min kurviga favorit väg, men när jag bedömmer att omständigheterna tillåter så kör jag med flera lite fortare än vad lagen godkänner. Jag tror att det skulle bli samma sak med en lag på godkända stövlar och ryggskydd mm, nämligen att många inte bryr sig och kör på som vanligt.
Jag tror att ett bättre allternativ är att upplysa hojåkare om vilka skydd som finns och hur mycket dom verligen skyddar. Här har tidningar, forum, försäkringsbolag, polisen med flera ett stort ansvar att sprida information.

Men jag anser fortfarande att det är upp till individen..
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag kör alltid med jeans inne i stan.

Hur man beter sig i trafiken är en minst lika stor orsak till olyckors omfattning. Man blir inte stålmannen bara för att man har skinnställ. Tänk på det.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
korvgubbe skrev:
....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...
Herregud vilket dumt inlägg, det trodde jag inte om dig.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Hoztic skrev:
Och att gubbar är svåra att lära, ser lika många yngre som åker runt i jeans, t-short, inga handskar och gympadojjor!
I mitt fall så va det bara ett uttryck...
I höstas så stod jag på en mack och hade tankat när det kom en hoj som jag hade sett blåsa på minst sagt skapligt och av kliver en kille med T-shirt och shorts :kocko
Så jag frågar honom:
Jag: Varför har du hjälm på dig?
Han: Jag vill ju skydda huvet oxå.
Jag: Jaja, men jag vill defenitivt inte se resten av dig efter en vurpa...
Han: Vadå då?!?
Jag: Men för fan...TÄNK :huvet ...asfalt, bar hud, inga handskar... Hur tror du att det skulle se ut efter en vurpa? :kocko
Han: Det är lugnt... Jag vurpar inte
Behöver jag ens säga att jag vände på klacken och gick...jag har aldrig stött på en så naiv snubbe i hela mitt liv.

Så självklart ska alla på motorfordon ha skyddsutrustning.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
korvgubbe skrev:
....då borde jag ha valfriheten att inte behöva betala för alla skador som dessa "freedom riders" drar på sig... Mina skatte och försäkringspengar borde jag ha valfriheten att bara låta gå till personer med komplett skyddsutrustning så får alla Easy riders betala för sig själva...

Helt rätt! Jag försäkrar mina hojar hos Bilsport & MC och de ställer följande krav:

" Föraren och passageraren ska alltid använda av oss godkänd skyddsutrustning dvs lagstadgad hjälm, förstärkta mc-stövlar, mc-handskar och mc-kläder med förstärkta axlar, knän och armbågar."

Så då återstår bara sjukvården som trots allt vårdar även de som skiter i skydden (men de vårdar även fortkörare och sådana som smiter mellan i köer m.m. och det är väl tur det :) ).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
sgtpepper skrev:
Herregud vilket dumt inlägg, det trodde jag inte om dig.

Jag tycker att det var ett ganska bra inlägg! Låser inte jag bilen och den blir snodd får jag inga pengar från f-bolaget. Samma sak borde gälla om jag inte har några skydd på mig! Det är ju samma form av försumlighet!

Misstänker att det här kan bil en låååååång tråd :)
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Lag på ryggskydd kan jag vara enig i men inte skinnställ. Där jag bor är det 25-30 grader från mai-september. At åka med skinnställ när man bara mysåker är out of the question. Ja, jag har vurpat, inte på mc men på moppe, och det gjorde ont, så nu kjör jag alltid med hanskar.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top