Varför, varför inte???

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Det är ju inte så att det bara finns två lägen, med skydd / utan skydd utan ganska mycket där emellan.

Nu ska jag tex åka till plugget vid naturhistoriska från söder.
Centralbron, klarastrand, norrtull, framme.

Jag har inget skåp att slänga in prylarna i så det blir:
Jeans, hojstövlar, ryggskydd (väst) hojhandskar, dainese "fritidsjacka" och hjälm såklart + rygga med lite böcker i. Det kommer gå i 50-60 som mest. Jag tycker det räcker med skydd.

De delar på kroppen som är sämmre skyddade än med ställ är armar och ben (enklare att laga än en nacke).

Det jag inte gillar är de som skiter i tex handskar, hur mycket kallare blir det?
Eller ryggskydd? tar inte mycket plats och är inte speciellt osmidigt.
Eller stövlar, köp ett par ventilerade, din snåljåp!

Så tycker jag.

Kör försiktigt!

/fredde
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ozto skrev:
tragiskt att läsa det du skriver... du tänkter bara på dig själv, din försäkringspremie o dina skattepengar...
du verkar vilja bo själv i din egen lilla stat.. utan andra försäkringstagare, och medborgare.. det vorde ju synd om någon kom och körde på vägaran som du hade betalat osv... snålt!

inga mer förbud i sverige tack!

Varför är det snålt av mig när jag inte vill betala för att folk är dumma och medvetet gör fel? Det är ju som att betala självrisken när man blir påkörd! :huvet
Jag tycker inte om att betala bra mat till folk i fängelser heller, i synnerhet inte när dom får bättre mat än skolbarn och pensionärer!
 

furiousrage

Min urBlaDe är min
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Motala
Hoj
fireblade
Mr_White skrev:
Då vill jag ha valfriheten att inte betala skatt för att E4:an byggs om..jag åker ju nästan aldrig där iallafall.
Eller skatt till landstinget..kommer ju inte ihåg när jag var sjuk sist..varför inte låta de sjuka få betala mer skatt en de friska osv..
Eller bötfäll alla som går på krogen de utsätter ju sig för mer fara än vad du gör om du e hemma.
Ja du fattar nog poängen tror jag!
 

furiousrage

Min urBlaDe är min
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Motala
Hoj
fireblade
Jag tycker däremot att alla snorisar som precis lärt sig att köra hoj på bakslangen som kommer i 100 pinnar genom centrum borde förbjudas..det är de som ser till att premierna är dyra!
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Hoztic skrev:
Japp, de har fel attityd, helt klart! Alldeles för ofta urusla skydd dessutom :huvet

Inte för att jag är någon snoris själv, men glöm inte bort 55+:arna som har fått ut något arv, eller förskanskat sig deg på nått annat vis. Köper upp sig på en ny HD, med hela kittet från kallingarna och ut, givetvis märkt HD, helt ok så långt. Men har dom kört hoj de senaste 30:e åren? Eller aldrig. I min mening, inte alla, helt livsfarliga i trafiken, speciellt inne i stan när dom vinglar fram vid något rödljus, då gäller det att passa sig, vare sig man har mc eller bil.

Nu får jag säkert fan för detta, so :)
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Hoztic skrev:
Säkert :)
Skillnaden är väl att dom har lite mer omdöme, och trafikvana i störsa allmänhet!

Fan vet :confused:

Nu tillhör jag ju säkert en av dom äldsta på SH :tomten, tom äldre en hojen. :rolleyes:

Tanke som slog mig :fatta! är att vettet fanimej har ökat med åldern, men inte när man kommer på hojen, då är det som man va 16-17 igen, mer mod än hjärna :3freak

Med rätt utrustning så kör man hårdare, e man naken så glidar man. Opps sorry, lite OT :)
 

Raymond

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Ort
stigtomta
Hoj
Yamaha R6
Förbjud ALLA hojar så är problemet löst

Förbjud ALLA hojar så är problemet löst.
Skulle passa fint i sverige, förbudslandet nr 1
Någon som hört talas om, känsla, fartvind, njutning.
Jag vet att jag har alla älskande (lagstiftande)förbudssvenskar emot mig.
Så jag lovar er att jag ska flytta utomlands om några år och avnjuta hojåkning så som den skall avnjutas.
Och om ni kommer ner och hälsar på så hoppas jag att ni har på er
skydd, skinnställ och hjälm så ni lever som ni lär även utomlands.
Märkligt nog verkar det vara mindre farligt utomlands än i sveirge
att åka hoj för svenskar.
DUBBELMORAL.

Raymond
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
BiB skrev:
Inte för att jag är någon snoris själv, men glöm inte bort 55+:arna som har fått ut något arv, eller förskanskat sig deg på nått annat vis. Köper upp sig på en ny HD, med hela kittet från kallingarna och ut, givetvis märkt HD, helt ok så långt. Men har dom kört hoj de senaste 30:e åren? Eller aldrig. I min mening, inte alla, helt livsfarliga i trafiken, speciellt inne i stan när dom vinglar fram vid något rödljus, då gäller det att passa sig, vare sig man har mc eller bil.

Nu får jag säkert fan för detta, so :)

Jag kan nästan lova dig att 55+are som du skriver aldrig vurpar när de skall wheela vid korvkiosken eller dra 190 mellan bilarna på Essingeleden...
Sen kanske han inte kan bromsa när Agda 90 kör ut framför honom på 70-vägen, men eftersom han kör i 65 så blir det inte så illa ändå.
Johan FÖK sa att de kallades för kioskvältare av F-bolaget pga de skador de orsakade var när de tappade hojen vid tidningskiosken :)
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
enhjuling skrev:
Jag kan nästan lova dig att 55+are som du skriver aldrig vurpar när de skall wheela vid korvkiosken eller dra 190 mellan bilarna på Essingeleden...
Sen kanske han inte kan bromsa när Agda 90 kör ut framför honom på 70-vägen, men eftersom han kör i 65 så blir det inte så illa ändå.
Johan FÖK sa att de kallades för kioskvältare av F-bolaget pga de skador de orsakade var när de tappade hojen vid tidningskiosken :)

Så sant, men dessa herrar, damer gör detta när vi slynglar gått å lagt oss :hihi så vi får aldrig "take a pice of the action" :rofl
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
BiB skrev:
Så sant, men dessa herrar, damer gör detta när vi slynglar gått å lagt oss :hihi så vi får aldrig "take a pice of the action" :rofl

Eller kanske till och med innan "slynglarna" vaknat... :rofl :tummenupp

Men jag håller med om att det ser livsfarligt ut när dessa damer och herrar vinglar runt med sina fransförsedda hojar och HD-kalsonger :rofl
 

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Staffanstorp
Hoj
Honda NTV 650
Med eller utan skydd med MC.

enhjuling skrev:
1456411 Eller kanske till och med innan "slynglarna" vaknat... :rofl :tummenupp

Men jag håller med om att det ser livsfarligt ut när dessa damer och herrar vinglar runt med sina fransförsedda hojar och HD-kalsonger :rofl

Skall bli kul att se " hur jag tar mig ut" då jag glider fram bland alla "unga som kör som de har vett till..

Jag kunde inte låta bli med detta inlägg för jag är nu 54 år och har kört i med olika hojar i 15 års tid till arbete eller använt den som brukshoj. Samtidigt har jag vissa regler själv som att "aldrig göra en om körning vid en påfart på motovägen. Sen snegla alltid föraren som man kör om och se om han vet att jag kommer. Har aldrig åkt fast av fabror polis på dessa 15 år för olika galenheter med bil eller MC. :3freak

Utomlands blev jag tagen flera gånger med fortkörning för att polisen placerade sig strax efter märket att minska hastighet i samhälle. (3 åra mc körning utomlands i vänstertrafik "gissa vilket land):tummenupp

Detta har räddat mig 10 tals gånger från att krocka med MC och bil. Sen som MC förare i bil får man bättre uppsikt på trafiken det är min egna erfarenhet.

Räkna med att alla i trafiken runt er gör fel. Titta ofta i den döda vinkeln (snett bakåt vid omkörning) Då sparar ni er själv och kör säkrare.

Jag håller med dem som vill ha full skyddsutrustning i tät trafik, men stilla åk i byn eller till korvaludan i 40- 60 händer det ej mer med mig än än alla unga som far fram med EU moppar. Då har jag bara mina jeans+mc jacka hjälm och handskar på mig.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
ozto skrev:
1454786 kan nog bli svårt att få på alla gamla gubbar på hd ryggskydd

de får köra utan hjälm också, de flesta sporthojare kör i alla fall med hjälm och shorts

LameViffer skrev:
1454798 Borde inte allt som är farligt förbjudas? Då har vi ju löst alla problem här i världen.

bra, då börjar vi med kärnvapen

http://www.nv.doe.gov/library/films/media/wmv/0800041.wmv

http://www.nv.doe.gov/library/films/testfilms.aspx

Project Cannikin was a nuclear test conducted on Amchitka Island, Alaska, at 11:00 a.m., Bering Standard Time, on November 6, 1971. It was the largest underground nuclear test conducted in the United States, registering 7.0 on the Richter-scale and causing the ground to jump up 15 feet. Cannikin was conducted to proof test a warhead for the Spartan missile, a Safeguard Ballistic Missile Defense Program. The test caused huge amounts of damage to the coastline and was largely instrumental in the formation of Greenpeace.
 

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Staffanstorp
Hoj
Honda NTV 650
KGK skrev:
2324416 de får köra utan hjälm också, de flesta sporthojare kör i alla fall med hjälm och shorts


kan nog bli svårt att få på alla gamla gubbar på hd ryggskydd


.

Låt alla gamla ha si HD i fred för de lär sig att de som alla andra MC förare måste se sig om i trafiken. Det gör att vi får mindre antal " gubbar med hatt" som sitter och sover bakom ratten.

Om dessa sen ej kör över 70 med HD för att vinden pinar dem i ansiktet så låt dem va utan ryggskydd om de vill för det händer ej så mycket i den farten på sakta mak med HD. De vill nog ej gärna ge sig in och vingla i trafiken för HD har ej den bästa styr förmåga.

Därför framför jag en enkel pendlar hoj som är lätt att hantera i trafik.
Med kan ske mer kulor hade jag nog köpt BMW R850 street bike, eller R1150GS.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Är det inte dax för en poll isf?

Varför har vi inte hjälmlag i bilen? I cabrioleter iaf? Eller varför inte airbaglag? Det finns många om och men, det är upp till var och en, denna diskussion verkar fortsätta i massa trådar så fort man lägger upp en bild utan ställ, stannar på en mack så får man höra det, äsch, de som orkar bry sig om vad andra har på sig som inte påverkar andras säkerhet, skaffa ett jobb eller koncentrera er på er egen åkning :tummenupp
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top