Varför välter inte långtradare?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Visst har det hänt men Jag kan inte haja att det inte sker oftare. I dag såg jag en biltransport där man lossat bilarna på underdäcket. Samtliga bilar på transporten stod alltså högt upp som fan och han körde som en dåre. Jag kan inte begripa hur han kunde ta de kurvorna i den farten. Såg ut som han trotsade rådande naturlagar.

Jag har tänkt på det ofta när Jag ser högt/tungt lastade tradare som kör som fan.

:va
 
Fruktansvärt låg tyngdpunkt, fast vill man så kan man, man brukar känna var gränsen går :D
 
Det är som med humlor.. De är för dumma för att förstå att de inte kan välta/flyga.
 
Last edited:
Det är som med humlor.. De är för dumma för att förstå att de inte kan välta.

:rofl

Jag hajar att tyngpunkten är låg men när man ser en kontainer fyllt med järnskrot som är en halvmeter bredare än hjulbasen på en trailer så att ekipaget ser ut som en champinjon bakifrån kränger åt helsike så kan Jag inte haja att det funkar.
 
Släpen har en tom vikt på runt 10 ton, bilen ca 8, så det krävs en hel del för att tippa.
 
Det är för dyrt att hålla på att välta och greja, tror det är därför de flesta åkare undviker att göra detta :nicka

Nej jag vet inte, mer än att de lär vara bygda för att vara stabila.
 
Därför att pilarna och strecken i diagrammet över det hela hamnar på rätt sätt! :mattias

Har de krängningshämmare av något slag på såna där?
 
Det finns ju en del båtar som lastar rätt högt, men de tar väl inte kurvorna lika snabbt som lastbilarna antar jag.
 

Bifogat

  • båt.jpg
    båt.jpg
    36.4 KB · Visningar: 317
ee748b948f9343d4f3a50bdcc6a0b9cafa9e8ae6.jpg
 
Långtradare välter!

Kanske inte riktigt alla, men för det mesta är det bara en tidsfråga...

Långtradare har krängningshämmare BTW (såg att någon undrade) det är den man står på när man utför 90% av alla reparationer på motorn, och man får sjukt ont i fötterna av det.
 
Släpen har en tom vikt på runt 10 ton, bilen ca 8, så det krävs en hel del för att tippa.

Det handlar inte så mycket om vikten på chassiet när det är så nära backen. Det lyfts ju inte upp så mycket vid omkullvälta. Trailern Jag såg hade minst 5 bilar på över"däcket och helt tom under. Dessa bilar + godset i trailern i den höjden måste verka som en bra burkmasa.. dåren körde full pung i högerböjen ut ur sista tunneln mot Värmdöleden. Det såg sjukt ut!
 
Nästa bekymmer är att det aldrig slutar skvalpa när det väl har börjat. Fiffan säger jag bara, de gånger jag har lastat knas och ålat mig fram på vägarna :gnissla

Ett tag var det modernt med vattentankar på lastväxlare hos brandkårerna.
Inte många kvar.
En vanlig tankbil är en dröm att köra i jämförelse.

Det handlar inte så mycket om vikten på chassiet när det är så nära backen. Det lyfts ju inte upp så mycket vid omkullvälta. Trailern Jag såg hade minst 5 bilar på över"däcket och helt tom under. Dessa bilar + godset i trailern i den höjden måste verka som en bra burkmasa.. dåren körde full pung i högerböjen ut ur sista tunneln mot Värmdöleden. Det såg sjukt ut!
Enligt min far, så gäller det att köra så fort så det inte hinner välta.
 
Last edited:
Släpen har en tom vikt på runt 10 ton, bilen ca 8, så det krävs en hel del för att tippa.

Jag skulle nog vilja plussa på några ton på det där om jag får. Iallafall på dom äldre, påbyggnaden är TUNG!

Teo:
Förresten, hur stora ekipage snackar vi om?
Hur många axlar?
Nåja, jag chansar på en halvstor.
Bil + vagn = ~24 ton
4-5 bilar uppe på = ~6-8 ton

Ganska mycket vikt långt ner i allafall..
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top