Varför slår ventilerna i kolven?

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
(valde att starta en ny tråd nu när jag vet var felet ligger. Den andra blev så lång att det blir jobbigt för personer som inte läst den innan att läsa igenom allt)

Som sagt, knackningarna i motorn komerm ifrån att dom tre ventilerna till insuget slår i kolven, det ser man på kolv och ventiler, inte hårt, men dom nuddar varandra, och det är BARA på insuget, och lika mycket på alla tre ventilerna.

Jag har mätt ventilspelet en extra gång nu, och det visade sig att det var ett för stort glapp, 0.05 för mycket. Så det kan ju inte bero på det.

Ventilerna kan ju inte bli längre :tungan , det skulle kasnke kunna vara nått som gör att dom inte åtegår till sitt rätta läger tillräckligt fort efter öppning, men tycker det är konstigt att det händer på alla tre på samma gång om det skulel bero på någon dålig fjäder.

Tips någon?

/björn

magic_johnson85 skrev:
(valde att starta en ny tråd nu när jag vet var felet ligger. Den andra blev så lång att det blir jobbigt för personer som inte läst den innan att läsa igenom allt)

Som sagt, knackningarna i motorn komerm ifrån att dom tre ventilerna till insuget slår i kolven, det ser man på kolv och ventiler, inte hårt, men dom nuddar varandra, och det är BARA på insuget, och lika mycket på alla tre ventilerna.

Jag har mätt ventilspelet en extra gång nu, och det visade sig att det var ett för stort glapp, 0.05 för mycket. Så det kan ju inte bero på det.

Ventilerna kan ju inte bli längre :tungan , det skulle kasnke kunna vara nått som gör att dom inte åtegår till sitt rätta läger tillräckligt fort efter öppning, men tycker det är konstigt att det händer på alla tre på samma gång om det skulel bero på någon dålig fjäder.

Tips någon?

/björn

Kammen är felinställd eller är kamkedjan väääääldigt sliten.
/fredde

Hej.
Jag har inte läst tidigare tråd och sett om detta svaret står där.
Det verkar som kammaxeln står fel.
Troligen en kugg fel.

/Björn
Ps Fint namn Ds

freddexwing skrev:
Kammen är felinställd eller är kamkedjan väääääldigt sliten.
/fredde
Tamemj F*n om inte någon han före.
Snabbt

/Björn

955 skrev:
Hej.
Jag har inte läst tidigare tråd och sett om detta svaret står där.
Det verkar som kammaxeln står fel.
Troligen en kugg fel.

/Björn
Ps Fint namn Ds

Tamemj F*n om inte någon han före.
Snabbt

/Björn

Tssss... du sitter ju och sölar... flera minuter ju... :)
/Fredde

Om den vart isär kanske du glömde både topp och cylinderfotspackningen?
Planat toppen? Bytt kolv(fel?)

magic_johnson85 skrev:
Ventilerna kan ju inte bli längre :tungan
Vad händer när metaller blir varma? Jo, de expanderar!

Dock har jag svårt att se hur det fungerar i verkligheten. Alltså, jag fattar att metallen blir större (marginellt), men hur påverkas motorn av detta?

Ta som exempel ett för stort ventilspel, eller som i magic_johnson85 fall där ventilerna slår i kolven. Ventilen blir ju varm och expanderar - blir längre. Men motorn blir ju också varm, och metallerna som håller i ventilen borde ju också bli längre. Blir spelet mindre eller större med värme? Även hur ventilerna sitter i motorn, samt hur kamaxeln sitter i motorn borde spela roll!

Som sagts tidigare: En timingfråga helt klart, och troligtvis en kugg fel på kamkedjan (om du inte har ställbara drev förståss och du har släppt på skruvarna och dragit fast dem i fel läge).

Det finns emellertid FLER orsaker som kan orsaka detta fenomen, och det är för stora spel i ram, vev och kolvbultslagringar, som sammantaget gör att kolven går för högt upp.
MEn eftersom du inte rapporterat några knackningar från motorn så är väl inte det så troligt i just DITT fall.
En annan orsak kan vara att kolven är vänd 180 grader så att inte ventiltallrikarna synkar med de urtag som brukar finnas i kolvtopparna.
Inte heler det troligt på just DIN hoj då du ju har 3+2 ventiler.

Oasett om ventilerna är raka eller inte. Byt dom. Har dom krockat med kolven så är risken övervägande stor att dom går av.
Har man tur går det att använd något drev i växellådan efter ett sådant haveri.

Som tidigare sagt. Överkuggad kamkedja.
Ta reda på Varför den kuggat över.
Sliten kedja, spännare, glidskena. Som sagt det är inte roligt om det händer igen.

Antar detta är orginal-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111833

Ventilerna tar ju uppenbarligen i kolven. Är du nyfiken kan du ju känna på kolv-ventilspelet.
Kolla genom att trycka ner ventilen tills det tar emot, gör det runt/innan ö.d.,
alltså det ö.d. där insuget just öppnar.
Skulle tro att du nånstans mellan 20-30 gr före och vid ö.d. känner att spelet är nära noll.
Min. spel bör ligga nånstans över 1 mm, iaf INTE runt 1/10 mm.

Är vevstaks- el. kolvbultslagret åt skogen funkar inte metoden ovan så bra.

Vid ö.d. ska (vanligen) insug o avgas vara ungefär lika mycket öppna, är det inte så talar det för överkuggning.
1 kugg brukar motsvara ca 25 gr, så det är inte svårt att märka.
/u

Tack för svaren!

Men kammen tror jag är rätt inställd, när jag ställt motorn i rätt läget ska markeringarna på dreven ligga horisontelt med toppen, och det tycker jag att dom gör. Jag vet även att det ska vara 13st länkar mellan markeringarna, det stämmer. Eller tänker jag fel?

Hur långt ifrån kanten på toppen ska kolven stå ungefär när man ställt motorn i rätt läge? För den ska väl inte vara ända uppe?

Det verkar inte vara något glapp i nått vevlager heller, använde en hylsnyckel och drog sakta men bestämmt på muttern till veven lite fram och tillbaka, kolven rörde sig så fort jag snurrade på veven lite.

Antar detta är orginal-tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111833

Ventilerna tar ju uppenbarligen i kolven. Är du nyfiken kan du ju känna på kolv-ventilspelet.
Kolla genom att trycka ner ventilen tills det tar emot, gör det runt/innan ö.d.,
alltså det ö.d. där insuget just öppnar.
Skulle tro att du nånstans mellan 20-30 gr före och vid ö.d. känner att spelet är nära noll.
Min. spel bör ligga nånstans över 1 mm, iaf INTE runt 1/10 mm.

Är vevstaks- el. kolvbultslagret åt skogen funkar inte metoden ovan så bra.

Vid ö.d. ska (vanligen) insug o avgas vara ungefär lika mycket öppna, är det inte så talar det för överkuggning.
1 kugg brukar motsvara ca 25 gr, så det är inte svårt att märka.
/u

En intressant teori, kan du utveckla den lite? Var menar du att jag ska mäta upp ett spel på min 1mm?

/björn

magic_johnson85 skrev:
Tack för svaren!

Men kammen tror jag är rätt inställd, när jag ställt motorn i rätt läget ska markeringarna på dreven ligga horisontelt med toppen, och det tycker jag att dom gör. Jag vet även att det ska vara 13st länkar mellan markeringarna, det stämmer. Eller tänker jag fel?

Hur långt ifrån kanten på toppen ska kolven stå ungefär när man ställt motorn i rätt läge? För den ska väl inte vara ända uppe?

Det verkar inte vara något glapp i nått vevlager heller, använde en hylsnyckel och drog sakta men bestämmt på muttern till veven lite fram och tillbaka, kolven rörde sig så fort jag snurrade på veven lite.

En intressant teori, kan du utveckla den lite? Var menar du att jag ska mäta upp ett spel på min 1mm?

/björn

Jo, kolven ska vara i övre vändläge.
Det är säker tändläget du tänker på, men det är inte av intresse i kaminställning.

Jag ringde och pratade med en kille i verkstaden på Mascot Motor, som är auktoriserade på Yamaha.
Han trodde stenhårt på vevlager, men sa även att drevet på kamaxeln kunde ha flyttat sig vilket det tydligen kan, men troligen inte i mitt fall då jag inte haft en motorras.

Jag var nere för en studs edan och plcokade av cylindern och kolv för att
kunna känna på vevstaken och hitta/höra ev glapp.

Och mycket riktigt hörs ett kluckande ljud i veven som jag tror inte ska vara där.
Kan dock erkänna att jag tycker det är svårt att veta/höra var det ska vara lite glapp och var det inte ska det. Men här antar jag att det i höjdled ska vara stumt?

Har ett videoklipp:
http://hem.passagen.se/norse_sweden/vev.zip
Ca 1.6Mb

På bilderna kan man se på kolven att ventilerna lämnat spår efter sig i sotet.

/björn

Bifogat

• kolv.jpg
    kolv.jpg
    125.7 KB · Visningar: 251
  • topp.jpg
    topp.jpg
    137.9 KB · Visningar: 266
magic_johnson85 skrev:
Jag ringde och pratade med en kille i verkstaden på Mascot Motor, som är auktoriserade på Yamaha.
Han trodde stenhårt på vevlager, men sa även att drevet på kamaxeln kunde ha flyttat sig vilket det tydligen kan, men troligen inte i mitt fall då jag inte haft en motorras.

Jag var nere för en studs edan och plcokade av cylindern och kolv för att
kunna känna på vevstaken och hitta/höra ev glapp.

Och mycket riktigt hörs ett kluckande ljud i veven som jag tror inte ska vara där.
Kan dock erkänna att jag tycker det är svårt att veta/höra var det ska vara lite glapp och var det inte ska det. Men här antar jag att det i höjdled ska vara stumt?

Har ett videoklipp:
http://hem.passagen.se/norse_sweden/vev.zip
Ca 1.6Mb

På bilderna kan man se på kolven att ventilerna lämnat spår efter sig i sotet.

/björn

1:
Håll ena handen på vevaxeln, så att den inte kan snurra, och gör lika dant. (Förstår att det är svårt att filma samtidigt.) Är det lite normalt med olja i lagret känner man inte något glapp.

2: Tryck vevstaken lite lätt i sidled, nere vid vevstakslagret.
Med den andra handen vickar du vevstaken fram och tillbaka i kolvbultens riktning. Mao, den får inte glida axiellt på vevstakslagret. Storleksordningen 0,5mm är normalt. Kolla i manual.

3: luft upp och ner i svänghjulet och känn efter glapp i ramlagret.

På filmen får man ju verkligen intryck av att vevlagret är slut..

Har du inte metallflimmer i oljan?

hur svårt är det att få bort vevbulten i vevhjulet som hålelr vevstaken? sitter bulten ungefär som bulten i kolven eller sitter den stenhårt?

Funderar på att klyva motorn själv och byta lagrerna, de mc firmorna jag snackat med tar mellan 2700-4500 bara för själva jobbet att byta vev och ramlager.

/björn

Mats757 skrev:
Jo, kolven ska vara i övre vändläge.
Det är säker tändläget du tänker på, men det är inte av intresse i kaminställning.

Ventilerna är inte närmast kolven vid ÖD. Avgasventilerna är närmare kolven strax före ÖD och insugsventilerna strax efter ÖD exakt när beror på hur kamprofilen ser ut. Det brukar också vara närmare mellan insugsventiler och kolv än mellan avgasventiler och kolv beroende på att insugskammen brukar vara "vassare"

magic_johnson85 skrev:
hur svårt är det att få bort vevbulten i vevhjulet som hålelr vevstaken? sitter bulten ungefär som bulten i kolven eller sitter den stenhårt?

Funderar på att klyva motorn själv och byta lagrerna, de mc firmorna jag snackat med tar mellan 2700-4500 bara för själva jobbet att byta vev och ramlager.

/björn

Byta vevlager är inte helt enkelt, du måste pressa isär vevskivorna för att byta vevstaken samt lagret. Sedan ska det pressas ihop igen utan att det kastar alltför mycket!

Det finns bara ett alternativ till att anlita någon som tar moderata 2700 att få det fixat, köp en begagnad vevaxel. Att göra jobbet själv enstaka gånger lönar sig inte.

magic_johnson85 skrev:

/björn

Kamdrevet på insugskammen Kan vrida sig på yz/wr400 eftersom drevet är pressat på kamaxeln, detta skulle kunna orsaka problemet. Eller så har du gammal och lång kamkedja.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back