Motorn började helt plöstligt knacka hejdlöst. =*(

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
Lika bra att berätta lite från början.

Köpte en Yamaha WR400 -99 nu i februari, sen plockade jag ner den en del för att lacka lite, montera motardfälgar osv.

Tänker montera LED bakljus osv men väntar med det. Var även tvungen att strypa den till 25kw, ringer en lokal MC firma och bestämmer tid, kör dit den, hojjen går hur perfekt som helst. Lika så när jag kör hem den.
Beställer tid hos bilprovningen, får en tid, frågar även om man måste ha alla blinkers osv monterade, får svaret att det inte behövs, dom ska bara kolla effekten. åker till bilprovningen men får åka hem lika snabbt, allt måste tydligen vara monterad och bara med godkännda prylar. Jippi!!! :huvet

Ringer om ny tid, det är ont om tider nu som inte ligger ett ljusår fram, men dom hade fått en avbokad tid i morgon torsdag (detta var i tisdags), ok tänker jag, jag kan hinna fixa allt.
Sliter ihjäl mig igårkväll och nu ikväll för att hinna montera rätt blinker, bakljus, reflex, ett "riktigt" signalhorn, digital hastmätare osv. (lånar från brosans Suzuki och offrar den gamla bakskärmen för att få dit det hyffsat snyggt.)

Och blev klar med allt nu ikväll, startar den och kollar så allt funkar, men då hörs tuten knappt, lyckas trixa ut den från bakom framlyset, och fixar den kontakt som det var glapp i. Gött tänker jag, och tänker ta en lita runda på gatan bara för att kolla så hastighetsmätaren funkar o så. Kickar igång den det knackar/knäpper rejält ifrån motorn. I detta lägge var jag redo att bryta ihop, trött, hungrig och en enorm längtan efter sommaren. :gråta

Blev visst lite mycket, var väl tvungen att skriva av mig.

Någon som vet vad knackningarna kan bero på? Det kom helst plötsligt, hördes absolut inget när jag hade igång motorn 5min tidigare. :confused:

Tack på förhand!
/björn

Last edited:
Jag lider med dig och hoppas att det inte är så allvarligt. :pannkyss

Swedies inlägg gjorde nog trådskaparen livrädd... :tungan

Swedie skrev:
Om det låter så här:
http://www.sporthoj.com/stuff/filmer/knackigmotor.avi

så har du troligen lyckats knäcka till några kugg på antingen kopplingskorgens övergående drev till vevaxel, eller då på vevaxelns drev.

Jag bytte motor helt...

Det är nått i stil med det ljudet =(

Kan det inte vara tex ett lager som gått paj då? För jag "kännde" knackningarna vid cylinder/topp, dreven du snackar om sitter väl längre ner i motorn?

Eller att den tänder förtidigt, kicken har slått tillbaka en del. (håller på att lära mig kicka igång 4t)

Tycker det låter lite väl att byta hela motorn.

Långa farbron skrev:
Vilken sida av motorn ?
Vet inte, kände bara på vänster sida, på cylinder/topp och kände knackningarna.

magic_johnson85 skrev:

Kan det inte vara tex ett lager som gått paj då? För jag "kännde" knackningarna vid cylinder/topp, dreven du snackar om sitter väl längre ner i motorn?

Eller att den tänder förtidigt, kicken har slått tillbaka en del. (håller på att lära mig kicka igång 4t)

Vet inte, kände bara på vänster sida, på cylinder/topp och kände knackningarna.

Kör inte mer innan du kollat kamkedjespännaren och ventiler.

Absolu kör inte mer slit av toppkåpan kolla att allt sitter som det ska där :)
ta det lungt och sansat kolla och ta några kort så ska vi se om vi kan hjälpa dig

Last edited:
magic_johnson85 skrev:

Min knacka det från hela sidan av motorn (kopplingssidan).
Det blev billigare för mig att köpa en ny motor än att byta vevaxel (3 kugg på vevaxeln var krökta).

Har du lockats förstöra ett vevlager ordentligt, så kan det nog vara nått liknande oljud.

Annars, kolla så tändhattar m.m är på ordentligt.

Slit isär o kolla allting.

Tack för alla svar!

Har nu varit och gjort en snabbkoll, startade upp den två gånger men körde den bara 5sec, ena gången filma och andra känna, nu ska jag öppna topplocket och kolla hur det ser ut där men tänkte lägga upp filmen först.

Den hittar ni här: (hoppas inte passagen har en för mesig bandwidth limit)

http://hem.passagen.se/norse_sweden/WR400_knackningar.zip

Ca 1.3Mb

Jag kände även på motorn och kom fram till att det kändes/hördes stortsett lika mycket på höger och vänster sida, men mer i cylinder/topp än i motorblocket. Men det var svårt att känna/höra så är inte helt säker.

mvh/björn

Last edited:
magic_johnson85 skrev:
Tack för alla svar!

Har nu varit och gjort en snabbkoll, startade upp den två gånger men körde den bara 5sec, ena gången filma och andra känna, nu ska jag öppna topplocket och kolla hur det ser ut där men tänkte lägga upp filmen först.

Ca 1.3Mb

mvh/björn

Men vilken del av "kör inte mer" är det du inte förstår ?

riv av ventilkåpan och kolla ventilerna för guds skull.

Edit:

*upprörd*

Last edited:
Långa farbron skrev:
Men vilken del av "kör inte mer" är det du inte förstår ?

riv av ventilkåpan och kolla ventilerna för guds skull.

Edit:

*upprörd*

Sorry, tänkte att det inte kan hända så mycket om amn bara har igång den nån sekund, men du har rätt, det var dumt gjort :rolleyes:
Är lite frustrerad bara.

Ska ner nu och öppna ventilkåpan.

magic_johnson85 skrev:
Tack för alla svar!

Ca 1.3Mb

Jag kände även på motorn och kom fram till att det kändes/hördes stortsett lika mycket på höger och vänster sida, men mer i cylinder/topp än i motorblocket. Men det var svårt att känna/höra så är inte helt säker.

mvh/björn

Grattis....sätter 1000 spänn på ventilknas...

magic_johnson85 skrev:
Sorry, tänkte att det inte kan hända så mycket om amn bara har igång den nån sekund, men du har rätt, det var dumt gjort :rolleyes:
Är lite frustrerad bara.

Ska ner nu och öppna topplocket.

Jag skiter väl rent generellt i det (inte mina pengar),men har du nu fått ventilsallad (vilket jag gissar på) så lär det ju vare sig bli billigare eller lättare att laga av att du kör den mer.

:)

Verkar ventilerna okej så kan det kanske vara vevstakslager som gett vika, vilket gör att staken glappar på axeln.
Det hände på min gixxer i slutet på sommaren.. tyvärr så klarade sig inte vevaxeln heller. :död

Bör inte vara någon fara...

Jag har en KTM 660 som började knacka som ett odjur - det gick så långt att jag plockade ner motorn för att sen komma på att det var ett litet skitfel.

Jag hoppas att samma sak har hänt på din. "Muttern" som höll kammaxeln på plats hade skruvat upp sig. På 660 sitter den vänster sida framför växelpinnen.
Det hände ett antal ggr tills jag blev trött på det och lock-tighta den...nu håller den flabben och går som en klocka. Detta var ca: ett år sen.

Jag är rätt säker på att du inte har pajat din motor - har du bara provkört lite och inte typ "bankört", gását å krossväxlat ihjäl den så har du också förmodligen en mutter lös bara...

Nu vet inte jag riktigt hur din hoj ser ut, men ta bort sidlocken och känn så att inget är löst...

Lycka till, men släng inte motorn bara. Ge den en chans.

Har ingen erfarenhet av 4T stånkor men...
Det låter faktiskt lite som när kicken inte kopplar ur utan ligger och "hackar" på frigivningsmekanismen.

Buttman skrev:
Jag har en KTM 660 som började knacka som ett odjur - det gick så långt att jag plockade ner motorn för att sen komma på att det var ett litet skitfel.

Jag hoppas att samma sak har hänt på din. "Muttern" som höll kammaxeln på plats hade skruvat upp sig. På 660 sitter den vänster sida framför växelpinnen.
Det hände ett antal ggr tills jag blev trött på det och lock-tighta den...nu håller den flabben och går som en klocka. Detta var ca: ett år sen.

Jag är rätt säker på att du inte har pajat din motor - har du bara provkört lite och inte typ "bankört", gását å krossväxlat ihjäl den så har du också förmodligen en mutter lös bara...

Nu vet inte jag riktigt hur din hoj ser ut, men ta bort sidlocken och känn så att inget är löst...

Lycka till, men släng inte motorn bara. Ge den en chans.

Herregud. Om man inte vet mer än du ger sken av så borde man ha vett att hålla käft.
Inte hittar du någon kamaxel framför växelpetaren & skulle nu infästningen till denna lossna skulle jag se det ganska allvarligt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back