Varför släpper vi våra fångar fria ständigt?

Markus skrev:
Jag förstår inte riktigt det underförstådda motsatsförhållandet mellan rymningssäkert och rehabilitering.

Bygg ett jävla bibliotek och en porrbio då, men låt dem inte komma utanför murarna.

För en gångs skull kom ett vettigt uttalande från (m) i den här frågan:

Det är dags att ersätta förklaringskulturen i den nuvarande regeringen med inte en ansvarskultur.
Exakt. En anstalt kan ju vara hur rehabiliteringsvänlig som helst, även om man har dubbla murar och beväpnade vakter "på murarna". Vad är problemet? Kissar internerna ned sig om muren är hög och otäck?

valmers skrev:
Exakt. En anstalt kan ju vara hur rehabiliteringsvänlig som helst, även om man har dubbla murar och beväpnade vakter "på murarna". Vad är problemet? Kissar internerna ned sig om muren är hög och otäck?

Det är ju som SVT det här, två stycken av samma åsikt bjuds in till debatt. :hihi

Vill man läsa mer liberalt trams så kan man läsa om SSS (Sveriges Största Självömkare) i DN också:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=296506&previousRenderType=2

Min favorit är:

Sverige ska nu bygga fler fängelser. De som finns är överfulla. En varning! Den vägen leder bara till det monster jag sitter i. Det spelar ingen roll hur civiliserat och mänskligt Sverige vill kalla sig. Dessa värden är de första som försvinner genom denna lätta utväg.

Som vanligt, inga förslag på alternativa lösningar - bara gnäll.

Annika Östberg:

Jag känner mig översköljd av en våg av mörker. Jag ser mig omkring och ser så mycken hopplöshet - och paradoxalt, sån kärlek och vänlighet att jag ibland känner mig andlös över undret. Men den mörka vågen sveper definitivt in. Jag kämpar emot den, kämpar mot dess obönhörliga kraft, medan jag hela tiden undrar hur länge jag ska stå emot innan jag dukar under.

Det är så synd om Annika. Eller? Eventuellt kan man undvika att åka runt i Kalifornien med en crackpundare. Eventuellt slipper man då att närvara när nämnde crackpundare skjuter två män, varav en polis, till döds. Eventuellt är det otroligt naivt att tro att man ska få något annat än twenty-five to life i Kalifornien, om man deltar vid ett polismord. Annika sitter där hon sitter. Oj vad det är synd om Annika. Eller inte.

Jag undrar varför det är så att svensk media uppmuntrar brottslingarna att skriva empatitörstande dravel men inte skriver en rad om brottsoffren, eller uppmuntrar anhöriga till brottsoffer att skriva debattartiklar. Den enda gång man kan läsa brottsoffers artiklar eller insändare är när:

a) De är förvirrade och skyller brottet på någon annan än den skyldige, t.ex. samhället

b) När de förlåter brottslingen

Vi vet t.ex. mer om Jackie Arklövs bakgrund än poliserna han blastade. Alla i Sverige vet nu också hur synd det är om den svenske polismörderskan, men inte en enda gång har jag läst om polisen/poliserna (?) hon var med och mördade.

Fångarna ges stort utrymme att ventilera deras frihetsönskan på anstalterna, men vad tycker de drabbade?

valmers skrev:
Annika Östberg:

Jag känner mig översköljd av en våg av mörker. Jag ser mig omkring och ser så mycken hopplöshet - och paradoxalt, sån kärlek och vänlighet att jag ibland känner mig andlös över undret. Men den mörka vågen sveper definitivt in. Jag kämpar emot den, kämpar mot dess obönhörliga kraft, medan jag hela tiden undrar hur länge jag ska stå emot innan jag dukar under.

Det är så synd om Annika. Eller? Eventuellt kan man undvika att åka runt i Kalifornien med en crackpundare. Eventuellt slipper man då att närvara när nämnde crackpundare skjuter två män, varav en polis, till döds. Eventuellt är det otroligt naivt att tro att man ska få något annat än twenty-five to life i Kalifornien, om man deltar vid ett polismord. Annika sitter där hon sitter. Oj vad det är synd om Annika. Eller inte.

Markus skrev:
Jag undrar varför det är så att svensk media uppmuntrar brottslingarna att skriva empatitörstande dravel men inte skriver en rad om brottsoffren, eller uppmuntrar anhöriga till brottsoffer att skriva debattartiklar. Den enda gång man kan läsa brottsoffers artiklar eller insändare är när:

a) De är förvirrade och skyller brottet på någon annan än den skyldige, t.ex. samhället

b) När de förlåter brottslingen

Vi vet t.ex. mer om Jackie Arklövs bakgrund än poliserna han blastade. Alla i Sverige vet nu också hur synd det är om den svenske polismörderskan, men inte en enda gång har jag läst om polisen/poliserna (?) hon var med och mördade.

Fångarna ges stort utrymme att ventilera deras frihetsönskan på anstalterna, men vad tycker de drabbade?

Så är det, svensk media är kommunistisk och styrs med järnhand. Allt är vinklat och svenska folket indoktrinerat. .

Chris Ash skrev:
Så är det, svensk media är kommunistisk och styrs med järnhand. Allt är vinklat och svenska folket indoktrinerat. .

Det håller jag inte med om. Vem är det som styr menar du?

valmers skrev:
Precis som brukligt är när en sådan här flummare skriver, undviker skribenten huvudfrågan. Vad ska vi göra istället för att strama upp kriminalvårdspolitiken? När denne man släppt haschpipan och tagit av sig palestinaschalen, kommer han att inse att verkligheten kräver en uppstramning av svängdörrsfängelserna. Den verklighet som han så febrilt försöker flumma bort. We shall overcome.

Och det är ditt ickeflummande med mycket sprit på krogen som ger dig en annan erfarenhet?
Givetvis bör man inte kunna rymma från fängelser, det har dock väldigt lite att göra med vården att göra.
Verkligheten är att fängelser utan vård bara fördröjer värre brott, de förhindrar inte brott, utan skyddar bara samhället en kortare eller längre period.

valmers skrev:

Givetvis behöver det inte vara motsatser.. Men för att det skett två spektakulära rymningar innebär det ju inte att det bara är att promenera ut från de säkraste fängelserna vi har idag.
Dock tycker jag "superfängelset" bara var populistiskt dravel.
Upp med beväpnade torn runt hall och kumla, så är det ju klart.
Dock tycker jag att rymningarna klart visar hur det står till på svenska fängelser, det är mutor och korrupt personal, och det är fan ingen vettig vård..

juha01 skrev:
Har hört att ett fängelse aldrig får bli helt rymningssäkert. Har nåt med att fångarna ska hålla sig luugnare på nåt vis...
Jag vet inte, men säkert nån här som kan berätta mer! Brukar vara så...

A men vafan! Är det inte det som är hela iden med ett fängelse?! :mad:
Att man INTE ska kunna rymma, hur resonerar dom där uppe i rikstan?.....

oFFkeFF skrev:
Givetvis behöver det inte vara motsatser.. Men för att det skett två spektakulära rymningar innebär det ju inte att det bara är att promenera ut från de säkraste fängelserna vi har idag.
Dock tycker jag "superfängelset" bara var populistiskt dravel.
Upp med beväpnade torn runt hall och kumla, så är det ju klart.
Dock tycker jag att rymningarna klart visar hur det står till på svenska fängelser, det är mutor och korrupt personal, och det är fan ingen vettig vård..
Precis, vakttorn med tung beväpning, samt visitation av ALLA som går ut och in ur anstalten VARJE dag. Problem solved.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra