Varför ska man ha raceväxlat?

I högerböj är det lättare "nå" när du hänger som en påtänd apa, och i vänsterböj slipper du fastna med foten mellan växelpet och asfalt :tummenupp

Men för-/nackdelar med allt.. I torparn t.ex tyckte jag det var lättare utan när man ska växla ned under sväng och hög(?) fart.

Värsta nackdelen jag upplevt är att jag ständigt gör bort mig när jag kör gathoj :huvet
 
Har aldrig provat, men skulle verkligen vilja ha raceväxlat i depåkurvan på Gelleråsen (av anledningen beskriven ovan)
 
Jag fattar inte varför det inte är raceväxlat original från fabrik på alla hojar?
 
Kanske ta å låna en hoj ett par varv av en snäll själ bara för att få en känsla hur det funkar?

Kanske inte riktigt är att rekommendera då man ofta gör fel i början med nya saker och det är ju lite trist att lägga omkull hojen bara för att man vill växla till trean men fick i ettan på en lånad hoj. ;)
Jag skulle då aldrig våga låna en hoj för att testa...
 
Min erfarenhet är att det går blixtsnabbt att vänja sig så länge man kör aktivt. Det är när man slappnar av på invarv och sånt som man börjar trampa runt åt fel håll och försöker rulla i depå på sexan.

I början är det ju en god idé att tänka på att ha foten på rätt sida av pedalen beroende på om man accelererar eller ska till att bromsa.
 
Kanske inte riktigt är att rekommendera då man ofta gör fel i början med nya saker och det är ju lite trist att lägga omkull hojen bara för att man vill växla till trean men fick i ettan på en lånad hoj. ;)
Jag skulle då aldrig våga låna en hoj för att testa...

Jag skulle aldrig låna ut en...
 
tar ju iofs 2 minuter att shifta på sin egen hoj, om man vill prova

(edit: quote verkar inte funka, eller skit bakom tangentbordet)
 
Tycker det funkar bättre på bana. Färre missade växlingar, lättare att stampa än att lyfta. På gata kan man köra raceväxlat också. Problemet är bara att låna hojar. Men när jag skiftat runt har jag ändå bara missat ett fåtal växlingar. Båda är naturligt. Tråkigt bara att den enda gången jag missat på race var när jag peta i 6an istället för 2an efter långa långa långa rakan på Anderstorp på första varvet. Tappade sjukt många platser.
 
Min erfarenhet är att det går blixtsnabbt att vänja sig så länge man kör aktivt. Det är när man slappnar av på invarv och sånt som man börjar trampa runt åt fel håll och försöker rulla i depå på sexan.

I början är det ju en god idé att tänka på att ha foten på rätt sida av pedalen beroende på om man accelererar eller ska till att bromsa.

Exakt! Det hände FORTFARANDE, efter MASSA år med receväxlat, att man efter målgång gör just det, trampar ner till femman/sexan när man kör in till depån.

Sedan ska man ju vara grymt uppmärksam på växlingen under inlärningsfasen. Att dra i tvåan istället för att trycka i fyran tycker nog ingen om, särskilt inte vevstakar/lager/ventilmekanism/drivkedja,bakhuvud...
 
Å andra sidan finns det ett par stycken i GP cirkusen som kör normalväxlat om man nu kan kalla det för det. Jag kör raceväxlat men mest för att visa mig tuff.
 
Det går rätt fort att vänja om, jag har race på banhojen och vanligt på gatan.
Känner igen att man växlar fel de första gångerna ^^ men sen går det bra. Dock när det blir panik-artat och bråttom kan man göra "fel" det man är instinktivt van vid :P
Jag hade problem att få i högre växel när man är påväg ur kurvan bytte då till race-växlat, hjälpte helt klart!

Fattar faktiskt inte heller varför det är "vanligt" från fabrik det är ju som sagt lättare att stampa än att dra upp växeln.
 
Last edited:
Å andra sidan finns det ett par stycken i GP cirkusen som kör normalväxlat om man nu kan kalla det för det. Jag kör raceväxlat men mest för att visa mig tuff.

Vilka då? Biaggi i WSBK är den enda jag kan komma på rent spontant, men det är fler alltså?
 
Vilka då? Biaggi i WSBK är den enda jag kan komma på rent spontant, men det är fler alltså?

Kan inte namedroppa men Baggio stämmer. Ex gp iofs men det fanns eller finns ett par till.
Källa kommentator något race ett par år sedan.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top