Varför ska man ha raceväxlat?

Förstår inte riktigt hur du menar. Men om den ska växla automatiskt, utan din input, så behöver med stor sannolikhet något desto mer avancerat i kombination med en solenoid (el dyl) som skickar i växeln åt dig.

Vet att det finns QS som kan skicka i växeln själv, så man kan ställa in den på att smaska i vid ett visst varvtal. Då får man ju dels max medeleffekt om man ställer den med hjälp av effektkurva från bänkning. Dels skulle man ju då kunna låta den växla själv, köra normalväxlat och då kunna sparka NED växlarna istället eftersom man helt slipper uppväxlingsproblemet. I det fall man vill växla tidigt av andra skäl går det ju som vanligt att göra´det ändå såklart.

Bara en tanke.. För dyrt för min budget iaf ;D

NEJ! det kan du inte! du kommer ut ur böjen håller stumt, glömmer att du har raceväxlat o försöker LYFTA pedalen men eftersom du har QS bryts inte tändningen (QS funkar ju bara åt ett håll) o så länge du inte blippar av på gasen är det omöjligt att växla! men naturligtvis... glömmer du även av att du har QS så.....

Jag har QS och fått för mig att tändningen bryts även när jag råkat "dra" i pedalen, men jag har säkert fel! Då är det ju ett stort plus med QS när man ska lära sig raceväxlat. :tummenuppTjöp!!!

Ptja... Väldigt vanligt att köra utan den kåpan på den motorn du har. Det sitter ju ganska skyddat ändå så risken att peta in där är rätt liten. originalplastbiten är ju rätt dyr också.
Den mängd fukt och vatten kommer nog in där ändå om du kör när det regnar via kedjan.
Kanske i viss mån att fukten stannar kvar lättare i kåpan blandat med kedjegegg.

Tror inte du behöver oroa dig dvs men självklart skall du göra det som känns bäst.

Ptja, jag misstänker att kåpan sitter där för att skydda mot smuts och dylikt... jag kanske har fel men så tänker jag. :)

Vart finner du denna?
Google ger mig nada så jag är skeptiskt tills att motsatsen bevisats :D

Skeptisk jag med, då behöver du ngn slags motor/solenoid som smäller i växlarna mekaniskt åt dig. Tvivlar att ens SVEMO godkänner det.

Dessutom, vart tar racingen vägen om man ska ha automatisk växling, är det inte lite grejen att man kan växla fel och få shatter osv.. Lite farligt!

En racefråga då...

Visst finns det QS:s som växlar automatiskt vid ett visst varvtal?

Borde man inte med fördel kunna köra "normalväxlat" då, låta QS:n växla upp själv, och trampa NER växlarna vid bromsning?

Win-Win?

Tror det är funktionen att kunna ställa ett visst varvtal där quickshiftern bryter du tänker på. Man måste ändå hålla tryck på pedalen för att få i växeln. Raktframkillarna har det för att träffa sina tider så lika som möjligt varje gång. En konstig sport där man inte vill köra så fort man kan varje gång.

Ni som kör raceväxlat, upplever ni det som ett försvårande (:va) moment vid nedväxling några kuggar. Typ lång raka, tvär böj.

Tror det är funktionen att kunna ställa ett visst varvtal där quickshiftern bryter du tänker på. Man måste ändå hålla tryck på pedalen för att få i växeln. Raktframkillarna har det för att träffa sina tider så lika som möjligt varje gång. En konstig sport där man inte vill köra så fort man kan varje gång.

Japp :tummenupp

Så var det :D

Men då är det ju ändå så att den måste växla själv :va Hur funkar det då?

Japp :tummenupp

Så var det :D

Men då är det ju ändå så att den måste växla själv :va Hur funkar det då?

Nej, den växlar inte själv. Du har ett litet tyck på växelpedalen. När sedan tändningen bryts så minskar kraften i vxl-lådan och kraften som krävs för att ändra växel minskar = den lilla kraft du redan lagt på med foten räcker till.

hur många här har vurpat då när de växlar ner istället för upp under duktigt nerlägg?
(gilla inlägg såna fall)

Jag har varit nära i Torparn,, men mest har jag växlat upp till 4:an och 5:an och då blir det lite segt ut på rakan, kan jag säga, trots min muskelmaskin.

Är det nån som har en QS att sälja så PM:a

Undertecknad körde rejsväxlat me en R6:a på kullen för 3 år sen. Matar ur 4:an förbi depån och ska precis kasta mig in i högfartsvänstern när jag får för mig att dra i 5:an. Hjärnan och foten blir osams, 3:an åker i (!) och vips så åker jag baklänges på rygg utan hoj i klart ohälsosam hastighet... :huvet

HAde inte engelska hojar växeln på höger sida (och fotbroms på vänster) med ettan upp för en miljon år sedan? Eller åtminstone på 50-talet??? Eller var det italienska? Som man sedan fick modda om med meckliga länkage för att få reglagen på "rätt" sida?

Har sånnadär folk med bara trajumfblod som "kamrater" i garaget.
Där finns bla en gammal norton med växlarna på höger och broms på vänster :rock
mats är dessutom toksnabb :mad:

Hej:)

Högerväxlat hadde även äldre Husqvarnor 60tal.Jag har kört alla varianter Jawa med fotkoppling,
raceväxlat,landsvägsväxlat men övergången från vänster till höger var svårast.Lätt att man
bromsar med växeln i början,men man lär sig.
Har en vän som på en tävling körde en äldre Italiensk hoj,vid en sen inbromsning före kurva så bromsade han
med växeln(höger)varav en lägre växel hoppade i,däcket tappa fäste,rakt fram i lecagropen:hihi
Att köra race växlat på bana då har man rytmiken o intensiteten hela tiden.När avflagningen sker
(sista varv innan depå)och man inte fokuserad på körningen då kan felväxlingarna komma.

Undertecknad körde rejsväxlat me en R6:a på kullen för 3 år sen. Matar ur 4:an förbi depån och ska precis kasta mig in i högfartsvänstern när jag får för mig att dra i 5:an. Hjärnan och foten blir osams, 3:an åker i (!) och vips så åker jag baklänges på rygg utan hoj i klart ohälsosam hastighet... :huvet

Hur gick det med dig? Den svängen är ju typ den enda man inte får krasha i ju! =)

Nu fick jag hem extrakåpan till framdrevet, men när jag tittar närmare så är det ju kåpan som sitter till VÄNSTER som är problemet. Den kan jag ju inte göra något åt. Fan också, det känns som att gud inte vill att jag ska åka rejsväxlat...

Tog en titt på detta igår och det har tillkommit ytterligare kåpa som är ivägen på 10:an som jag har... numera är det även plastkåpa över motorn också som måste bort i så fall... så tillbaka till avvaktandet men nu tills jag skaffar justerbara fotpinnar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti