Varför ser Honda-bromsarna ut såhär?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nja, såhär har hydrauliska bromsar inte alltid sett ut.


Slangdragningen har varit sådär många många många gånger sedan sextiotalets slut/början på sjuttiotalet då skivbromsar kom. Visst fanns det enstaka ex med skivbromsar tidigare men inte speciellt vanligt.

Jag vet att det är ganska precis likadant på den hoj anno 1987 jag vanligvis kör :arsele och har varit så sedan 1988 i alla fall
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ha ha, vilken rolig tråd... efter 19 inlägg där "snillen spekulerar" kommer ett riktigt svar.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kunna fastna i vad:va Inga fjoll med några fotpinnar skulle kroka i, de är fan inte praktiskt möjligt är det så tätt så har annat krokat i för länge sedan..
, finns faktiskt även marginaler i motogp med:fakta
 
Last edited:

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
Skärp er nu gubbar!
Det är skillnad i dragningen av slangar för att slangens infästning i oket är numera vid kl 09 (om man ser bromsskivan som en klocka). Om du kikar på en standardcykel så är infästningen kl 11. Det betyder att man kan dra överflödig slang både framåt och bakåt på en "kl11-infästning". Men om du drar slangen bakåt på en kl09-infästning kommer den att...just det, - slå in i cykeln vid ihopfjädring.

Tada!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ingen splitter och 2 slangar direkt från pumpen är ju snudd på standard nu.
En sista gång:

Jämför årets Honda CBR 1000 RR eller Yamaha R1 med finbromsar

med

RC 212 V.

Väldigt olika.
 

Bifogat

  • cbr1000rr.jpg
    cbr1000rr.jpg
    153.3 KB · Visningar: 91
  • sam_gaige_fiat_yamaha_superbike_6.jpg
    sam_gaige_fiat_yamaha_superbike_6.jpg
    99.8 KB · Visningar: 93
  • broms2.jpg
    broms2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 181
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En sista gång:

Jämför årets Honda CBR 1000 RR eller Yamaha R1 med finbromsar

med

RC 212 V.

Väldigt olika.
vad mer är det du undrar än det jag svarat på? Jag ser förvisso fler skillnader men det underlättar om du preciserar.
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jag tror att den främsta anledningen till denna dragningen är att det ska underlätta hjulbyte, då man kan vrida gaffelbenen, istället för att, som på en standardhoj som man måste plocka bort bromsoken för att få bort hjulet. Bromsslangsfäste och framskärmsfäste brukar hänga ihop på standardhojar och förhindra detta. Våran ERF-hoj är ombyggd på detta vis och behöver inte plockas av några bromsok för hjulbyte:tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tror att den främsta anledningen till denna dragningen är att det ska underlätta hjulbyte, då man kan vrida gaffelbenen, istället för att, som på en standardhoj som man måste plocka bort bromsoken för att få bort hjulet. Bromsslangsfäste och framskärmsfäste brukar hänga ihop på standardhojar och förhindra detta. Våran ERF-hoj är ombyggd på detta vis och behöver inte plockas av några bromsok för hjulbyte:tummenupp

Låter vettigt...........
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En orsak ja. Men man måste inte dra det den vägen för det. Det finns många små anledningar.

Jag tror att den främsta anledningen till denna dragningen är att det ska underlätta hjulbyte, då man kan vrida gaffelbenen, istället för att, som på en standardhoj som man måste plocka bort bromsoken för att få bort hjulet. Bromsslangsfäste och framskärmsfäste brukar hänga ihop på standardhojar och förhindra detta. Våran ERF-hoj är ombyggd på detta vis och behöver inte plockas av några bromsok för hjulbyte:tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top