Varför ser Honda-bromsarna ut såhär?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Den här säsongen har Honda RC212V bromsslangar som är dragna på ett helt nytt vis. Varför? Något som vi kommer få se på gathojar? Verkar lätt att fastna med och därmed ganska riskabelt. Men någon väsentlig funktion har det förstås – men vilken?

:va
 

Bifogat

  • broms1.jpg
    broms1.jpg
    81.4 KB · Visningar: 759
  • broms2.jpg
    broms2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 705
  • broms3.jpg
    broms3.jpg
    33.1 KB · Visningar: 501

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Så där ser det väl ut på vissa gathojar redan? Du syftar på att det är två hela ledningar från pumpen?
Åtminstone nån av mina förra hojar hade så, men det kan ha varit eftermarknadsprylar också.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
En anledning kan ju vara att när gaffeln fjädrar in så går slangarnas böjning framåt. Vid annan dragning böjas slangarna innåt mot kylaren och kan trassla in sig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Varför? Om jag ska gissa är det nog för att det är enklast att dra dom där när man ska bort med kåpor och skrot från hojen samt att det är väldigt tight mellan framskärmen och kylaren vid full inbromsning. Drar du dom bakåt böjs ju ledningarna in mot kylaren, drar du dom framåt såhär då slipper du det.

Varför det inte ser ut så på andra hojar och produktionshojar är för att du har mer utrymme där (titta på första bilden, ser grymt tight ut mellan skärm och kylare).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det är saker som riskerar att fastna i de slangarna när man kör så hugger det nog till rätt bra när det tar i kåporna/motorn med, som ändå är bredare än det där? För att inte tala om att det lär kännas i ben/fötter med.

Eller hur menade du?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sådär har man väl gjort på racehojar länge, om jag fattar rätt, alltså att man drar slangarna på utsidan av gaffelbenen. Gathojar har däremot sällan den dragningen i originalskick.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bortsett allt ovan som verkar rimligt och vettigt. Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att det kan påverka kylningen av bromsvätskan?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Min gissning är att man inte utsätter slangarna för värme ifrån bromsarna och fälg...
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Evnt varme fra dekk og felg er helt negelisjerbar. Carbonskivene løder jo under bruk og man må vel gå utifra at evnt varme fra dem er 100 ganger større enn strålingsvarme fra dekk....
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Om det är saker som riskerar att fastna i de slangarna när man kör så hugger det nog till rätt bra när det tar i kåporna/motorn med, som ändå är bredare än det där? För att inte tala om att det lär kännas i ben/fötter med.

Eller hur menade du?
Slangarna kan fastna i fotpinnar etc. I MotoGP kör man ganska nära varandra.

:fakta
 

Bifogat

  • stoner_honda-thumb-470x294-105204.jpg
    stoner_honda-thumb-470x294-105204.jpg
    89.8 KB · Visningar: 282

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sådär har man väl gjort på racehojar länge, om jag fattar rätt, alltså att man drar slangarna på utsidan av gaffelbenen.
Det är inte dragningen som avses här, utan att det är ett medvetet överflöd av slang som gör att slangen böjs utåt sidorna. De är inte fixerade vid gaffeln. Så har man inte gjort ”länge”.
 

Bifogat

  • 146_0304_03_o+2003_honda_RC211V+.jpg
    146_0304_03_o+2003_honda_RC211V+.jpg
    199.7 KB · Visningar: 380
  • 112_1024_Hondawallpaper_Rc211v2zoom+2003_Honda_Rc211V+Left_Side_Front_View.jpg
    112_1024_Hondawallpaper_Rc211v2zoom+2003_Honda_Rc211V+Left_Side_Front_View.jpg
    107.7 KB · Visningar: 359
  • HONDA RC211V  800.jpg
    HONDA RC211V 800.jpg
    44.3 KB · Visningar: 364
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är inte dragningen som avses här, utan att det är ett medvetet överflöd av slang som gör att slangen böjs utåt sidorna. De är inte fixerade vid gaffeln. Så har man inte gjort ”länge”.



På de bilder du visar där hojen står på depåstöd etc så är väl längden på slangen ungefär så lång den måste vara för att inte begränsa fjädringslängden.

När hojen sedan trycks ihop i fjädringen under bromsning eller i kurvan kommer det bli överflöd på slang.

Så har det varit sedan man började med hydraliska bromsar...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vilka tänker du på?

1
Gp hojarna är tajtare kring kåpor och gaffel och det blir bättre att dra den den vägen då. (vilket som är hönan och ägget är dock en fråga)

2
Om man vill skippa fäste mot skärm eller nedre delen av gaffelbenet så blir det bättre/säkrare fall att dra dem så. Mindre saker att trassla i mm.
Man kan till och med åka utan skärm utan att slangarna och fäste för slangarna och de kommer fortfarande inte fastna i något.

3
Kylning? Minimalt. De är ju ändå flera lager plast/gummi och stålumspunnet så det isolerar en hel del.

4
De sitter lite mer illa till när man krashar men som sagt så även om skärm eller fästen går så ligger dem på ett bra vis ändå. Så har man inte klämt dem mellan gaffelnbenet eller skavt upp dem rejält så är det en fördel.


5
Vissa hojar kan slangarna ligga och skava mot saker. Till och med kylet.
Varit med om 2 kylhaveri pga slang som nött emot. Det händer inte med denna placering.

6
Ingen splitter och 2 slangar direkt från pumpen är ju snudd på standard nu. Exakta fördelar vet jag ej men det blir mindre invecklat och en anslutning mindre som kan krångla. Kanske en viss viktbesparing då man slipper anslutningsblocket.

7
Saker går i mode. Ett tag monterade man bromsoken framför gafflarna.
Ett tag var man bara tvungen ha antidive system. Om just det här kommer stanna eller försvinna får vi se. det finns både för och nackdel.

8
Kört själv med slangarna framför gaffelbenen i år. Känns bra och fördelarna överväger nackdelarna spontant. 5cm längre slangar krävs.
Vinklarna kan behöva justeras lite. S-racing och hydroscand fixar den längd och vinkel du beställer...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan det inte vara servicevänligare också?
Vid racing är det ibland viktigare att kunna reparera/byta än utseende.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Ligger slangarna på insidan av gaffelbenen är risken väldigt mycket större att dom nöts mot däcket. Dröjer inte länge då innan det är hål på slangen.


/A
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Först med licens här gissar jag.

Det är enligt RR reglemente.

Enligt reglementet ska bromsslang(arna) vara separata under nedre styrkronan, över undre styrkronan får de gå ihop till en.

När vissa hojar har problem med kylning tar man bort framskärmen, då är det inte bra med "vanlig" dragning då framhjulet kan nöta hål på slangen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top