Varför ser Honda-bromsarna ut såhär?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Den här säsongen har Honda RC212V bromsslangar som är dragna på ett helt nytt vis. Varför? Något som vi kommer få se på gathojar? Verkar lätt att fastna med och därmed ganska riskabelt. Men någon väsentlig funktion har det förstås – men vilken?

:va
 

Bifogat

  • broms1.jpg
    broms1.jpg
    81.4 KB · Visningar: 759
  • broms2.jpg
    broms2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 705
  • broms3.jpg
    broms3.jpg
    33.1 KB · Visningar: 501
Så där ser det väl ut på vissa gathojar redan? Du syftar på att det är två hela ledningar från pumpen?
Åtminstone nån av mina förra hojar hade så, men det kan ha varit eftermarknadsprylar också.
 
En anledning kan ju vara att när gaffeln fjädrar in så går slangarnas böjning framåt. Vid annan dragning böjas slangarna innåt mot kylaren och kan trassla in sig.
 
Varför? Om jag ska gissa är det nog för att det är enklast att dra dom där när man ska bort med kåpor och skrot från hojen samt att det är väldigt tight mellan framskärmen och kylaren vid full inbromsning. Drar du dom bakåt böjs ju ledningarna in mot kylaren, drar du dom framåt såhär då slipper du det.

Varför det inte ser ut så på andra hojar och produktionshojar är för att du har mer utrymme där (titta på första bilden, ser grymt tight ut mellan skärm och kylare).
 
Om det är saker som riskerar att fastna i de slangarna när man kör så hugger det nog till rätt bra när det tar i kåporna/motorn med, som ändå är bredare än det där? För att inte tala om att det lär kännas i ben/fötter med.

Eller hur menade du?
 
Sådär har man väl gjort på racehojar länge, om jag fattar rätt, alltså att man drar slangarna på utsidan av gaffelbenen. Gathojar har däremot sällan den dragningen i originalskick.
 
Bortsett allt ovan som verkar rimligt och vettigt. Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att det kan påverka kylningen av bromsvätskan?
 
Min gissning är att man inte utsätter slangarna för värme ifrån bromsarna och fälg...
 
Evnt varme fra dekk og felg er helt negelisjerbar. Carbonskivene løder jo under bruk og man må vel gå utifra at evnt varme fra dem er 100 ganger større enn strålingsvarme fra dekk....
 
Om det är saker som riskerar att fastna i de slangarna när man kör så hugger det nog till rätt bra när det tar i kåporna/motorn med, som ändå är bredare än det där? För att inte tala om att det lär kännas i ben/fötter med.

Eller hur menade du?
Slangarna kan fastna i fotpinnar etc. I MotoGP kör man ganska nära varandra.

:fakta
 

Bifogat

  • stoner_honda-thumb-470x294-105204.jpg
    stoner_honda-thumb-470x294-105204.jpg
    89.8 KB · Visningar: 282
Sådär har man väl gjort på racehojar länge, om jag fattar rätt, alltså att man drar slangarna på utsidan av gaffelbenen.
Det är inte dragningen som avses här, utan att det är ett medvetet överflöd av slang som gör att slangen böjs utåt sidorna. De är inte fixerade vid gaffeln. Så har man inte gjort ”länge”.
 

Bifogat

  • 146_0304_03_o+2003_honda_RC211V+.jpg
    146_0304_03_o+2003_honda_RC211V+.jpg
    199.7 KB · Visningar: 380
  • 112_1024_Hondawallpaper_Rc211v2zoom+2003_Honda_Rc211V+Left_Side_Front_View.jpg
    112_1024_Hondawallpaper_Rc211v2zoom+2003_Honda_Rc211V+Left_Side_Front_View.jpg
    107.7 KB · Visningar: 359
  • HONDA RC211V  800.jpg
    HONDA RC211V 800.jpg
    44.3 KB · Visningar: 364
Last edited:
Det är inte dragningen som avses här, utan att det är ett medvetet överflöd av slang som gör att slangen böjs utåt sidorna. De är inte fixerade vid gaffeln. Så har man inte gjort ”länge”.



På de bilder du visar där hojen står på depåstöd etc så är väl längden på slangen ungefär så lång den måste vara för att inte begränsa fjädringslängden.

När hojen sedan trycks ihop i fjädringen under bromsning eller i kurvan kommer det bli överflöd på slang.

Så har det varit sedan man började med hydraliska bromsar...
 
Vilka tänker du på?

1
Gp hojarna är tajtare kring kåpor och gaffel och det blir bättre att dra den den vägen då. (vilket som är hönan och ägget är dock en fråga)

2
Om man vill skippa fäste mot skärm eller nedre delen av gaffelbenet så blir det bättre/säkrare fall att dra dem så. Mindre saker att trassla i mm.
Man kan till och med åka utan skärm utan att slangarna och fäste för slangarna och de kommer fortfarande inte fastna i något.

3
Kylning? Minimalt. De är ju ändå flera lager plast/gummi och stålumspunnet så det isolerar en hel del.

4
De sitter lite mer illa till när man krashar men som sagt så även om skärm eller fästen går så ligger dem på ett bra vis ändå. Så har man inte klämt dem mellan gaffelnbenet eller skavt upp dem rejält så är det en fördel.


5
Vissa hojar kan slangarna ligga och skava mot saker. Till och med kylet.
Varit med om 2 kylhaveri pga slang som nött emot. Det händer inte med denna placering.

6
Ingen splitter och 2 slangar direkt från pumpen är ju snudd på standard nu. Exakta fördelar vet jag ej men det blir mindre invecklat och en anslutning mindre som kan krångla. Kanske en viss viktbesparing då man slipper anslutningsblocket.

7
Saker går i mode. Ett tag monterade man bromsoken framför gafflarna.
Ett tag var man bara tvungen ha antidive system. Om just det här kommer stanna eller försvinna får vi se. det finns både för och nackdel.

8
Kört själv med slangarna framför gaffelbenen i år. Känns bra och fördelarna överväger nackdelarna spontant. 5cm längre slangar krävs.
Vinklarna kan behöva justeras lite. S-racing och hydroscand fixar den längd och vinkel du beställer...
 
Kan det inte vara servicevänligare också?
Vid racing är det ibland viktigare att kunna reparera/byta än utseende.
 
Ligger slangarna på insidan av gaffelbenen är risken väldigt mycket större att dom nöts mot däcket. Dröjer inte länge då innan det är hål på slangen.


/A
 
Först med licens här gissar jag.

Det är enligt RR reglemente.

Enligt reglementet ska bromsslang(arna) vara separata under nedre styrkronan, över undre styrkronan får de gå ihop till en.

När vissa hojar har problem med kylning tar man bort framskärmen, då är det inte bra med "vanlig" dragning då framhjulet kan nöta hål på slangen.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top