Varför ser Honda-bromsarna ut såhär?

Nja, såhär har hydrauliska bromsar inte alltid sett ut.

Slangdragningen har varit sådär många många många gånger sedan sextiotalets slut/början på sjuttiotalet då skivbromsar kom. Visst fanns det enstaka ex med skivbromsar tidigare men inte speciellt vanligt.

Jag vet att det är ganska precis likadant på den hoj anno 1987 jag vanligvis kör :arsele och har varit så sedan 1988 i alla fall

Ha ha, vilken rolig tråd... efter 19 inlägg där "snillen spekulerar" kommer ett riktigt svar.

Kunna fastna i vad:va Inga fjoll med några fotpinnar skulle kroka i, de är fan inte praktiskt möjligt är det så tätt så har annat krokat i för länge sedan..
, finns faktiskt även marginaler i motogp med:fakta

Last edited:
Skärp er nu gubbar!
Det är skillnad i dragningen av slangar för att slangens infästning i oket är numera vid kl 09 (om man ser bromsskivan som en klocka). Om du kikar på en standardcykel så är infästningen kl 11. Det betyder att man kan dra överflödig slang både framåt och bakåt på en "kl11-infästning". Men om du drar slangen bakåt på en kl09-infästning kommer den att...just det, - slå in i cykeln vid ihopfjädring.

Tada!

Ingen splitter och 2 slangar direkt från pumpen är ju snudd på standard nu.
En sista gång:

Jämför årets Honda CBR 1000 RR eller Yamaha R1 med finbromsar

med

RC 212 V.

Väldigt olika.

Bifogat

• cbr1000rr.jpg
    cbr1000rr.jpg
    153.3 KB · Visningar: 91
  • sam_gaige_fiat_yamaha_superbike_6.jpg
    sam_gaige_fiat_yamaha_superbike_6.jpg
    99.8 KB · Visningar: 93
  • broms2.jpg
    broms2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 181
Last edited:
En sista gång:

Jämför årets Honda CBR 1000 RR eller Yamaha R1 med finbromsar

med

RC 212 V.

Väldigt olika.
vad mer är det du undrar än det jag svarat på? Jag ser förvisso fler skillnader men det underlättar om du preciserar.

Jag tror att den främsta anledningen till denna dragningen är att det ska underlätta hjulbyte, då man kan vrida gaffelbenen, istället för att, som på en standardhoj som man måste plocka bort bromsoken för att få bort hjulet. Bromsslangsfäste och framskärmsfäste brukar hänga ihop på standardhojar och förhindra detta. Våran ERF-hoj är ombyggd på detta vis och behöver inte plockas av några bromsok för hjulbyte:tummenupp

Jag tror att den främsta anledningen till denna dragningen är att det ska underlätta hjulbyte, då man kan vrida gaffelbenen, istället för att, som på en standardhoj som man måste plocka bort bromsoken för att få bort hjulet. Bromsslangsfäste och framskärmsfäste brukar hänga ihop på standardhojar och förhindra detta. Våran ERF-hoj är ombyggd på detta vis och behöver inte plockas av några bromsok för hjulbyte:tummenupp

Låter vettigt...........

En orsak ja. Men man måste inte dra det den vägen för det. Det finns många små anledningar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park