Varför så många tjocka?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har suttit och tänkt på detta även diskuterat, hur kommer det sig att man tillåter sig bli så tjock. Blir man fet orkar man inget, flåsar, svettas och blir allmänt oatraktiv.
Ser man inte sig själv som tjock eller vad? Varför inte bara börja sköta om sin kropp när man blir/innan tjock och träna fan. Sen att skylla på jag har anlag att bli tjock, mina föräldrar är ju tjocka alltså är jag tjock, inte konstigt när du fick godis till frukost när du var liten(barnmisshandel)
Kan inte förstå de enda som får vara feta är de som käkar mediciner som har lite biverkningar.

Förmågan att tänka sig in i andras situationer är inte din starkaste förmåga, misstänker jag. Korrekt?

För att lustigt nog fortsätter vår hjärna belöna oss när vi äter trots att vi redan ätit förmycket. Vår kropp är väldigt anpassningsbar men det har ändå tagit många tusen år för att den ska bli som nu. Inget man ändrar på tvåhundra år.

Last edited:
Förklara då?

Har dom ingen disciplin på sig själva?

man måste inte äta en massa.

Okej, jag kan ta ett exempel, det finns säkert tusen olika förklaringar till olika tjockisars tjockhet men vi kan köra på den här, som säkerligen är rätt vanlig.

Kalle är tjock. Han har alltid varit tjock. Alltid. Hans föräldrar har inte lärt honom ett piss om att äta rätt och bättre har det aldrig blivit. Han är van vid hela skiten och förtränger det, men det finns där fortfarande och han mår inte helt bra av det. Han har alltid varit småmobbad och har riktigt lågt självförtroende, med andra ord så vill han till exempel inte gå till en gym för han är rädd för att andra ska skratta åt honom. Äta rätt och käka olika dieter typ VV har han försökt hundratals gånger men med den dåliga självdisciplinen han har (som kanske hänger ihop med hans dåliga självförtroende) har han alltid ramlat in i sina gamla vanor igen.

TAda. Jag vet inte hur många Kalle det finns, men många är han.

Tror "någon" tog väldigt illa upp av något "oförklarligt" skäl. :D

Att du aldrig ger dig. :D

Väger inte du förresten en bit över hundra? Musklad kille eller?

PS.

Försök inte ens att applicera Kalle på mig...

Last edited:
Bortsett från att det i de flesta fall kan hjälpa att äta mindre så tror jag det beror på:

HFCS - High Fructose Corn Syrup (sorry, vet inte vad det heter på svenska...)
Billigt sötningsmedel som finns överallt numera. Introducerades, om jag inte minns fel, på 70-talet, vilket kan förklara ökningen av överviktiga sedan dess. HFCS, som finns i tex läsk och godis, hämmar mättnadskänslan och "tillåter" kroppen att äta mer. Läs mer Här.

Koncentrationen av saturated och transsaturated (mättade och fleromättade?) fetter i dagens halvfabrikat och snabbmat. USA är faktiskt bättre när det gäller att deklarera vad maten innehåller, men det gör det bara aningen enklare att undvika det "dåliga" fettet. Informationen om näringsinnehållet i produkter som säljs i Sverige är faktiskt riktigt dåligt jämförelsevis och jag är förvånad att det är så stor skillnad. Kan iofs bero på att övervikt inte anses som ett lika stort problem i den regionen.
Jämför tex McDonalds hemsidor. Deras amerikanska hemsida är det lätt att hitta informationen på, men den svenska fattade jag inte ens och gav upp.

Exempel (USA)
Big Mac, stor pommes, stor läsk:
1420 calories
59 grams of fat
16 grams are saturated
9.5 grams are transsaturated

Ibalnd undrar jag hur de får in allt fett i maten. Grilla egna burgare och fettinnehållet är inte ens en tredjedel av det där. Läsken är dessutom full av HFCS... :gnissla

Problemet är att även mat många tror är nyttig är fulla av "dåliga" fetter. Sallad är ju nyttigt, men dressingen som häls på är rena smörsåsen.

Exempel (USA)
Big Mac, stor pommes, stor läsk:
1420 calories
59 grams of fat
16 grams are saturated
9.5 grams are transsaturated

Helt sjukt! En vuxen man ska ha 2400 kalorier, ett mål av ovan skräp är alltså över 60% av dagsbehovet. Själv brukar det bli runt 3-4 mål per år av ovan skräp. Ska försöka dra ner på det till 0 mål per år.

Grejen med tjocka människor är det samma som med fula människor
De finns för att vi andra ska känna oss bättre.
Anledningen till att det finns fula människor och tjocka människor istället för bara en av grupperna är att en tjockisarna ska kunna tänka: "Jag är ju inte ful i alla fall" Samt givetviss att fulisarna kan tänka "Jag är ju inte tjock i alla fall" På så vis kan även de vara nöjd och alla blir glad... :)

På det hela ser jag mig som en frisk person med sunda värderingar, inga större skelett i garderoben eller ofokuserad ilska. I sann valmers-anda kan jag jämföra mig med en ungrare; lite bättre än andra utan att proklamera det vidöppet.

Men!

Det är tyvärr som så att jag föraktar tjockisar. Förlåt mig då jag vet att det är en orätt, men jag mår verkligen dåligt om jag ser en tjockis på stan som glufsar i sig en korv eller chokladkaka "on the run". Det är fel av mig, javisst. De är precis som andra människor och precis lika mycket värda, men jag klarar inte av att vissa individer misshandlar sig själva på det sättet.

När jag var en liten (mindre) snorunge skulle jag börja äta kortisontabletter för en liten sjukdom. Till min mors förtret totalvägrade jag då de "normala" bieffekterna innefattade viktuppgång/fetma. Det kanske satte sina spår, vad vet jag. Det enda jag vet är att jag ratade pillrena och blev frisk ändå. Förbannade kvacksalvare till läkare.

Kom igen, ge mig era bästa kängor :corn

Grejen med tjocka människor är det samma som med fula människor
De finns för att vi andra ska känna oss bättre.

Har du suttit bredvid en 150-kilos kollos i en 767 i 10 timmar? Va? Va? Va? Jag lovar att jag inte kände mig bättre av det. Snarare ihoptryckt! :mad:

Jag tror jag kan förstå det. Många slutar bry sig när de blir äldre. Själv bryr jag mig, men flera av mina jämnåriga (35 bast) har börjat lägga ut rejält. Folk skaffar familj, jobbar för mycket etc etc. Träningen prioriteras ned och vardagslyxen (god mat etc) prioriteras upp.

Not my bag.

Helt sjukt! En vuxen man ska ha 2400 kalorier, ett mål av ovan skräp är alltså över 60% av dagsbehovet. Själv brukar det bli runt 3-4 mål per år av ovan skräp. Ska försöka dra ner på det till 0 mål per år.

Visst är det otroligt! Tror dock att samma "meny" är mindre onyttig i Sverige. Minns att jag läste någon artikel om hur mängden fett i samma mat hos donken skiljer från land till land (Om du är i NY eller PA så är det inget transfat i pommesen, pga annan frityrolja). anledningen sades vara att det i vissa länder är tillåtet med en högre andel transfat och att man därför kan använda en mindre nyttig frityrolja som håller längre. Det var därför jag försökte jämföra hemsidorna, men misslyckades. Någon som kan klura ut innehållet i en svensk Big Mac & Co, med plusmeny? :confused:

Mer info här:
http://www.webmd.com/diet/news/20060412/how-much-trans-fat-fries
Det är ju inte för inte som McDonalds stämdes av Bantransfat.com för några år sedan och donerade $7.5M till the American Heart association...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back