Varför passar inte vissa oljefilter för bilar med start/stopp funktion?

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Ort
Ekerö
Hoj
suzuki tr125-84 , DL1000 -2005
Kollade efter oljefilter för bilen och då fanns det filter som det stod att de inte var för start stopp funktion. Varför? Är det sådan skillnad på filter som består av papper och en bypass ventil vid visst tryck?
 
Aldrig hört talas om, däremot blev jag lite nyfiken och kollade lite på de märken jag jobbar med, och till samma motorfamilj finns det två olika filter beroende vilken bil det ska sitta i.
Det enda som skiljer är tätningen.

Båda har start/stop

IMG_2162.jpeg
 
Jaha bara för att... ja vi tillverkar 2 st oljefilter med minimal skillnad vi ändrar på fästet . ....
:hihi

Vad skönt det vore med få reservdelar som passar flera modeller. Nu blir man smått galen då samma bil o årsmodell kan ha 10 olika reservdelar beroende på vilken månad bilen registrerades o motortyp. Om man nu ska se till miljön så ha samma luftfilter mm. Tom vindrutetorkare är ju en djungel till min bil. Trots regnr så visas fel .
 
Bör väl vara att antingen så är det snabbare flöde eller att den håller oljan i filtret vid stopp.

Kanske.

Jag skulle tippa på att den håller olja vid stopp, för att inte filtret ska bli tomt och därmed i princip göra att kamaxlar och dylikt går torra tills filtret har fyllts
 
Jag skulle tippa på att den håller olja vid stopp, för att inte filtret ska bli tomt och därmed i princip göra att kamaxlar och dylikt går torra tills filtret har fyllts
Ja. Satt o räkna som attans på det här nu, försökte knäa ett vattenpass på mitten(den där neongröna bollen är inte alls neongrön, eller boll :mattias) ..visst f-n borde väl det blivit 50/50?

Det han ville ha sagt att biltillverkaren när dom speca fram beställningen av filterlösning = flöde eller flöde inte.

-FiltereXperten som kunde förr, vad kan vi stjälpa till med?
-*mummel-mummel[lö²ve³n]*=R+O=$¹⁰.
-Hej.. ni igen, varför inte det nu då? Vi har, ju, alla andra misslyckade försök vi inte fick rätta till i benche..
-*mum-fröken ÜR*
-Ok, så slutkundstestpanel#ovetskap+svarta lådan-receptet ännu en gång, börjar inte det bli gammalt?
-*harkel* Nej, någon gång borde det fungera är ett av våra kärnvärden. Hur går det med longlifeoljan btw?
-Hur många gånger ska vi ta det, dålig idé för den finns inte mer än på etiketten.
-Mm men det var vi som kom på slogan, vi säger att vi/ni forskar på det ett tag till.
-Vi har redan löst det som sagt, 3L olja inkl. 2dl överkapacitet räcker inte.. ni skriver för bövelen själva i boken att 1L/1000km är normalt...
-Ja men då skulle vi behöva tredubbla på bandet, vårt nuvarande avtal med Lidl här bredvid sträcker sig till 2033.
-Suck.
-Som det är nu kan slutstation köra på montagefettet över till dom och fylla olja där, vi slipper all hantering/lagerhållning.. säljer som aldrig förr.
-Ok, då har jag nog fått med allt för den order.. denna gång blir det OB för avta..
*klick*

Skapligt nära sanningen gissar jag.
:glömdet
 
Ja. Satt o räkna som attans på det här nu, försökte knäa ett vattenpass på mitten(den där neongröna bollen är inte alls neongrön, eller boll :mattias) ..visst f-n borde väl det blivit 50/50?

Det han ville ha sagt att biltillverkaren när dom speca fram beställningen av filterlösning = flöde eller flöde inte.

-FiltereXperten som kunde förr, vad kan vi stjälpa till med?
.......
-Ok, då har jag nog fått med allt för den order.. denna gång blir det OB för avta..
*klick*

Skapligt nära sanningen gissar jag.
:glömdet
Det där fattade jag nada av. 🤣
 
Aldrig hört talas om, däremot blev jag lite nyfiken och kollade lite på de märken jag jobbar med, och till samma motorfamilj finns det två olika filter beroende vilken bil det ska sitta i.
Det enda som skiljer är tätningen.

Båda har start/stop
Är det samma generation? Ibland händer det ju trots allt att saker utvecklas med tiden :hihi
 
Finns säkert avarter men nu var det väl mängdmotorer som var på tal, den där togs väl knappt ens i produktion =) Annars finns väl evo-motorn men för mig oklart om den hade egen beteckning eller bara var ett recept/(om)byggda motorer. Den, Nisse Järnet(fiktivt) bakom ratten och avhängd generatorrem så gick det undan.

Säkert med ett original vit/blå oljefilter alldeles för hårt ditskruvat.
 
B36? Var inte det en rödblockare?
B36 var en dubbel B18, dvs V8, jag tror att den var främst till tunga sidan.

850 och även 960 använder vitblock enligt Volvokännarna, hur nu rå alu kan vara vit.
 
B14A, B16, B18, B20, B21, B23, B30 samt B36
Oklart om B4B, B16 och B19 hade samma filter som de övriga?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top