Varför passar inte vissa oljefilter för bilar med start/stopp funktion?

B14 och B19 hade jag glömt. B19 hade vi i en 345, på sätt och vis bättre än dagens motorer. Kamremmen gick, var bara att byta och köra igen. Inte ventilsallad som det blir idag.

1983 när Volvo gjorde om så döptes de till 360, jävla sätt. Trodde ett bra tag att de hade en 6:a i sig. Visade sig att B14 (Renault-motor om jag kommer ihåg rätt) blev 340.

Iofs var Volvo inte ensamma. Bubblan VW 1303 hade en 1500 cc motor om jag kommer ihåg rätt.

B14 och B19 hade jag glömt. B19 hade vi i en 345, på sätt och vis bättre än dagens motorer. Kamremmen gick, var bara att byta och köra igen. Inte ventilsallad som det blir idag.

Visst skulle det gå att bygga motorer som klarar frigången mellan ventiler och kolvar i dag också, det är ingen konst att fräsa ur kolvarna för det, men då klarar man inte EURO7 eller vad man nu är uppe i, och bara folk byter gummisnodd enligt anvisningarna så händer det ju inte så ofta att gummisnodden går av och det vlir sallad.

Men på ingen av mina bilar med kamkedja har jag någonsin varit orolig, då hade flera av dom gått över 30 tusen mil...

Kamdrev funkar också.

Visst skulle det gå att bygga motorer som klarar frigången mellan ventiler och kolvar i dag också, det är ingen konst att fräsa ur kolvarna för det, men då klarar man inte EURO7 eller vad man nu är uppe i, och bara folk byter gummisnodd enligt anvisningarna så händer det ju inte så ofta att gummisnodden går av och det vlir sallad.

Men på ingen av mina bilar med kamkedja har jag någonsin varit orolig, då hade flera av dom gått över 30 tusen mil...

Kamdrev funkar också.
Man har ju läst mängder med inlägg om där multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen med motorbyte som följd. Kanske ett sätt att få bort gamla bilar från gatan så man kan köpa nya. Men jag har ju rört mig mest i Volvo-träsket, vet inte riktigt hur det är med andra märken.

Man har ju läst mängder med inlägg om där multiremmen gått av och trasslat in sig i kamremmen med motorbyte som följd. Kanske ett sätt att få bort gamla bilar från gatan så man kan köpa nya. Men jag har ju rört mig mest i Volvo-träsket, vet inte riktigt hur det är med andra märken.

Förr i världen när bara bilar som Fiat 124/125, Ferrari och Citroën GS hade kamremmar så blev det inte ventilsallad om kamremmen gick av. Motorn stannade bara.

De första motorer jag känner till som hade kolvar och ventiler som krockade i händelse av felaktig tajming var VW-s dieselmotor i 4/5/6-cylindrig tappning 1,6/2,0/2,4 liter. Kom 1977 om jag minns rätt.

Mvh

Här har ni en duktig lirare :nicka
(slå på textning så blir det än mer underhållande)
Trams emellan, han kan röda block och hans gördlar borde få patent.. särskilt den i motorn.
20250119_002009.jpg20250119_002047.jpg20250119_002125.jpg

Här har ni en duktig lirare :nicka
(slå på textning så blir det än mer underhållande)
Trams emellan, han kan röda block och hans gördlar borde få patent.. särskilt den i motorn.
View attachment 509334View attachment 509335View attachment 509336

Har haft en Volvo rödblock 16V i båtmotortappning. VP251C. 170hk konstant belastning och allt är smitt inuti; vevaxel, stakar, kolvar. Ventilerna kostade 1200kr styck år 2010. Hur jag vet? Kamremshaveri…
Förre ägaren bytte kamrem men inte spännhjul (som kostade typ 200kr). Kalaset gick på 25’.

Skitmotor.

Mvh

Japp samma generation men olika beroende på om det ska sitta i en VW, Seat eller Skoda.

Ah! Plattform, synergi, samordning, reservdelsnummerreducering, kostnadsfördelar, volymeffektivisering, minskad lagerhållning, enhetstänkande, utbytbarhet,

...i praktiken.

Men har vi kommit fram till om det är nån teknisk skillnad på filtren förutom då gängan och filterpapperet. Tänker mest på backventiler.
Eller skulle det vara bättre för omstartarmotorn med (torrsump och) elektrisk oljepump?

Angående att motorer ska hålla för kamremshaveri så tycker jag att det är feltänkt. Motorer byggs för att nå vissa krav vad gäller vridmoment, effekt och utsläpp, inte för att tåla användning utanför tänkt område.
Ska det hålla för att man misshandlar och/eller inte sköter service innebär det att man kompromissar med något annat.

Angående att motorer ska hålla för kamremshaveri så tycker jag att det är feltänkt. Motorer byggs för att nå vissa krav vad gäller vridmoment, effekt och utsläpp, inte för att tåla användning utanför tänkt område.
Ska det hålla för att man misshandlar och/eller inte sköter service innebär det att man kompromissar med något annat.

Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.

Mvh

Har haft en Volvo rödblock 16V i båtmotortappning. VP251C. 170hk konstant belastning och allt är smitt inuti; vevaxel, stakar, kolvar. Ventilerna kostade 1200kr styck år 2010. Hur jag vet? Kamremshaveri…
Förre ägaren bytte kamrem men inte spännhjul (som kostade typ 200kr). Kalaset gick på 25’.

Skitmotor.

Mvh
Jag skulle nog säga dumsnål ägare mer än skitmotor. Det mesta går väl att köra sönder om man försöker?

Utom möjligen saker man egentligen inte tycker om, men som fungerar, och man vill inte slänga något som funkar, såna grejer går aldrig sönder :fakta

Eller så använder man kamkedja. Eller drev. Eller… finns många sätt, men kamrem är billigt och KUNDEN står för underhållet.

Mvh
Senaste 30 åren har ju tillverkarna (Renault/VAG/Ford m.fl.) lyckats göra motorer med kamkedja som sträcker sej med samma katastrofala följder som brusten kamrem. Faktiskt ännu värre då ägarna inte räknar med att behöva byta kedjan.

Dessutom brukar kamremmar vara enklare och billigare är byta.

Senaste 30 åren har ju tillverkarna (Renault/VAG/Ford m.fl.) lyckats göra motorer med kamkedja som sträcker sej med samma katastrofala följder som brusten kamrem. Faktiskt ännu värre då ägarna inte räknar med att behöva byta kedjan.

Dessutom brukar kamremmar vara enklare och billigare är byta.

Javisst, samtidigt som det finns de som gör motorer som håller. Kanske det är där frågan ligger egentligen?

Mvh

Javisst, samtidigt som det finns de som gör motorer som håller. Kanske det är där frågan ligger egentligen?

Mvh
Absolut och till saken är att samma dom, kanske har även lyckats göra kuggremmar med bytesintervall på runt 16-18k mil sedan länge. Rätt få skrammelkedjor med odugliga tillbehör som klarar motsvarande utan handpåläggning :)

Edit; Stavfle.

Last edited:
Absolut och till saken är att samma dom, kanske har även lyckats göra kuggremmar med bytesintervall på runt 16-8k mil sedan länge. Rätt få skrammelkedjor med odugliga tillbehör som klarar motsvarande utan handpåläggning :)
Det är också flera tillverkare som har tvingats korta ner dessa jättelånga bytesintervall för sina kamremmar p.g.a. haverier.
Inte minst Fords våta remmar som dels riskerar att brista, dels frigör gummipartiklar från remmen vilka i sin tur sätter igen oljesilen.

Det är också flera tillverkare som har tvingats korta ner dessa jättelånga bytesintervall för sina kamremmar p.g.a. haverier.
Inte minst Fords våta remmar som dels riskerar att brista, dels frigör gummipartiklar från remmen vilka i sin tur sätter igen oljesilen.
Inget nytt under solen, Opel fick backa sin intervall (ur minnet) från kanske 10-12k till 6 eller 4.. då fick dom veta att dom levde =)

Det finns med all säkerhet dåliga/bra exempel i de flesta sammanhang.. förutom ämnen som kanske gdi eller vw, förstås.

Det roliga blir när någon sågar något rakt av för'attför'att, ja för att vadå? ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman