Varför ogillar vi judar?

A_o_D skrev:
det är på detta i princip alla källor faller på tycker jag.
finns alltid folk som är partiska i vcilken fråga som helst...
jag är helt enig med Chris i denna frågan men det gäller också att komma ihåg en viktig sak med källkritiken. Och något som du snuddar på med ditt inlägg. Det är inte för att fastställa en objektivtet eller sanning som kritiken behövs utan för att de som tar del av informationen skal kunna tolka den så gott som möjligt och då själv vara medveten om vilka "vridningar" som kan finnas.
Ett övertydligt exempel är att om du vill hitta "fakta" mot invandringen så kan du gå in på natinell.nu. Allt på sidan kommer inte att vara fel men när du läser den bör du nog vara medveten om att den sidans främsta syfte inte är att skönmåla invandring och att det troligen kommer att påverka vad som står där. Samma sak givetvis om du går in på en sida med antisemitiska förtecken i förhållande till vad tråden handlade om.
Så källan faller inte för att den är partisk men den kanske ska tas med en nypa salt! eller balanseras med information från andra källor?

Nu kan ju "källkritik" också användas mot sig själv. "Söker jag bekräftelse på det jag tror mig veta eller vill jag lära mig något nytt?"

Vilken tradig och träig kommentar detta blev förresten! Borde kanske inte utelämnat personangreppen? :fyllisar (inte på dig!)

ah17 skrev:
Du sågar BRÅ längs fotknölarna..... :hihi

Hur gick det med din analys av kriminellainvandrarrapporten? Det blev så märkligt tyst från din sida när det gick upp för dig att Riojas inte ens läst rapporten när han hasplade ur sig sin harang om kriminalitet.

BRÅ... Asså, består inte de bara av massa akademiker som inte varit ute i verkligheten[tm]?

Gustav O skrev:
Kanske förklarar svamlandet från politikern med liknande namn? :hihi

Klassisk härskarteknik, klaga på dem med lustiga namn eller andra avvikelser för att på så sätt slippa sakfrågan. :mattias

Markus skrev:
Klassisk härskarteknik, klaga på dem med lustiga namn eller andra avvikelser för att på så sätt slippa sakfrågan. :mattias
Sakfrågan? Att Rojas talade i nattmössan i sin artikel? Ja det anser jag att han gjorde.
Om jag har några egna förslag just i dag? Nej, inga som kan tillfredsställa herrn.

Gustav O skrev:
Sakfrågan? Att Rojas talade i nattmössan i sin artikel? Ja det anser jag att han gjorde.
Om jag har några egna förslag just i dag? Nej, inga som kan tillfredsställa herrn.

Bemöt då hans nattmössesnack, istället för att göra dig lustig över hans namn. :)
Det var väl fan att man ska behöva uppfostra en massa 60-talister i vanligt hyfs. :mad:

Jag gillar judar, och israeler. Jag har den judiska trosbekännelsen på hebreiska i dörrkarmen och kosherodlat vin i vinhyllan. Undviker gris, gör jag också. Allt efter en veckas charter till eilat. :gnissla

Berättade lite om resan på jobbet för tantorna, när vi åt middag en dag. Och så sa jag just det, hur kommer det sig att judarna råkar ut för så mycket?

Fick dethär svaret: Dom har väl fått vad dom har förtjänat.

Dendär misstänksamheten mot judar verkar vara väldigt djupt rotad hos folk.

:(

Edit: Och förresten ska inte Masada falla igen. :gnissla

Last edited:
Markus skrev:
Bemöt då hans nattmössesnack, istället för att göra dig lustig över hans namn. :)
Det var väl fan att man ska behöva uppfostra en massa 60-talister i vanligt hyfs. :mad:
Det var som jag misstänkte. Du är helt humorlös. :D
60-talist? Moi. Nejnejnej.

Gustav O skrev:
Det var som jag misstänkte. Du är helt humorlös. :D
60-talist? Moi. Nejnejnej.

Humorlös? Ja din humor har ju visat sig innehålla bl.a. tyskdubbade PS2-spel och det är inte ett dugg kul. I-n-t-e e-t-t d-u-g-g, comprende señor Gustavo? :mad:

För övrigt är du visst 60-talist, och det är riktigt off. :D

Markus skrev:
Humorlös? Ja din humor har ju visat sig innehålla bl.a. tyskdubbade PS2-spel och det är inte ett dugg kul. I-n-t-e e-t-t d-u-g-g, comprende señor Gustavo? :mad:

För övrigt är du visst 60-talist, och det är riktigt off. :D
Jag skrattar fortfarande. :D
Nu är det du som är ute på bärtur, iofs inte första gången. :hihi

BMW R90s skrev:
Ja varför? Min åsikt är att vi matas dagligen med bilder och reportage
om Israel som river hus och allmänt skändar folk i ockuperade områden.
Markus och korvgubbe hävdar säkert att det beror på att vi
är rädda om våra pengar :hihi

Ptja, fråga muslimerna, 60% av dem har ju antisemitiska åsiker om judar. Värsta nazist stuket :fatta!

t-rex skrev:
Hur gick det med din analys av kriminellainvandrarrapporten? Det blev så märkligt tyst från din sida när det gick upp för dig att Riojas inte ens läst rapporten när han hasplade ur sig sin harang om kriminalitet.

BRÅ... Asså, består inte de bara av massa akademiker som inte varit ute i verkligheten[tm]?

Duktig pojke, lärt sig skriva flera meningar i sträck. Nu är det bara innehållet som skall vara meningsfullt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg