Varför ogillar vi judar?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Ja varför? Min åsikt är att vi matas dagligen med bilder och reportage
om Israel som river hus och allmänt skändar folk i ockuperade områden.
Markus och korvgubbe hävdar säkert att det beror på att vi
är rädda om våra pengar :hihi

Detta är ingen nyhet utan har hållit på i över tusen är. Judarna har alltid hamnat i kläm, jag tror att avundsjukan är en av anledningarna. Judar har ofta varit affärsmän och nu i våran tid så är det mänga som äger stora kapital samt många som är välutbildade.

BMW R90s skrev:
Ja varför? Min åsikt är att vi matas dagligen med bilder och reportage om Israel som river hus och allmänt skändar folk i ockuperade områden. Markus och korvgubbe hävdar säkert att det beror på att vi

Jag har faktiskt ingen aning. Jag ser inget likhetstecken mellan judar och Israels agerande. Där skiljer jag på stat och religion. Men det är väl säkerligen en hel del gamla fördommar som lever kvar.

Skulle jag och Markus vara av samma åsikt? :va Du måste skoja?! :7peta

Sverige är annars väldigt liberalt och "judevänligt", halva sverige styrs av judar. Framförallt media och finansbolag etc som ger makt att påverka. Bonnier, Aschberg m fl. är judiska familjer. Sen finns det många inom näringslivet och politiken, Leif Pagrotsky som exempel, Leif Silbersky, ett annat exempel -Palme ..tom vår förra landshövding var jude Ulf Adelsohn.. M fl mfl mfl. En som sticker brytrer mönstret lite är t ex Magnus Uggla - fast han har ju de andras utseende. Kort, kaxig, ingen hals, stor näsa. Sen finns det ju andra som inte har de typiska dragen, men som man märker på andra sätt.

..jag är knappast avundsjuk. Finns många judar som är läkare eller inom andra branscher som hjälper andra människor. Alla är inte penga/makt - kåta bastards.

Lite tabu i sverige att tala om sånt. Uomlands, eller i t ex Polen där min släkt kommer ifrån, så talas det öppet om antisemitism, men det har att göra med traditioner. I sverige talas det dock mer skit om zigenare, det tycks vara helt ok, men för min del är det samma sak..

Rekomenderar att ni läser t ex sionismens protokoll, från 1849....

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jag har faktiskt ingen aning. Jag ser inget likhetstecken mellan judar och Israels agerande. Där skiljer jag på stat och religion. Men det är väl säkerligen en hel del gamla fördommar som lever kvar.
Då får du nog läsa på lite.
Det är främs de ultraortodoxa partierna i regeringen som driver frågan om bosättningarna till sin spets samt argumenterar om att ta tillbaka förlorat land som dom stridit om sedan Salomos död 922 fkr.

I det här fallet är stat och religion sammanvävda.

Det som sticker en aning i mina ögon är att innan andra världskrigets slut hade judarna inget eget land, staten Palestina grundades av FN 1948.

Samma år hamnade Israel i krig med Egypten, Jordanien, Syrien, Libanon och Irak i det så kallade Självständighetskriget. Den officiella historien är att Israel blev attackerat av dessa länder, men det finns även belägg för motsatsen.

Efter detta krig fick det vara mer eller mindre lugnt ända tills Suezkrisen 1956 när det blev känt att Egypten hade ett avtal om att köpa vapen från Tjeckoslovakien.
Israel blev livrädda för att Egypten skulle invardera och ropade på Storbrittannien och Frankrike som genast skyndade till undsättning. (Innan staten Israel bildades styrdes området sedan första världskrigets slut av Storbrittannien).

Resultatet blev att Israel invarderade Sinaihalvön och tog den från Egypten.
(Området lämnades dock sedemera tillbaka efter påtryckningar från bla. USA och Sovjet, -och av FN).

Oroligheterna fortsätter dock, och redan 1967 är det dags igen.

Israel känner sig återigen hotade av grannländerna, och eftersom man lärt sig av förra kriget att anfall tydligen är bästa försvar så spiller man ingen tid.
Israel går till anfall mot Egypten, Syrien och Jordanien. -Sexdagarskriget är ett faktum.

Efter en rad sammanträffanden som att tex. det egyptiska radarsystemet som ska varna för inkommande fientligt flyg oförklarligt stängts av, i samband med genialisk Israelisk krigsföring har Israel tagit Sinai, Gazaremsan, Golanhöjderna och Västbanken av floden Jordan.

1973 var det dags igen...
I Oktoberkriget, (även kallat Yom Kippur-kriget), besegrades återigen Egypten och Syrien, även om det denna gång blev en dyrköpt seger och det var araberna som lyckades överraska sin fiende. Innan kriget avslutades hade israeliska styrkor, under ledning av Ariel Sharon, gått över Suezkanalen och var på marsch mot Kairo, när de tvingades göra halt efter amerikanska påtryckningar. -Den här gången var det dock Egypten som anföll Israel för att försöka ta tillbaka ockuperade landområden.

Det som upprör mig mest rent historiskt är att samma folk som blev så illa behandlade av Nazi-Tyskland och axelmakterna före och under andra världskriget, upprepat sin egen historia, men nu satt sig själva i rollen som förföljare!

-Detta samtidigt som man skriker efter skadestånd för illdåd som någon fasters kusins före detta svågers morbror eventuellt kan ha utsatts för under 30-40-talet...

Med den ena handen ska det tas emot skadestånd för den förföljelse dom utssattes för av Hitler, och med den andra handen skjuter dom Palestinier som vi skjuter lerduvor ungefär. Det är en dubbelmoral utan dess like.

Hur kan ett folk som blivit så illa behandlade behandla ett annat folk på exakt samma vis?

N.Blomqvist skrev:
...mycket text...
Hur kan ett folk som blivit så illa behandlade behandla ett annat folk på exakt samma vis?

Ja, självklart har du rätt.
Saken är att jag håller med dig i väldigt mycket om just fallet Israel. Jag syftade egentligen på judar i Sverige. Varför ska de ställas till svars för Israels handlingar. Det var så jag menade.

BMW R90s skrev:

Tala för dig själv du...jag dömmer ALDRIG folk efter religon, hudfärg el politiska åsikter eller vad man kommer ifrån för land(med vissa undantag för ex Nazism etc.), tänk på att många i staterna, populära skådisar, höjdare inom politik och ekonomi, och MYCKET driftiga affärsmän är just judar.

Dömmer du Kristna med? Som de flesta i Sverige är(är man döpt så är man ju med, sen är de flesta inte ens troende..) Kristendommen har mycket i sin historik, bland annat skänding, mord och korståg mot helt oskyldiga minoriteter i Kristendommens namn, inget att vara stolt över direkt.

Och jämför man Judendommen vs Kristendommen så är judarna historiskt sett fromma som lamm jämfört med de Kristnas blodtörstiga korståg världen runt..

Jag föraktar människor som anser sig mer värda än andra människor som går på denna jord.

Last edited:
BMW R90s skrev:

Det är väl lite en motreaktion på att det fram tills nyligen inte varit politiskt korrekt att uttala sig negativt om Israel. Den berömda pendeln svänger...

BMW R90s skrev:
Skilj på judar och staten Isreal. Många judar ogillar själva staten Isreals agerande i palestinakonflikten, precis som många amerikaner ogillar Bush-administrationen.

Stortryne skrev:
Det är väl lite en motreaktion på att det fram tills nyligen inte varit politiskt korrekt att uttala sig negativt om Israel. Den berömda pendeln svänger...

Här har vi rätt svar ! Detta är nog varför det finns antisemitiska åsikter bland
oss !Tyvärr så är nog den nya undersökningen en "sensations" undersökning bara för att sälja tidningar och elda lite under fötterna på debattörer !

Hmmm, jag kan med gott samvete säga att jag har ALDRIG reflekterat över om det har varit judar eller ej som har betett sig dåligt mm.
I mina ögon så är de lika religiösa som alla de andra och är på så vis lika korkade enligt mig. När jag slår på nyheterna och ser att det har varit upplopp nere i israel så är inte det första jag tänker på "jävla judar, att de inte sköter sig". Istället blir det "jävla religiösa pack, varför är de så korkade?"
Är jag rasist :tomten

N.Blomqvist skrev:
Då får du nog läsa på lite.
Det är främs de ultraortodoxa partierna i regeringen som driver frågan om bosättningarna till sin spets samt argumenterar om att ta tillbaka förlorat land som dom stridit om sedan Salomos död 922 fkr.

I det här fallet är stat och religion sammanvävda.....

Men det är i sig ingen anledning att man måste ge själva religionen skulden.

sporTlovEr skrev:
Tala för dig själv du...jag dömmer ALDRIG folk efter religon, hudfärg el politiska åsikter(med vissa undantag för ex Nazism etc.), tänk på att många i staterna, populära skådisar, höjdare inom politik och ekonomi, och MYCKET driftiga affärsmän är just judar.

Dömmer du Kristna med? Som de flesta i Sverige är(döpta i alla fall) Kristendommen har mycket i sin historik, bland annat skänding, mord och korståg mot helt oskyldiga minoriteter i Kristendommens namn, inget att vara stolt över direkt.

Och jämför man Judendommen vs Kristendommen så är judarna historiskt sett fromma som lamm jämfört med de Kristnas blodtörstiga korståg världen runt..

:rofl :rofl :rofl :corn

(frågan är om jag ens vågar uttala mig i denna tråden, antisemitism är ju som sagt ganska tabubelagt i detta land)

Det är väl samma som det alltid har varit, det finns människor som är rädda för allt de inte förstår, och att demonisera "de andra" har ju fungerat i ett par tusen år förut, varför ändra på ett vinnande koncept?

A_o_D skrev:
...

(frågan är om jag ens vågar uttala mig i denna tråden, antisemitism är ju som sagt ganska tabubelagt i detta land)

Gör ett försök vettja, det kan nog bli kul!

Edit; Vilka är "vi"?

Last edited:
Det här kan jag inte hålla mig ifrån...

Judarna som folk är unika på flera sätt. Bl.a. har de lyckats behålla sin kulturella identitet och särprägel under flera tusen av år av landsflykt och förföljelse. Om man ska generalisera så har judarna under diasporan varit först och främst judar och i andra hand medborgare i det land där de bott. Givetvis finns de många som så att säga "assimilerats" av landets kultur och sedvänjor men den judiska mentaliteten har varit väldigt stark och just judisk i de flesta fall. Exakt vad detta judiska består av är nog svårt (eller omöjligt?) att förstå för en ickejude.

När så judarna efter så långt tid av drömmar om ett eget land så faktiskt fått sitt eget land så kommer de göra allt för att hålla kvar i det. Ska man gå på den ortodoxa israeliska ståndpunkten skulle de hellre dö än att ge upp Israel.

Att de sedan beter sig som de gör vad gäller palestinier och olika krig mot araber är för mig helt oförståeligt. Visserligen fanns det i det brittiska Palestina flertalet judiska terroristorganisationer (eller frihetskämpar, beroende på ur vems synvinkel man ser det) under trettio och fyrtiotalet, t.ex. Sternligan. De ägnade sig åt att spränga brittiska förläggningnar, soldater och lokaler och verksamheter tillhörande såna de inte sympatiserade med. Denna terrorism hade förstås ett grundmurat stöd hos de flesta av de judar som bodde i Palestina på den tiden.

Den extrema nationalismen i Israel var i slutet av fyrtiotalet och under femtiotalet (av kanske förklarliga skäl) också väldigt utbredd men de borde lugnat ner sig efter några år, när de vant sig vid ett eget land så att säga. Lyckligtvis finns det israeler med mer sansade åsikter som inser att att våld inte löser nånting men.

Om det är som N Blomqvist säger att israelerna provocerade fram "självständighetskriget" är det förstås ren och skär skandal då Hitler använde liknande taktik för att invadera Polen i andra världskrigets början. Jag är inte alls i vad som skedde under dessa krig förutom en allmän olustkänsla av de små bitar av information jag fått om dessa.

-edit- håller dock inte med om religionens sammankoppling med staten. De ultraortodoxa i Knesset är i minoritet. En stor del av israelerna är relativt sekulära samtidigt som de ser sig själv som helt och hållet judar. Jude är inte samma sak som ultraortodox. Regeringen är inte heller judisk utan israelisk. Tycker det är en viktig skillnad.

-edit2- Varför tycker/tyckte många då illa om judar? Ja, jag tror det beror deras starka särprägel, de håller hårt på sin kultur och sticker därför ut mer än andra. Såna som sticker ut brukar ofta ha svårt att bli accepterade i samhället. Är man dessutom rik och vältubildad blir det inte bättre (jadu markus, hugg på den här nu...). Även t.ex. romer (zigenare) har ju förföljts genom århundradena och även de har en stark kuturell identitet men det finns inga konspirationsteorier om att de skulle ta över världen, just pga av de i de allra flest fall är ganska fattiga och maktlösa.

Last edited:
Det är alltså ingen här som ens läst sammanfattningen till rapporten?
Där framgår det att en ytterst liten del av de som är påstådda antisemiter påstår att det har med staten Israel att göra.

Markus skrev:
Det är alltså ingen här som ens läst sammanfattningen till rapporten?
Där framgår det att en ytterst liten del av de som är påstådda antisemiter påstår att det har med staten Israel att göra.

Vilken rapport? Jag har nog missat något.

ah17 skrev:
så gillar jag judar ännu mer.

...så var hamnar de nu på din lista? Hur långt har de kvar innan de hamnar på samma nivå som goda, normativa, stolta, blonda, blåögda patriotiska, kristna svenskar?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg