Varför ogillar vi judar?

N.Blomqvist skrev:
Men det ger dom inte själva rätten att utöva det våld deras religion påbjuder.

Du ser inget samband mellan den europeiska antisemitismen, och din bild över vad som händer i Israel?
Israel är en fredlig demokrati i ett hav av diktatur och fanatism, jag är förvånad att de behärskar sig så väl som de gör.

ah17 skrev:
Varför hoppas du det? Är du intolerant pysen?

Nej, men inlägget var så otroligt korkat att man måste hoppas att killen inte är seriös.
Hajaru? :D

N.Blomqvist skrev:
Är det ingen som kan se ett samband mellan att vara involverad i krig och förföljelser och att själv varra aggressivt laggd?

Inget tvivel om att judarna lidit något fruktansvärt, UTAN att själva bära skuld till det.
Men det ger dom inte själva rätten att utöva det våld deras religion påbjuder.

Ah okej, vara aggressivt lagd. Det är något med gener nu va ?

Judar är mer "aggressivt lagda" än andra folkgrupper, det har och göra med deras genetiska arv. :mattias

:lol

Markus skrev:
Du ser inget samband mellan den europeiska antisemitismen, och din bild över vad som händer i Israel?
Israel är en fredlig demokrati i ett hav av diktatur och fanatism, jag är förvånad att de behärskar sig så väl som de gör.

Ja, givetvis måste man ju angripa alla suveräna stater som inte motsvarar ens egna ideal (men visst, arabstaterna i allmänhet är inget föredöme direkt, de heller). Fredlig känns ju lite märkligt med tanke på deras omfattande militär, deras uppträdande i de ockuperade områdena dessutom. En demokrati innebär också lika värde för alla medborgare vilket inte gäller flertalet araber i Israel. Vad gäller fanatism så är ju Israel fullt av religiösa fanatiker.

Valen skrev:
Det kanske rentutav var judarna som startade andra världskriget om man följer ditt resonemang? :va
Vad har andra världskriget med detta att göra?
"Den slutgiltiga lösningen" samt "rashygieniska åtgärder" påbörjades redan långt innan kriget.
Vi hade bla. ett rasbiologiskt forskningscentra i Uppsala, varifrån Nazi-Tyskland fick mycket tips och råd...

Naturligtvis var det inte judarna som startade kriget. -Inte zigenarna, bögarna, de förståndshandikappade, eller de politiskt "inkorrekta" heller...

Jag ber förresten om ursäkt eftersom jag har varit otydlig i min ståndpunkt.
När jag har skrivit "judarna" har jag avsett dom ortodoxa judarna.

Det finns judar som inte är mer extrema än du och jag, och dom delar på intet vis de extrema värderingar som media basunerar ut.

Coola Ola skrev:
Om det är som N Blomqvist säger att israelerna provocerade fram "självständighetskriget" är det förstås ren och skär skandal då Hitler använde liknande taktik för att invadera Polen i andra världskrigets början. Jag är inte alls i vad som skedde under dessa krig förutom en allmän olustkänsla av de små bitar av information jag fått om dessa.

Tja det beror ju på hur man ser det, araberna kände ju sig provocerade av att judarna fick/tog/hur man nu ser det, Israel. Om man då anser arabstaterna ha rätt att angripa med denna provokation som grund är ju upp till var och en.

Israels krig 1948, 1967 och 1973 har alla tre varit försvarskrig, allt annat är nonsens från anti-israelisk och antisemitisk propaganda.

Chris Ash skrev:
Tja det beror ju på hur man ser det, araberna kände ju sig provocerade av att judarna fick/tog/hur man nu ser det, Israel. Om man då anser arabstaterna ha rätt att angripa med denna provokation som grund är ju upp till var och en.

Israels krig 1948, 1967 och 1973 har alla tre varit försvarskrig, allt annat är nonsens från anti-israelisk och antisemitisk propaganda.
Och Jultomten finns... :tomten

Propaganda?! Anti-Israelisk och antisemitisk propaganda?!
Jag är lika mycket antisemitisk och anti-israelisk som jag är anti-muslim, anti-Hamas, anti-katolik, anti-IRA, anti-Spansk, Anti-ETA, Anti-kristen, Anti-USA, anti-Svenska Kyrkan, anti-vadduvill...

Jag är emot att all form av religiös, fanatisk terrorism, oavsett vilket land eller religion som står bakom.

Last edited:
N.Blomqvist skrev:

Det är du som påstår något som går mot den gängse uppfattningen (till och med arabisk sådan, kan jag upplysa om). På vilka grunder gör du det?

N.Blomqvist skrev:

Japp, det är de enda källor som håller med dig. Det finns mängder med bra och seriös litteratur som innehåller flera uttalanden av syrier och egypter, som var med på plats, som säger emot dina påståenden.

Chris Ash skrev:
Det är du som påstår något som går mot den gängse uppfattningen (till och med arabisk sådan, kan jag upplysa om). På vilka grunder gör du det?
Den gängse uppfattningen?

Jag försvarar inte araberna i alla sammanhang. Långt ifrån.

Men, vad är det som säger att den gängse uppfattningen är rätt?

Är det man fått lära sig i skolan och det man läser i tidningen och ser på tv alltid sant?

Eller "ska" man tycka och tänka på ett visst vis för att vara politiskt korrekt?
I vissa kretsar är "den gängse uppfattningen" att förintelsen aldrig ägt rum. -Stämmer det då?

Faktum kvarstår att det är Israel som skickat fram stridsvagnar, följda av bulldozers för att rasera palestinska bostäder, för att därefter uppföra befästa bosättningar för den egna befolkningen med "rätt" religion.

Är det inte etnisk rensning, så säg?

N.Blomqvist skrev:
Den gängse uppfattningen?

Jag försvarar inte araberna i alla sammanhang. Långt ifrån.

Men, vad är det som säger att den gängse uppfattningen är rätt?

Är det man fått lära sig i skolan och det man läser i tidningen och ser på tv alltid sant?

Eller "ska" man tycka och tänka på ett visst vis för att vara politiskt korrekt?
I vissa kretsar är "den gängse uppfattningen" att förintelsen aldrig ägt rum. -Stämmer det då?

Givetvis är det inte en garant för att det är rätt. Däremot är den gängse uppfattningen att förintelsen ägde rum, att det finns vissa stackare som tror annat är för mig inte samma sak som den gängse uppfattningen.

Men om vi ska gå från det semantiska så är det väldigt tunga fakta och i princip alla seriösa historiker som stödjer mitt påstående att de tre krigen 48,67 och 73 var försvarskrig alla tre.

N.Blomqvist skrev:
Faktum kvarstår att det är Israel som skickat fram stridsvagnar, följda av bulldozers för att rasera palestinska bostäder, för att därefter uppföra befästa bosättningar för den egna befolkningen med "rätt" religion.

Är det inte etnisk rensning, så säg?

Jo, Israel beter sig rent svinaktigt, men det hör inte till det jag invände mot. Du slår in en öppen dörr här.

N.Blomqvist skrev:

Jag är lika mycket antisemitisk och anti-israelisk som jag är anti-muslim, anti-Hamas, anti-katolik, anti-IRA, anti-Spansk, Anti-ETA, Anti-kristen, Anti-USA, anti-Svenska Kyrkan, anti-vadduvill...

Jag är emot att all form av religiös, fanatisk terrorism, oavsett vilket land eller religion som står bakom.

Men vad är då sant? Skulle detta vara propaganda:

Självständighetskriget 1948
Den 14 maj 1948 deklarerade staten Israel sin självständighet. Följande dag attackerades man av arméer från sex arabstater. Kriget inleddes då grannländerna Egypten, Trans-Jordanien, Syrien, Libanon och dessutom Irak anföll Israel.

Sexdagarskriget 1967
1967 mobiliserade Egypten, Jordanien och Syrien sina stridskrafter för att angripa Israel och en gång för alla utplåna den judiska staten.

Oktoberkriget 1973
1973 angreps Israel än en gång av Egypten och Syrien. Angreppet skedde på en av Israels mest heliga dagar, försoningsdagen (Yom Kippur). Israel togs helt på sängen och landet har aldrig varit mer nära ett totalt nederlag.

Chris Ash skrev:
Det finns mängder med bra och seriös litteratur som innehåller flera uttalanden av syrier och egypter, som var med på plats, som säger emot dina påståenden.
Jag skulle mer än gärna vilja läsa den litteraturen.
Jag skulle bli tacksam om du talade om var jag kan hitta den.

Som jag skrev så är jag absolut inte ute efter att bråka, utan efter att debattera frågan. Detta är mina åsikter, de flesta av dem har stöd i historieböckerna.

Hela konflikten Israel-Palestina är väldigt fascinerande, och har intresserat mig större delen av mitt vuxna liv. Jag är därför öppen för att läsa och lära...

Däremot tror jag inte att det bara är antisemitiska och anti-Israeliska personer som ger mig medhåll, eftersom det mesta av det jag skriver faktiskt har substans.

Tyvärr så har det länge varit så att om man uttalat det allra minsta motstånd mot Israel eller dess politik har man automatiskt blivit anklagad för att vara antisemit och hysa nazistsympatier...

ah17 skrev:
Tja att X-% av alla svenskar är negativa till barnporr beror på att de är intoleranta och fördomsfulla, enligt ditt och många andras resonemang. :rofl

Nej du kvasi-experten. Man kan vara negativt inställd till saker på välgrundade fakta också.

Men visst jag har frågat förr vad gott islam har gjort för Sverige utan att fått ett vettigt svar.
Vilka välgrudnade fakta är det som den normale svensken har om muslimer? Å var menar du att dem får den faktan ifrån? Aftonbladet?
Vad jag syftade till med mitt inlägg var att det är ganska lätt att uppfatta ditt inlägg som ett försvar för dina förutfattade uppfattningar om världen som du bara önskar försvara med så mycket "fakta" som möjligt. Vare sig faktan är "polisman i Malmö", Erixon.com, natinell.nu eller andra faktaspäckade sidor. Ändamålet helgar medlen.
Vad du gjorde var ju att göra dig lustig över att 40 procent av muslimerna i Sverige (i en undersökning med stort frånfall av svar) skulle vara negativa till en religion (judendomen), vilket är just precis samma sak som vi svenskar gör, om än i större utsträckning, i förhållande till en annan relgion (Islam). I ena fallet tycker du att det är förutfattade meningar, i den andra "fakta".
Någon klok man sa att det stora hotet är att tro att vi själv inte har förutfattade meningar. Jag är böjd at hålla med!

honkiie skrev:
Judarna har varit förföljda så länge så att man kanske tänker att nått fel måste det ju vara?

Annars vet jag då inte.

kan det vara för alla folkmord de har på sitt samvete? :7peta :7peta

Valen skrev:
Men vad är då sant? Skulle detta vara propaganda:

Självständighetskriget 1948
Den 14 maj 1948 deklarerade staten Israel sin självständighet. Följande dag attackerades man av arméer från sex arabstater. Kriget inleddes då grannländerna Egypten, Trans-Jordanien, Syrien, Libanon och dessutom Irak anföll Israel.

Sexdagarskriget 1967
1967 mobiliserade Egypten, Jordanien och Syrien sina stridskrafter för att angripa Israel och en gång för alla utplåna den judiska staten.

Oktoberkriget 1973
1973 angreps Israel än en gång av Egypten och Syrien. Angreppet skedde på en av Israels mest heliga dagar, försoningsdagen (Yom Kippur). Israel togs helt på sängen och landet har aldrig varit mer nära ett totalt nederlag.

Vinnaren skriver historein...

Enda gången förutom 1948 Israel själva blivit angripna var 1973.
(My misstake, det stämmer att det var araberna som startade Frihetskriget, i alla fall enligt historieböckerna).
Men Du glömmer att det var Israel som startade sexdagarskriget, och det var Israel som startade konflikten 1956.

A_o_D skrev:
kan det vara för alla folkmord de har på sitt samvete? :7peta :7peta
Har judarna mycket folkmord på sitt samvete?!
Nja... Inte direkt, va?

Last edited:
I alla dom olika heliga skrifterna står det i princip samma saker.

"Du skall icke dräpa, du ska älska din nästa" m.m.

Motsvarande står i dom flesta heliga skrifter, fast på olika sätt.

Därför är det ju märkligt att religion överhuvudtaget ska vara inblandat i krig.
Dom verkar förvanska texten till "Du skall dräpa alla som inte delar din tro."
Ju mer religös en nation är, desto oftare verkar dom ju vara inblandande i krig.
(USA, Israel, Arabvärlden t.ex.)

Bannlys all jävla religion istället, så kanske krigen slutar. (ironi)
Iallafall kanske hyckleriet slutar, och man kommer med andra svepskäl till krigen.

Separera religionen från politiken, eller bannys religion helt istället, för det gör fan mer ont än nytta.
För jag menar, vem bryr sig egentligen, om grannen tror på Jesus, Jultomten eller eller skogsvättar?
Ska det vara så svårt att sköta sitt, och skita i andras religion?
(Bör läsas med visst mått av salt.)

Last edited:
N.Blomqvist skrev:
Jag skulle mer än gärna vilja läsa den litteraturen.
Jag skulle bli tacksam om du talade om var jag kan hitta den.

Frågan om krigen är rent allmängods och finns säkert att läsa i tex NE. Men om du vill gå djupare kan jag rekommendera bla "Six Days of War" av Michael Oren samt "The Arab-Israeli Wars" av Chaim Herzog (Japp han är jude, men boken är bortsett från ett par smådetaljer objektivt och sakligt skriven och tål en kritisk granskning, och ja, han kritiserar också Israel på flera ställen)

N.Blomqvist skrev:
Däremot tror jag inte att det bara är antisemitiska och anti-Israeliska personer som ger mig medhåll, eftersom det mesta av det jag skriver faktiskt har substans.

Okej, om det är så så bör du utan problem kunna förklara vad du menar med tex följande om 1948 års krig...

N.Blomqvist skrev:
Samma år hamnade Israel i krig med Egypten, Jordanien, Syrien, Libanon och Irak i det så kallade Självständighetskriget. Den officiella historien är att Israel blev attackerat av dessa länder, men det finns även belägg för motsatsen.

N.Blomqvist skrev:
Tyvärr så har det länge varit så att om man uttalat det allra minsta motstånd mot Israel eller dess politik har man automatiskt blivit anklagad för att vara antisemit och hysa nazistsympatier...

Möjligt, men jag anklagar dig varken för det ena eller andra så du kan gärna skippa den typen av retorik.

N.Blomqvist skrev:
Vinnaren skriver historein...
Men Du glömmer att det var Israel som startade sexdagarskriget, och det var Israel som startade konflikten 1956.

Allt kan förstås vridas & vändas på. Många skulle nog kunna påstå att Egypten inte var Gud's (Läs: Allahs) bästa barn då precis.

War-psycho skrev:
Bannlys all jävla religion istället, så kanske krigen slutar. (ironi)
Iallafall kanske hyckleriet slutar, och man kommer med andra svepskäl till krigen.

Separera religionen från politiken, eller bannys religion helt istället, för det gör fan mer ont än nytta.
(Bör läsas med visst mått av salt.)

Salt mode= on

Precix enligt föregående talare....

Det gäller att hata alla lika mycket... Lr??

Salt mode = off

Man kan undra hur mycket "Helvete" religion och "religonskrig" har ställt till med ???

Men en sak vi människor utvecklat hela tiden, är mordet!
Ända sen Kain uppfann det och provade funktionen på Abel Lr vad han hette....
Och nu kan vi dräpa en hel landsända med en knapptryckning..
( är detta utveckling ? )
( Disclaimer SSDD är inte bevandrad i bibeln Lr andra religösa böcker, faktum är att han knappt kan läsa lr skriva som ni själva ser ,Reds anm)

Är det viktigt vad folk tror på ??
Lr hu stor kran dom har ,Lr vilken färg på skinnet ,stuk på håret ??

bara alla åker hoj så....

( fast inte dom där j--a Hd åkarna bara.....) :)

N.Blomqvist skrev:
Men Du glömmer att det var Israel som startade sexdagarskriget

Gerilla attackerade Israel från Golanhöjderna, Egypten inledde en flottblockad. Dvs både direkta och indirekta krigshandlingar inleddes av arabstaterna. Egypten mobiliserade sina pansardivisioner i Sinai och beordrade FN att fara och flyga. Egypten, Syrien och Irak hade inte erkänt Israel och hade statens förintande som mål.

Khartoumdeklarationen var rätt talande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...