rallyfisken
Eleganten i från vidderna.
kolfiber är som whiskey. Antingen gillar man det eller så står man inte ut med det. Aldrig förstått vad som är dåligt med något av sakerna

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En sanning med modifikation, ett kilo kolfiber väger ju alltid exakt lika mycket som ett kilo glasfiber!Glasfiber är dock tyngre än kolfiber.
En sanning med modifikation, ett kilo kolfiber väger ju alltid exakt lika mycket som ett kilo glasfiber!Däremot kan man ju använda mindre kolfiber och ändå få samma styrka, eller köra på med lika mycket och få en starkare del...
![]()
Varierar vad man använder det till:
Snygg och arg:
![]()
Någon som ha koll på hur bra kolfiber är igentligen till hjälmar.
Även om det är lätt och har en bra hållfasthet mot nötning, så är det väll inte så mycket hårdare vid böjning eller?
Jag tänker så här. Hjälmen ska ju tåla slag och inte ge efter och böjas inåt.
Är då kolfiber starkare än glasfiber och tillåter tunnare lager och spar vikt. eller är det bara dyrare och har högre cooolfaktor.
Definiera "starkare"...
Det lämnade jag öppet eftersom man kan få helt olika resultat beroende på hur man använder grejerna (placering, fiberriktning, ev. sandwich o.s.v), jag tyckte att "starkare" var ett ganska lämpligt samlingsord för de förbättringar man potentiellt kan få. Att bara lägga till fler lager väv för ökad tjocklek så man får drastiskt ökad styvhet är väl den enklaste versionen, men det finns ju inte något som säger att något håller bättre för att det är styvare - det beror helt på hur det belastas. Rätt sak på rätt plats!
über-töntigt... Har i.o.f.s. aldrig gillat "kolla här är min heftiga jättesnabba motorcykel"-stilen heller
Du lever iaf som du lär...och det är ju bra !![]()
Fast om man nu HAR en snabb, häftig och dyr hoj som man dessutom kan köra ser jag inget fel i att sticka det i ögonen på lagom profeterna. Det är liksom en bonus.
Annars är att väcka habegär hos publiken en ganska viktig del av upplevelsen tycker jag..oavsett om det är mc körning eller date med en snygg flickvän. Vem fan vill visa upp sig med en ful rugguggla även om hon gör 0-100 på 3 sek och är lätt att lägga ??? Mao hon behöver inte vara ful och plastig, intetsägande och anonym för att man ska ha kul när man kör henne...hojen alltså. Det kan vara lika kul att köra en exklusiv hoj som uttrycker ens preferenser och gör ett statement i stil "så här gillar JAG att ha det...". Sen får ju andra tycka sitt, men då vet de iaf vad JAG gillar. Någon uttrycker sin smak genom klädval, eller inredning i sin bostad...någon annan genom val av pimpingen av sin hoj.
Finns en fördel med en risig hoj, eller flickvän dock. Ingen vill ha varken det ena eller det andra och så slipper man följaktligen bekymra sig om stöldrisken.
Kolfiber hjälm är något av det snyggaste som finns... Uvex var ett bra exempel!
Något som imponerar är dock rishögar som sopar mattan
Ja den e trevlig, jäkla mek att hitta dem för att prova strl/passform bara.
Ja eller så köper man en Bmw![]()
...Därför haltar ditt påstående "Däremot kan man ju använda mindre kolfiber och ändå få samma styrka, eller köra på med lika mycket och få en starkare del..."
Iaf om man inte tydliggör att det är styvheten man avser. Man måste också tydliggöra vad man menar med "lika mycket", är det "lika mycket" viktandel eller "lika mycket" fibertvärsnittsarea man menar. Osv
Men men, vi menar nog samma sak.
Som jag redogjort för så är ju glasfiber betydligt starkare vad gäller ren draghållfasthet...
Efter ett par dagars gnagande i bakhuvudet började jag söka efter lite siffror, och eftersom bokhyllan här hemma inte är smockfull av böcker med data på olika fibrer blev det google och MSN-kontakter som fick stå till tjänst. Vet inte hur pålitliga dessa siffror är givetvis, men enligt t.ex. denna har kolfiber högre draghållfasthet (även i förhållande till vikten) än vanligt E-glas, medan S-glas har betydligt högre.
Är det jag som gjort någon tankevurpa, hittat opålitliga data, eller var det S-glas och dess motsvarigheter du syftade på?S-glas är förvisso imponerande (enligt siffrorna) jämfört med E-glas, men tillgången och prislappen är ju lika imponerande angående sin förmåga att göra fibern ointressant. Åtminstone för oss hobbypulare...
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |