Varför kolfiber?

kolfiber är som whiskey. Antingen gillar man det eller så står man inte ut med det. Aldrig förstått vad som är dåligt med något av sakerna:va
 
Är inte särskilt förjust i det, känns lite passé. Inte materialet i sig förstås, men att visa upp det (omålat). Ibland funkar det iofs, när det känns äkta, typ att färg väger för mycket... Tänker på Stellans Harrier.

Har inge kolfiber på mina moppar, men däremot en fullcarbongaffel på trampcykeln. Lite lönt när det ger ca 5% viktminskning :)
 
Glasfiber är dock tyngre än kolfiber.
En sanning med modifikation, ett kilo kolfiber väger ju alltid exakt lika mycket som ett kilo glasfiber! :D Däremot kan man ju använda mindre kolfiber och ändå få samma styrka, eller köra på med lika mycket och få en starkare del...

:glömdet
 
Varierar vad man använder det till:

Snygg och arg:

Uvex-Enduro-Carbon.jpg


2 fast 2 crapy

670-9823%20carbon%20fender.jpg


Snyggt fast jag föredrar matt kååålfiber:

BPCH-7003.jpg


2 fast 2 crapy

Motrax%20Carbon%20Tank%20Pad_410x410.jpg
 
Kolfiber hjälm är något av det snyggaste som finns... Uvex var ett bra exempel!

Sen ser kolfiber lite mer "rejsigt" ut.Ser även fräscht ut, givetvis beroende på hur många lager klarlack det ligger på.

Jag tycker det är snyggt! men sen hänger jag bara vid korvmojen oxå :tummenupp
 
En sanning med modifikation, ett kilo kolfiber väger ju alltid exakt lika mycket som ett kilo glasfiber! :D Däremot kan man ju använda mindre kolfiber och ändå få samma styrka, eller köra på med lika mycket och få en starkare del...

:glömdet

Definiera "starkare"...
 
Last edited:
Varierar vad man använder det till:

Snygg och arg:

Uvex-Enduro-Carbon.jpg

Någon som ha koll på hur bra kolfiber är igentligen till hjälmar.
Även om det är lätt och har en bra hållfasthet mot nötning, så är det väll inte så mycket hårdare vid böjning eller?

Jag tänker så här. Hjälmen ska ju tåla slag och inte ge efter och böjas inåt.
Är då kolfiber starkare än glasfiber och tillåter tunnare lager och spar vikt. eller är det bara dyrare och har högre cooolfaktor.
 
Någon som ha koll på hur bra kolfiber är igentligen till hjälmar.
Även om det är lätt och har en bra hållfasthet mot nötning, så är det väll inte så mycket hårdare vid böjning eller?

Jag tänker så här. Hjälmen ska ju tåla slag och inte ge efter och böjas inåt.
Är då kolfiber starkare än glasfiber och tillåter tunnare lager och spar vikt. eller är det bara dyrare och har högre cooolfaktor.

Jag är tveksam till kolfiberkomposkit som annat än en delkomponent i hjämlar, alltså som tryckfördelande skal. Utöver detta krävs ngt med större eneriabsorption. Vilken är känt sedan 20 år.
 
Last edited:
Definiera "starkare"...

Det lämnade jag öppet eftersom man kan få helt olika resultat beroende på hur man använder grejerna (placering, fiberriktning, ev. sandwich o.s.v), jag tyckte att "starkare" var ett ganska lämpligt samlingsord för de förbättringar man potentiellt kan få. Att bara lägga till fler lager väv för ökad tjocklek så man får drastiskt ökad styvhet är väl den enklaste versionen, men det finns ju inte något som säger att något håller bättre för att det är styvare - det beror helt på hur det belastas. Rätt sak på rätt plats!
 
Det lämnade jag öppet eftersom man kan få helt olika resultat beroende på hur man använder grejerna (placering, fiberriktning, ev. sandwich o.s.v), jag tyckte att "starkare" var ett ganska lämpligt samlingsord för de förbättringar man potentiellt kan få. Att bara lägga till fler lager väv för ökad tjocklek så man får drastiskt ökad styvhet är väl den enklaste versionen, men det finns ju inte något som säger att något håller bättre för att det är styvare - det beror helt på hur det belastas. Rätt sak på rätt plats!

Precis. Som jag redogjort för så är ju glasfiber betydligt starkare vad gäller ren draghållfasthet, däremot är E-modulen högre hos kolfiber, materialet är styvare. Det är detta som har gjort det möjligt att tom bygga delar i kolfiberkomposit som förr pga av styvhetskraven var tvunget att byggas i metall. I yrket har jag varit inblandad i bla kolfiberaxlar för fartyg. Mycket imponerande detaljer vad gäller vridstyrka/styvhet i förhållande till sin vikt. Bara dokumentationen kring hur en av dessa axlar är lindad (varv för varv, lindningsvinkel för lindningsvinkel, fibertjocklek för fibertjocklek osv) fyller en hel pärm på mitt rum. Det var ju kolfibern som i möjliggjorde att bygga sådana detaljer i fiberkomposit.

Men vad gäller ren dragstyrka är som sagt tom glasfibern starkare.
Därför haltar ditt påstående "Däremot kan man ju använda mindre kolfiber och ändå få samma styrka, eller köra på med lika mycket och få en starkare del..."
Iaf om man inte tydliggör att det är styvheten man avser. Man måste också tydliggöra vad man menar med "lika mycket", är det "lika mycket" viktandel eller "lika mycket" fibertvärsnittsarea man menar. Osv

Men men, vi menar nog samma sak.
 
Last edited:
über-töntigt... Har i.o.f.s. aldrig gillat "kolla här är min heftiga jättesnabba motorcykel"-stilen heller, inte med bilar heller för den delen..... Åka och köra för att ha kul har jag all respekt för... Men "tiita på mig, här kommer jag"-stuket går inte hem hos mig i alla fall... fast jag är varken tjej, blond eller 16... :tuttar

Något som imponerar är dock rishögar som sopar mattan med heftiga hottade motorcyklar/bilar. Ett får i ulvakläder heter det ju... :)
 
Last edited:
über-töntigt... Har i.o.f.s. aldrig gillat "kolla här är min heftiga jättesnabba motorcykel"-stilen heller


Du lever iaf som du lär...och det är ju bra ! :tungan

Fast om man nu HAR en snabb, häftig och dyr hoj som man dessutom kan köra ser jag inget fel i att sticka det i ögonen på lagom profeterna. Det är liksom en bonus.

Annars är att väcka habegär hos publiken en ganska viktig del av upplevelsen tycker jag..oavsett om det är mc körning eller date med en snygg flickvän. Vem fan vill visa upp sig med en ful rugguggla även om hon gör 0-100 på 3 sek och är lätt att lägga ??? Mao hon behöver inte vara ful och plastig, intetsägande och anonym för att man ska ha kul när man kör henne...hojen alltså. Det kan vara lika kul att köra en exklusiv hoj som uttrycker ens preferenser och gör ett statement i stil "så här gillar JAG att ha det...". Sen får ju andra tycka sitt, men då vet de iaf vad JAG gillar. Någon uttrycker sin smak genom klädval, eller inredning i sin bostad...någon annan genom val av pimpingen av sin hoj.

Finns en fördel med en risig hoj, eller flickvän dock. Ingen vill ha varken det ena eller det andra och så slipper man följaktligen bekymra sig om stöldrisken.
 
Last edited:
Du lever iaf som du lär...och det är ju bra ! :tungan

Fast om man nu HAR en snabb, häftig och dyr hoj som man dessutom kan köra ser jag inget fel i att sticka det i ögonen på lagom profeterna. Det är liksom en bonus.

Annars är att väcka habegär hos publiken en ganska viktig del av upplevelsen tycker jag..oavsett om det är mc körning eller date med en snygg flickvän. Vem fan vill visa upp sig med en ful rugguggla även om hon gör 0-100 på 3 sek och är lätt att lägga ??? Mao hon behöver inte vara ful och plastig, intetsägande och anonym för att man ska ha kul när man kör henne...hojen alltså. Det kan vara lika kul att köra en exklusiv hoj som uttrycker ens preferenser och gör ett statement i stil "så här gillar JAG att ha det...". Sen får ju andra tycka sitt, men då vet de iaf vad JAG gillar. Någon uttrycker sin smak genom klädval, eller inredning i sin bostad...någon annan genom val av pimpingen av sin hoj.

Finns en fördel med en risig hoj, eller flickvän dock. Ingen vill ha varken det ena eller det andra och så slipper man följaktligen bekymra sig om stöldrisken.

Jo, jag har själv haft nya blänkande sporthojar själv. Varav en blev stulen. Men jag hade dom mer för att köra än att hänga vid skogis och blänka...
 
Absolut inte, kunde bara inte låta tillfället passera obemärkt ;) Min är så original den kan bli och handtagsvärmarna är det inte så mycket pimpfaktor på, men dom vara trevliga att ha även idag ute i det blöta.
 
...Därför haltar ditt påstående "Däremot kan man ju använda mindre kolfiber och ändå få samma styrka, eller köra på med lika mycket och få en starkare del..."
Iaf om man inte tydliggör att det är styvheten man avser. Man måste också tydliggöra vad man menar med "lika mycket", är det "lika mycket" viktandel eller "lika mycket" fibertvärsnittsarea man menar. Osv

Men men, vi menar nog samma sak.

Jodå, vi menar samma sak. :krama
Skulle ha varit lite tydligare, men jag hade bråttom någonstans när jag skrev första inlägget. Ytterligare ett bevis på att man inte ska försöka få fram någon poäng utan att ha tid till att göra det ordentligt! :gnissla
 
Som jag redogjort för så är ju glasfiber betydligt starkare vad gäller ren draghållfasthet...

Efter ett par dagars gnagande i bakhuvudet började jag söka efter lite siffror, och eftersom bokhyllan här hemma inte är smockfull av böcker med data på olika fibrer blev det google och MSN-kontakter som fick stå till tjänst. Vet inte hur pålitliga dessa siffror är givetvis, men enligt t.ex. denna har kolfiber högre draghållfasthet (även i förhållande till vikten) än vanligt E-glas, medan S-glas har betydligt högre.

Är det jag som gjort någon tankevurpa, hittat opålitliga data, eller var det S-glas och dess motsvarigheter du syftade på? :va S-glas är förvisso imponerande (enligt siffrorna) jämfört med E-glas, men tillgången och prislappen är ju lika imponerande angående sin förmåga att göra fibern ointressant. Åtminstone för oss hobbypulare...
 
Efter ett par dagars gnagande i bakhuvudet började jag söka efter lite siffror, och eftersom bokhyllan här hemma inte är smockfull av böcker med data på olika fibrer blev det google och MSN-kontakter som fick stå till tjänst. Vet inte hur pålitliga dessa siffror är givetvis, men enligt t.ex. denna har kolfiber högre draghållfasthet (även i förhållande till vikten) än vanligt E-glas, medan S-glas har betydligt högre.

Är det jag som gjort någon tankevurpa, hittat opålitliga data, eller var det S-glas och dess motsvarigheter du syftade på? :va S-glas är förvisso imponerande (enligt siffrorna) jämfört med E-glas, men tillgången och prislappen är ju lika imponerande angående sin förmåga att göra fibern ointressant. Åtminstone för oss hobbypulare...


Jajag kanske har virrat ihop om det, men sist jag kollade så hade iaf E-glass och R-glass uppåt 4500 Mpa. Det är betydligt mer än standardkolfiber. Men nu finns det säkert kolfiberkvalitér som kan slå det. Så det var kanske lite tvärsäkert uttryckt av mig.

Men det jag ville ha fram var som sagt att det ofta är den höga E-modulen som är den stora vinsten hos kolfiber versus glasfiber vad gäller lastbärande konstruktioner, inte dragbrottstyrkan. Det är alltså styvheten som gjort det möjligt att bygga tex 70-meters visby-korvetter med den skrovstyvhet som krävs. Framvagnsdetalger till racerbilar, etc. Glasfiber hade flexat för mycket, dvs för elastiskt. Däremot hade nog inte dragbrottstyrkan varit begränsande.
 
Last edited:
Back
Top