Varför kolfiber?

Nejvisst, det får givetvis se bra ut, grejerna blir ju inte sämre för det. Men att använda bra material till att bygga "snygga" grejer med värdelös funktion/prestanda, det borde bara vara straffbart. (Kolfiberimitation är bara sorgset, det borde ge en enkelbiljett till hispan istället.)

Angående M5-fibrerna som nämndes tidigare så väntar jag på att få se dom användas i praktiken. Skrivbordsprodukter är en sak, jag börjar gilla grejerna när dom faktiskt börjar finnas utanför labbet...
 
slänger upp en bild på min gamla hoj, all carbon fibre baby ;)

jag va inte alls nöjd med utseendet och kåporna flög sönder så fort man kom upp i fart. hårt och äckligt för benen mot tanken och ingen friktion öht. Blä!
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    78.4 KB · Visningar: 184
Ballaste jag sett är den cumminsdieseldrivna Cadillac -47 sedanetten. Hela karossen i klarlackad kolfiber. Helt bisarr tidskrock.

Trevita är i vit klarlackad kolfiber :Bugar

koenigsegg04_168379q.jpg


koenigsegg01_168373q.jpg
 
Jörgen, vad säger du om den här nya fibern?

Ang M5, som jag inte kände till, frågade jag en kollega som är expert.
Han håller med om att M5 är mycket lovande, just brandtåligheten gör att den är perfekt för tex ballistiskt skydd.

Men vad gäller lastbärande strukturer som tex kompositpaneler, så är det genomgående problemet faktiskt inte att hitta högre draghållfasthet. Utan problemet med tex Kevlar och Dyneema är den dåliga tryckhållfastheten. Man vill inte att materialet bucklar och kollapsar på den tryckta sidan. Här är kolfiber bättre, men bäst tryckhållfasthet har faktiskt good ol' glasfiber.

Min kollega nämner även borfiber som mycket bra vad gäller tryckhållfasthet. Används tex i vissa riktigt dyra skidor.
 
Last edited:
Ang M5, som jag inte kände till, frågade jag en kollega som är expert.
Han håller med om att M5 är mycket lovande, just brandtåligheten gör att den är perfekt för tex ballistiskt skydd.

Men vad gäller lastbärande strukturer som tex kompositpaneler, så är det genomgående problemet faktiskt inte att hitta högre draghållfasthet. Utan problemet med tex Kevlar och Dyneema är den dåliga tryckhållfastheten. Man vill inte att materialet bucklar och kollapsar på den tryckta sidan. Här är kolfiber bättre, men bäst tryckhållfasthet har faktiskt good ol' glasfiber.

Min kollega nämner även borfiber som mycket bra vad gäller tryckhållfasthet. Används tex i vissa riktigt dyra skidor.

Ballistiskt verkar det helt överlägset till ja, och att den tål UV borde ju göra den aktuell för applikationer som man nu har Zylon till.
(Zylon måste UV skyddas annars bryts den ner snabbt)

ok, hm
M5 har således bättre lastbärande egenskaper än t.ex kevlar?
 
ok, hm
M5 har således bättre lastbärande egenskaper än t.ex kevlar?

Det vet jag inte.
Det beror ju helt på vad man har för konstruktion, en balk som ska klara böjpåkänningar i alla riktningar blir ju inte lättare om tryckhållfastheten står för långt efter draghållfastheten, så där kan nog kol- eller glasfiber vara klart bättre än kevlar. Om M5 har högre tryckhållfasthet än Kevlar vet jag inte Googla. Men är den tänkta detaljen ett stag som bara tar dragpåkänning så är ju tryckhållfastheten underordnad. Ska staget därtill klara slag och åverkan så är sannolikt M5 och Kevlar båda bättre än de skörare kol- och glasfibrerna. Vilken som har högst tryckhållfasthen av Kevlar och M5 vet jag inte, googla.

En annan aspekt är hur duktil samt elastisk konstruktionen ska vara, kevlar är starkt men tål lite förlängning innan det brister, kolfiber är mer elastiskt, men mindre elastiskt än glasfiber. Glasfiber har mycket högre brottgräns än kolfiber, däremot är e-modulen högre hos kolfiber (mindre förlängning).

Så kolfiber är mindre förlåtande om man har en ojämn lastfördelning i sin konstruktion. Vanligt hos amatörer när vi bygger saker. Med glasfiber finns det mao en större tillåten töjning för att verkligen belasta alla fibrerna i konstruktionen innan de första fibrerna börjar brista. Så glasfiber är mer förnöjsamt därvidlag. Glasfiber är dock tyngre än kolfiber.

Så här kan man hålla på i evigheter. Så vilken material som är bäst till vad beror ju bla på konstruktionen, ekonomi, matris, miljö, spänningstillstånd osv osv

Det bästa och snabbaste svaret får man nog om man pluggar lättkonstruktion på KTH och väljer så många kurser som möjligt med inriktning på komposit och sandwich.
 
Last edited:
[YOUTUBE-ID]ClV9LYe469E[/YOUTUBE-ID]

Tillsammans med en B230 på 1177 hästar blir det rätt. Uppbackat europarekord på 7.34/298km/h Det mina vänner, är snabbt det.

Just ja, karossen väger 24 kg.
 
Last edited:
Måste säga att det är ett svårt bra lackjobb.

:D Trä är faktiskt en av naturens kompositer, fibern är av cellulosa och matrisen, dvs bindemedlet, är lignin.

Träd har även ett unikt sätt att hantera problemet med drag- resp tryckhållfastheten. På ställen i trädet där träet företrädesvis tar upp tryckbelastning formar trädet speciella fibrer, sk tryckved, som är optimerad för detta. På ställen där istället dragspänning är förhärskande bildar trädet istället dragved.

Även vad gäller fiberriktning är naturen överlägsen, se tex hur intrikat fibrerna är orienterade där tex en trädgren är infäst i stammen, eller där stammen delar sig. En så omsorgsfull spänningsorienterad fiberriktning är människan ännu ej i stånd producera.

Eller som en kompositprofessor på Lättkonstruktion en gång sa till mig ang komposit: " Det svåra är ofta inte att få materialet att hålla för spänningarna, det svåra är att föra in spänningarna i materialet"

/J
 
Last edited:
:D Trä är faktiskt en av naturens kompositer, fibern är av cellulosa och matrisen, dvs bindemedlet, är lignin.

Träd har även ett unikt sätt att hantera problemet med drag- resp tryckhållfastheten. På ställen i trädet där träet företrädesvis tar upp tryckbelastning formar trädet speciella fibrer, sk tryckved, som är optimerad för detta. På ställen där istället dragspänning är förhärskande bildar trädet istället dragved.

Även vad gäller fiberriktning är naturen överlägsen, se tex hur intrikat fibrerna är orienterade där tex en trädgren är infäst i stammen, eller där stammen delar sig. En så omsorgsfull spänningsorienterad fiberriktning är människan ännu ej i stånd producera. Eller som en kompositprofessor på Lättkonstruktion än gång sa till mig ang komposit: " Det svåra är ofta inte att få materialet att hålla för spänningarna, det svåra är att föra in spänningarna i materialet"

/J

finns de nått du inte kan? Jörgen = Vandrande uppslagsverk, FOCUS, Wiki encyklopedi'n bah vi har Jörgen!
 
finns de nått du inte kan? Jörgen = Vandrande uppslagsverk, FOCUS, Wiki encyklopedi'n bah vi har Jörgen!

Fast jag skriver ju åas bara om saker jag själv är intresserad av och kan ngt om.
Så jag är nog rätt smal egentligen, i ett frågesportprogram skulle jag mao garanterat vara sämre än de flesta.
 
Fast jag skriver ju åas bara om saker jag själv är intresserad av och kan ngt om.
Så jag är nog rätt smal egentligen, i ett frågesportprogram skulle jag mao garanterat vara sämre än de flesta.
Nejdå.
Frågor om ointressanta ämnen besvaras med "Owe Törnqvist" eller "Brita Borg".
Det brukar vara rätt svar.
Alternativt kan man göra som Östen Wanebring och svara: "Pilsner och sillamacka" på allt.
Det är nämligen aldrig fel.
 
[YOUTUBE-ID]ClV9LYe469E[/YOUTUBE-ID]

Tillsammans med en B230 på 1177 hästar blir det rätt. Uppbackat europarekord på 7.34/298km/h Det mina vänner, är snabbt det.

Just ja, karossen väger 24 kg.

Eller i form av en lite roligare bil, beroende på vem man frågar. :hihi

F1020001.jpg


Kaross väger 20 kg innan klarlack så den torde hamna på ungefär lika mycket helt färdig.
 
Nejdå.
Frågor om ointressanta ämnen besvaras med "Owe Törnqvist" eller "Brita Borg".
Det brukar vara rätt svar.
Alternativt kan man göra som Östen Wanebring och svara: "Pilsner och sillamacka" på allt.
Det är nämligen aldrig fel.



[YOUTUBE-ID]pLcN8K7viro[/YOUTUBE-ID]
 
Jag bytte ut alla plastkåpor (och andra detaljer) på en 998 jag hade mot kolfiber. Lackad á la 998R. Hojen fick en helt annan utstrålning. Det var mycket dyrt, men det går ju inte att ha både exklusivt och billigt. Den viktbesparing jag åstadkom var nog i samma klass som den man åstadkommer genom att lägga en rejäl kabel innan man ska ut och åka. Snacket om viktbesparingar med en kolfiberstänka och titan fotpinnar är bara patetiskt. Väljer man rätt kolfiber, lackar man det snyggt har en ful plasthoj inte en chans vad attityden och looken beträffar. Det ska vara lackat, men synas att det ändå ÄR kolfiber...lite diskret sådär. Hela sidokåpor i CF lackade Ducce röda med 998 och Testasretta text i kolfiber som sticker fram...lyftintaget ...sidorna vid vet hålen..kutsen ska också vara i kolfiber men istället för vita nummerfält ska det vara cf som sticker fram ...najs. Tyvärr är det svårt att hitta bra kolfiberdelar tycker jag. Finishen är ojämn, de måste lackas många ggr för att få lyster..passformen är ibland kass. Ska man dessutom ha posörkvalitet och inte ful rejskvalitet blir det jävligt dyrt, men cest la vie.
 
I mitt fall så var jag inte överförtjust i att ha alltför mycket grönt på hojen. Alternativen för mig var då att lacka om befintliga skärmar eller skaffa andra i kolfiber, jag valde kolfiber. Är dock inte något överdrivet fan av min lösning men det blev så ändå.
 
Tack Jörgen
ja man kan nog hålla på väldigt länge innan man kan det här riktigt bra.
men spännande är det.
 
Back
Top