betsy
Fuck cancer
Glas/kol/aramidfiber ska användas för att det gör ett bra jobb på den platsen man använder det. Jagar man utseende så har man missat vad grejerna är till för...
Det GÖR ju inget att det ser bra ut också, eller? Kolfiberlook däremot

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Glas/kol/aramidfiber ska användas för att det gör ett bra jobb på den platsen man använder det. Jagar man utseende så har man missat vad grejerna är till för...

Ballaste jag sett är den cumminsdieseldrivna Cadillac -47 sedanetten. Hela karossen i klarlackad kolfiber. Helt bisarr tidskrock.

Jörgen, vad säger du om den här nya fibern?
Ang M5, som jag inte kände till, frågade jag en kollega som är expert.
Han håller med om att M5 är mycket lovande, just brandtåligheten gör att den är perfekt för tex ballistiskt skydd.
Men vad gäller lastbärande strukturer som tex kompositpaneler, så är det genomgående problemet faktiskt inte att hitta högre draghållfasthet. Utan problemet med tex Kevlar och Dyneema är den dåliga tryckhållfastheten. Man vill inte att materialet bucklar och kollapsar på den tryckta sidan. Här är kolfiber bättre, men bäst tryckhållfasthet har faktiskt good ol' glasfiber.
Min kollega nämner även borfiber som mycket bra vad gäller tryckhållfasthet. Används tex i vissa riktigt dyra skidor.
ok, hm
M5 har således bättre lastbärande egenskaper än t.ex kevlar?
Det bästa och snabbaste svaret får man nog om man pluggar lättkonstruktion på KTH och väljer så många kurser som möjligt med inriktning på komposit och sandwich.
Eller provar.
Måste säga att det är ett svårt bra lackjobb.jag jobbar ju själv med världens största kolfiberarmerade båt, dock lackad.![]()
Måste säga att det är ett svårt bra lackjobb.
Trä är faktiskt en av naturens kompositer, fibern är av cellulosa och matrisen, dvs bindemedlet, är lignin.
Träd har även ett unikt sätt att hantera problemet med drag- resp tryckhållfastheten. På ställen i trädet där träet företrädesvis tar upp tryckbelastning formar trädet speciella fibrer, sk tryckved, som är optimerad för detta. På ställen där istället dragspänning är förhärskande bildar trädet istället dragved.
Även vad gäller fiberriktning är naturen överlägsen, se tex hur intrikat fibrerna är orienterade där tex en trädgren är infäst i stammen, eller där stammen delar sig. En så omsorgsfull spänningsorienterad fiberriktning är människan ännu ej i stånd producera. Eller som en kompositprofessor på Lättkonstruktion än gång sa till mig ang komposit: " Det svåra är ofta inte att få materialet att hålla för spänningarna, det svåra är att föra in spänningarna i materialet"
/J
finns de nått du inte kan? Jörgen = Vandrande uppslagsverk, FOCUS, Wiki encyklopedi'n bah vi har Jörgen!
Nejdå.Fast jag skriver ju åas bara om saker jag själv är intresserad av och kan ngt om.
Så jag är nog rätt smal egentligen, i ett frågesportprogram skulle jag mao garanterat vara sämre än de flesta.
[YOUTUBE-ID]ClV9LYe469E[/YOUTUBE-ID]
Tillsammans med en B230 på 1177 hästar blir det rätt. Uppbackat europarekord på 7.34/298km/h Det mina vänner, är snabbt det.
Just ja, karossen väger 24 kg.

Nejdå.
Frågor om ointressanta ämnen besvaras med "Owe Törnqvist" eller "Brita Borg".
Det brukar vara rätt svar.
Alternativt kan man göra som Östen Wanebring och svara: "Pilsner och sillamacka" på allt.
Det är nämligen aldrig fel.
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!