Varför knäskrap?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Alla som sett en RR-tävling vet att det skrapas knän i kurvorna men varför gör man det egentligen?

Kollar man på tex MotoGP så väljer vissa förare i vissa kurvor att behålla knät mot tanken/kåpan och inte lägga ner det i backen, antagligen för att det inte finns plats. Men varför inte göra så i alla kurvor?

Beror det kanske på att man med hjälp av att flytta ut kroppen så mycket som möjligt och dessutom skicka ut knät förflyttar ekipagets tyngdpunkt och att det är ett måste för att kunna svänga i den aktuella hastigheten utan att dras åt "fel håll"?

Skratta ni, men jag har faktiskt funderat på det här :va

Den enda anledning jag har förstått är att känna hur långt man har till backen, vilket oxo innebär att känna hur mycke däck man har kvar att åka på.

Sen ser det väl lite tufft ut oxo kanske :rolleyes:

Skrapa eller ej beror mycket på hur doserad kurvan är + hur hård din ingång i kurvan är, har du hög ingångshastighet så kommer du snabbare genom kurvan om du kan lägga ner hojen maximalt & knäet i backen är ju en indikation på hur mycket du lägger ner.

Ja, det är ett sätt att känna hur mycket du lutar.
Sen påstår vissa att man kan klara att parera ett framhjulssläpp med knäet, men det har jag svårt att tro...

Tackar för svaren!
Synd att mitt känselspröt är så jäkla kort bara :tungan

Så jäla fett å knäskrapa juh, sen att det går apsakta är en annan femma.

Grymt va?

1395-m.jpg

sandstream71 skrev:
Tackar för svaren!
Synd att mitt känselspröt är så jäkla kort bara :tungan

När du väl har landat ett knä så kommer du att göra det hela tiden. Körningen känns faktiskt lite säkrare med ett knä i, men det är viktigare att du fokuserar på rätt spårval och rätt timing för gas och broms om du vill åka fort. Knät kommer för eller senare, det lovar jag.

Fanns en artikel i Illustrerad Vetenskap nån gång runt 1995-'96, tror jag, där man gick igenom om varför racerförare gjorde knäskrap. Där var ganska så många uträkningar om hur tyngdpunkten mm ändrades när föraren lägger ut knä/ben/kroppen ner mot asfalten och inåt åt det hållet man svänger åt.

Kommer inte ihåg så myckat av det mer än att det fanns positiva effekter som var bra för att kunna köra snabbare i kurvor och det fanns tydligen positiva effekter även för hur fjädring mm jobbade. Många fler anledningar än att bara känna av vart asfalten är!

Flåklypa skrev:
När du väl har landat ett knä så kommer du att göra det hela tiden. Körningen känns faktiskt lite säkrare med ett knä i, men det är viktigare att du fokuserar på rätt spårval och rätt timing för gas och broms om du vill åka fort. Knät kommer för eller senare, det lovar jag.
Jag började köra hoj -87 knäskrapet satt redan efter 16 år, detta mest beroende på SBS och att dom första 15 åren kördes det ingenting på bana.

Jag skrapade stöd, fotpinnar & kåpor men satt med ett järnspett i röven, först när jag skaffade en riktig räcerpyjamas så vågade jag kasa plast.

Nu har jag fullt upp med att inte skrapa eftersom puckarna slipas ner för fort på bankörning.

Tycker nån RR förare borde börja med att köra motard stuket och köra ut med benet. Mer vikt på framhjulet är väl inte fel. Skulle garanterat bli uppmärksammad. :tummenupp

Varför har ingen börjat hoppa höjdhopp jämnfota :va

Rätta mig gärna om jag har fel men bidrar inte "arschelhänget" till att man lägger ner tyngdpunkten mer än själva hojens tp och därmed kan hålla högre hastighet? Dvs att arschelhänget är samma sak som att lägga ner hojen ännu mer men med bibehållen lutning på hojen och därmed bibehållen markfrigång?

Robban_C skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men bidrar inte "arschelhänget" till att man lägger ner tyngdpunkten mer än själva hojens tp och därmed kan hålla högre hastighet? Dvs att arschelhänget är samma sak som att lägga ner hojen ännu mer men med bibehållen lutning på hojen och därmed bibehållen markfrigång?

Precis på samma sätt som när man lutar sig innåt i kurvan när man kör folkabuss, men med den huvudsakliga skillnaden att det faktiskt påverkar kurvhastigheten på hoj, litegrann som att ha en sidovagn faktiskt, gärna då MED burkslav

crallan skrev:
Precis på samma sätt som när man lutar sig innåt i kurvan när man kör folkabuss, men med den huvudsakliga skillnaden att det faktiskt påverkar kurvhastigheten på hoj, litegrann som att ha en sidovagn faktiskt, gärna då MED burkslav
Typ som den hära moppekillen

Bifogat

• 2004_0628_074912AA.JPG
    2004_0628_074912AA.JPG
    71.4 KB · Visningar: 449
  • 2004_0628_074819AA.JPG
    2004_0628_074819AA.JPG
    74.4 KB · Visningar: 432
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!