sandstream
Guest
Alla som sett en RR-tävling vet att det skrapas knän i kurvorna men varför gör man det egentligen?
Kollar man på tex MotoGP så väljer vissa förare i vissa kurvor att behålla knät mot tanken/kåpan och inte lägga ner det i backen, antagligen för att det inte finns plats. Men varför inte göra så i alla kurvor?
Beror det kanske på att man med hjälp av att flytta ut kroppen så mycket som möjligt och dessutom skicka ut knät förflyttar ekipagets tyngdpunkt och att det är ett måste för att kunna svänga i den aktuella hastigheten utan att dras åt "fel håll"?
Skratta ni, men jag har faktiskt funderat på det här
Kollar man på tex MotoGP så väljer vissa förare i vissa kurvor att behålla knät mot tanken/kåpan och inte lägga ner det i backen, antagligen för att det inte finns plats. Men varför inte göra så i alla kurvor?
Beror det kanske på att man med hjälp av att flytta ut kroppen så mycket som möjligt och dessutom skicka ut knät förflyttar ekipagets tyngdpunkt och att det är ett måste för att kunna svänga i den aktuella hastigheten utan att dras åt "fel håll"?
Skratta ni, men jag har faktiskt funderat på det här
