Varför klaga?

Jag anser att man på något sätt marknadsför sig själv när man skriver i ett forum där massor av folk kan läsa det.
Om Åhléns skulle sätta upp skyltar där det står Åhlenns så förstår ju folk vilken butik det är men det ser fortfarande jäkligt illa ut.
Precis som HansJ så har jag också lite problem med att ta personen på allvar om det ser ut som ett barn har skrivit texten.
Jag förutsätter att alla som kör mc är över 18-år vilket borde betyda att man gått i skolan och fått lära sig att stava.

hållundan skrev:
Kan inte någon namnge dessa "jobbiga jävlar" som bara ska klaga hela tiden?!

Skit ska skit ha.

tänker inte hänga ut någon blir väll säkert bannad å ovänn med ännu fler men jag har då fått höra många tips om svenska kurser att gå (inte alltid så kul då man har problem med stavning)

Mr Helmut skrev:
tänker inte hänga ut någon blir väll säkert bannad å ovänn med ännu fler men jag har då fått höra många tips om svenska kurser att gå (inte alltid så kul då man har problem med stavning)
Va inte blyg nu :rofl

Solan skrev:
Ha ha, skojar du?! Jag skulle kunna lista upp ett helt gäng med namn på folk som skriver helt obegripligt men det vore så utpekande och taskigt på något sätt.

Det är inte så att det är du som är lite trög bara då :hihi

Solan skrev:
Jag anser att man på något sätt marknadsför sig själv när man skriver i ett forum där massor av folk kan läsa det.
Om Åhléns skulle sätta upp skyltar där det står Åhlenns så förstår ju folk vilken butik det är men det ser fortfarande jäkligt illa ut.
Precis som HansJ så har jag också lite problem med att ta personen på allvar om det ser ut som ett barn har skrivit texten.
Jag förutsätter att alla som kör mc är över 18-år vilket borde betyda att man gått i skolan och fått lära sig att stava.
Jo, de som stavar sämst har oftast de enklaste lösningarna på världens problem också.

Solan skrev:

Jag har svårt att ta dig på allvar med dom åsikter som du framför.

NoLimit skrev:
Eller som nån skrev:
"På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan."

Det där var en bra liknelse.

Ska se vad jag kan göra för att nykomlingar ska söka innan de frågar. Sparar ju en massa aggressioner bland de som inte vill svara om och om igen på samma sak.

Tyvärr finns det ingen rättstavningsfunktion i forumets programvara.

Men det mest jobbiga att läsa är just särskrivningar. För de som vet hur man undviker särskrivningar finner särskrivningarna mycket mer påtagliga och gör att man tappar tråden litegrann. Man får helt enkelt läsa om ett par gånger för att förstå rätt.

Lärdom: det som uttalas som ett ord, sitter ihop.
T.ex Jag behöver lack färg till min motorcykel kåpa.
Ska vara: Jag behöver lackfärg till min motorcykelkåpa.

Äh, jag är kass lärare men hoppas ska försöka skriva en notis om det.

Och snälla, ni som stavar dåligt, ta det inte på liv och död att någon tillrättavisar er för dålig stavning. Märker ofta hur argsinta felstavare blir när man påpekar det.

Himla kul!

Solan skrev:

Håller fullkomligt med om att viss kunskap om språkbruket enkom är till fördel, men alla kan förvisso ändå göra småfel.

Hur som helst, jag brukar faktiskt kopiera ut de inlägg som "knappt går att förstå" eller som någon här kallade för "Lunarstorm-Svenska" för att sedan visa mina anställda när de kommer in till mig för ett möte eller så. Vi kan skratta rätt gott åt språk(miss)bruket. Många gånger tror jag att skribenten enkom skriver så för att just locka fram ett leende hos läsaren. Hur som helst så kan det ibland vara svårt att förstå och således blir det svårt att ta skribenten på allvar när det slinker in mer än lite slarvfel.

Å andra sidan så är det väl bara bra att "vi som kan" skriva ordentligt, fortsätter att göra det. Då kommer förhoppnigsvis de som inte har lärt sig stavning i skolan att lära sig genom att läsa våra inlägg. Påhopp tror jag inte hjälper.

Swedie skrev:
Ska se vad jag kan göra för att nykomlingar ska söka innan de frågar. Sparar ju en massa aggressioner bland de som inte vill svara om och om igen på samma sak.

Ett annat alternativ är ju att man struntar i att svara om man känner att det påverkar ens blodtryck nämnvärt. Det finns faktiskt vänliga själar som inte har något mot att svara på redan ställda frågor, övriga kan ju läsa någon annan av alla trådar. Däremot så verkar det som att vissa personer söker med ljus och lykta efter trådar där man kan klaga på felstavningar/åsikter/"dumma frågor".
Det om något är sorgligt, inte eventuella felstavningar och grammatikfel.

vem fan bryr sig hur folk stavar de bara skriva på .. Dem som tar illa upp för hur man stavar eller vad man startar för tråd kan inte ha mycket till liv som hakar upp sig på sånt skit :kocko

Solan skrev:
Men seriöst, om man skiver ett inlägg för att man har något att säga och då stavar så dåligt så att det inte ens framgår vad man vill ha sagt, vad är det då för mening med inlägget?

Jo men jag tror inte någon har skrivit så dåligt :kocko

Magnus-Sthlm skrev:
Ett annat alternativ är ju att man struntar i att svara om man känner att det påverkar ens blodtryck nämnvärt. Det finns faktiskt vänliga själar som inte har något mot att svara på redan ställda frågor, övriga kan ju läsa någon annan av alla trådar. Däremot så verkar det som att vissa personer söker med ljus och lykta efter trådar där man kan klaga på felstavningar/åsikter/"dumma frågor".
Det om något är sorgligt, inte eventuella felstavningar och grammatikfel.
Jovisst, men samtidigt försvinner ju de intressanta diskussionerna i mängden av upprepningar av gamla (och kanske intressanta diskussioner). Det blir ju lättare att följa exempelvis V-twin mot IL4 diskussioner om den samlas på ett ställe, än att ha 237 trådar där smma fråga ställs. I de tidigare 236 trådarna har kanske de som verkligen vet något redan gett svaren, så den som läser den 237:e får helt enkelt inte svar på sin fråga, det blir bara noobs som orkar svara.

Männsikor som lever för att leta fel är dock patetiska, det håller jag med om.

Solan skrev:
Ha ha, skojar du?! Jag skulle kunna lista upp ett helt gäng med namn på folk som skriver helt obegripligt men det vore så utpekande och taskigt på något sätt.

Du är lite taskig..... det har Mattias sagt.

Smutskastning är vackert

Folk som klagar och gnäller mycket, har säkert inte så mycket bättre att göra än att just visa hur duktiga dom är. Mycket kanske kan bero på att dom som är riktiga gnällspikar vill få utlopp för något annat, då kan det säkert vara skönt att få gnälla lite på någon som har problem med stavningen eller grammatiken. Gärna att få göra det lite anonymt bakom ett tangentbord och inte öga mot öga, för då skulle nog det bli lite jobbigt.

Men jag kan även hålla med om att i vissa inlägg så får man läsa flera gånger för att förstå vad som det står i texten, men till slut så brukar nog dom flesta fatta vad skribenten menar. Så om man fattar vad som står varför gnälla? Men ibland kan det helt klart vara värt att påpeka något, men då kanske man kan försöka hjälpa istället.

Från min sida sett så är det inte lätt att stava, jag hade dyslexi när jag var liten så jag vet hur jävligt det kan vara att stava och skriva rätt. Jag kunde inte se text utan försökte se bilder i texten, vet att det låter konstigt för dom som inte haft det problemet. Men med mycket träning och läsning så släppte det i gymnasie ålder. Fast jag vet inte riktigt hur grammatiken funkar än idag utan jag kommer ihåg hur orden ser ut. Att det funkar för mig är mycket tack vare sms och rättstavningsprogram i datorer. Så att man kan komma ihåg hur orden ser ut. Konstigt va!

Så därför gnäller inte jag på någon som skriver som en kratta, jag vet hur jävligt det kan vara.

Hej hopp!

HansJ skrev:
Jovisst, men samtidigt försvinner ju de intressanta diskussionerna i mängden av upprepningar av gamla (och kanske intressanta diskussioner). Det blir ju lättare att följa exempelvis V-twin mot IL4 diskussioner om den samlas på ett ställe, än att ha 237 trådar där smma fråga ställs. I de tidigare 236 trådarna har kanske de som verkligen vet något redan gett svaren, så den som läser den 237:e får helt enkelt inte svar på sin fråga, det blir bara noobs som orkar svara.

Männsikor som lever för att leta fel är dock patetiska, det håller jag med om.

Jag tycker att forumet är förhållandevis självsanerande på överflödstrådar. Det brukar inte ta mer än ett par inlägg förrän någon länkar till "modertråden" där förhoppningsvis den mesta informationen redan finns.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show