Varför kör folk utan skydd?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad vill du hellre höra när du drar iväg på hojen "kör försiktigt" eller "hoppas du klyver ett träd"?

Inget av det, jag vill höra "ha så kul", "Hoppas du får en trevlig åktur" eller möjligen "må regnmolnen lysa med sin frånvaro och solen med sin närvaro"

Kör försiktigt absolut hatar jag att att höra.
Vad menar folk, att jag är för dum för att vara rädd om mig själv?
Att jag beter mig självmordsbenäget?
Att jag brukar köra som en idiot och ska göra ett undantag nu?
Att jag ska köra som en kärring och därmed försaka nöjet till fromma för ren transport?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Men verkligheten är en bit bort från det du beskriver. Jag har själv jobbat som MC-bud, vurpat i höga hastigheter, låga hastigheter, i och utan skydd, självmant och där bilar i princip torpederat mig.

Teo kan du inte lägga upp bilden från nåt år sen när du vurpade på gotland? :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ledsen men jag förstår inte ditt inlägg.
på vilket vis strider det jag skrivit mot verkligheten ?

men jag kan hålla med om att smäller man in i ett stationärt hinder i hög hastighet så spelar det nog ingen roll huruvida man har skydd eller inte, ja annat än för ambulans personalen och brandkåren som skrapar upp en. och det minsta man har att fundera på är om man får skrapsår.

knådas kroppen ihop så ryggrad, organ, mm går sönder dör du eller blir allvarligt skadad, det skyddar inte ett ställ mot. I vissa fall ett ryggskydd men sannorligt inte.

Hyvlar man asfalt i jijns så blir det rosa och det är en fin färg. Jobbar man som kallisångmodel så är det inte att rekomendera men en knotig fan som mig gör det varken till eller från.

Fokus på disskutionen borde ligga på körsätt, val av aggerande utifrån situation, verklighetsuppfattning, mm och inte vad man har för tunt, följsamt ytskickt på kroppen.

Personligen tycker jag att om du vill så tycker jag du skall få köra med kallingarna på huvudet eller utklädd till batman så är det väl din ensak, men gör du det kommer jag nog garva läppen av mig om jag möter dig.

Deal!:tummenupp
 

Poccis

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Åker det mesta
Därför att folk, generellt sett, vill ditt bästa. Tar någon upp något som de tror kan skada dig så borde du vara glad för att den personen bryr sig tillräckligt för att nämna det. Vad vill du hellre höra när du drar iväg på hojen "kör försiktigt" eller "hoppas du klyver ett träd"?

Sorry,men det där tror jag inte på. Folk generellt skiter i mig,men de gnäller gärna. Om jag åker utan skydd så är det MITT val, likaså deras val att åka i full mundering. Jag hade köpt ditt argument om det kom från vänner eller familj, men att sitta här och starta trådar om det, är bara tröttsamt.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
När det är varmt och skönt ute så mjukar asfalten och det känns som att landa på bomull. är det är över 25 grader ute åker jag endast iklädd suspensoar och låter fartvinden svalka min kala hjässa.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
vad ær problemet? kænslan av att åka med badbyxor på hojen ær ju grym!
åka MC med stæll ær ju som att ligga med gummi! meningsløst!
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Sorry,men det där tror jag inte på. Folk generellt skiter i mig,men de gnäller gärna. Om jag åker utan skydd så är det MITT val, likaså deras val att åka i full mundering. Jag hade köpt ditt argument om det kom från vänner eller familj, men att sitta här och starta trådar om det, är bara tröttsamt.

Om det verkligen är så du tror om människor, så tycker jag att det är riktigt tråkigt. Har du någonsin frågat en främling om vägen? Om du har frågat så har du säkert fått ett hjälpsamt svar tillbaka, inte sagt något i stil med "jag bryr mig inte om vart du ska" och går vidare. Poängen är att folk är oftast hjälpsamma och vill andra människor väl.

Jag vill inte se dig eller någon annan uppskrapad, vill du se mig uppskrapad?
 

Tommy.exe

Guest
Om det verkligen är så du tror om människor, så tycker jag att det är riktigt tråkigt. Har du någonsin frågat en främling om vägen? Om du har frågat så har du säkert fått ett hjälpsamt svar tillbaka, inte sagt något i stil med "jag bryr mig inte om vart du ska" och går vidare. Poängen är att folk är oftast hjälpsamma och vill andra människor väl.

Jag vill inte se dig eller någon annan uppskrapad, vill du se mig uppskrapad?

Du jämför äpplen och päron.... Att inte bry sig hurvida någon någon kör med eller utan ställ, är väl inte samma sak som att be nån dra åt helvete när dom frågar vad klockan är? Bara för att man inte bryr sig om nån kör utan ställ, betyder väl inte det per automatik att man vill se honom slå sig?

Man gör som man själv vill... punkt.

Nu blev ja sugen på att ta en tur i flipflop å string bara för det, men ja ska inte va så elak mot brewdarna :näsblod
 

njelger

Guest
De som gnäller på skyddslösa borde inte köra hoj alls med den riskinställningen.

inskränkta Järfällabo , Göteborgsmohawk

Här har vi en extra fin människa från de finaste delarna av Stockholm?
Att du nedlåter dig att svara oss?
 
Last edited:

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Det känns som det är så med det mesta här i livet, det som är gött & härligt brukar oftast stå i direkt relation till hur farligt det är.. det är väl helt enkelt en avvägning man får göra hur mycket man tycker det är värt att ha det gött här i livet. Man kan stanna innonhus och slippa förorsakas av nåt hemskt, eller så ger man sig ut på en liten hojtur i linne å shorts å har det förbannat gött, för det är det faktiskt, även om det är mer riskfyllt, men kör lugnt bara..
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Jag körde i shorts & t-shirt senast igår, bara en kortare runda, men hade ändå ryggskydd (dold under ryggsäck) o hjälm. Det är eg. för varmt att köra alls nu 32 gr ute.Det händer inte ofta, men när det händer att jag kör så, så kör jag definitvit försiktigare. Visst tänker jag på att en ev. olycka kanske inte kommer vara mitt fel, men jag kommer att vara den största förloraren skademässigt iallafall, men det är en risk jag tar ibland. Det är helt otänkbart att komma fram till ärendet man skulle till genomsvettig. :mattias

Den dagen jag inte längre vågar åka hoj, med eller utan utrustning lägger jag ner det helt.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top