Varför kör folk utan skydd?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Det händer att jag kör i shorts, men det är bara om jag ska 5 min bort genom stan. Eller jeans och skinnjacka, men det samma sak där, det är bara om jag ska använda hojen som transport och inte orkar gå runt med hela stället sedan.

Annars är det alltid full utrustning för min del :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
För "Det händer inte mig"
Den mentaliteten finns överallt i världen och den härskar tills det händer.
När det väl händer kan man inte förstå varför.

Sedan är det ju så att de flesta av dem är "vuxna människor" så tja vill de köra i jeans eller i bara flipflops så gör de det osv.
Det finns ju tex jeans med kevlarförtärkningar som är bra mkt bättre än vanliga jeans osv. om man nu vill gå ut på krogen och snacka skit med polarna.

Gör man en enkel sökning på google bilder på road rash så kommer man nog att tänka sig för en eller två gånger. om man inser att ja det där kan faktiskt hända "mig".
men "det händer inte mig" för hade det gjort det så hade jag inte gett mig ut alls, eller hur. digatalt tänkande. det farligaste vi har.

ingen värdering i det, alla har vi våra hangups. alla är vi olika.

till de som kör så: fan vad skönt och lycka till
till de som blir skadade: beklagar och lycka till med återhämtandet.

Men verkligheten är en bit bort från det du beskriver. Jag har själv jobbat som MC-bud, vurpat i höga hastigheter, låga hastigheter, i och utan skydd, självmant och där bilar i princip torpederat mig.

Slutsatsen av dessa egna erfarenheter är att "stop" skadar 94,2% mer än kana asfalt. Hur undviker man stop då? 1. Använd skallen, 2. kör efter den använda skallens riktlinjer.

Det är ett känsligt ämne men det finns ett par vägar som plockar hojåkare en efter en i bl.a Sthlm, alla dessa med fullskydd. Jag borde ignorera er trötta fanskap som orkar starta dessa ifrågasättande av folks självbevarelsedrift-trådar men Jag blir så jäkla trött på er.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Troligen är det värmen men ska man köra långt utan stopp (typ rödljus) ser jag ingen anledning att avstå från skinnstället. Men att stå stilla och vänta i full utrustning i den här värmen är plågsamt :näsblod
Det kan nog vara så att många har skinnställ på våren för att det är kallt, nu när det är så här varmt så "behövs" det inte längre :näsblod
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Lägg ner nu! Det här är tråd nr 9.000 i ärendet, ställd av samma inskränkta Järfällabo som skapat hela sin världsbild endast genom att läsa sig till den.

Skit i vad folk har på sig, skydden är skönare att kana asfalt i men till skillnad mot vad "wavebender" skriver är det knäpucksfantomerna som oftast åker ambulans. Skinnet skyddar väldigt lite mot de som tar en till bårhuset.

Använd skallen bitte.



....OCH där kom mensen, som planerst.

:klappar
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Fri värld men jag har ändå svårt att inte rekommendera hjälm + ryggskydd.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kör utan skyddskläder då det drastiskt minskar riskerna för skada!

Vid varma dagar som dessa ligger det en hel del i det. Såg en Hareysnubbe i går med gårtecks ställ OCH den självklara svarta vesten över. Jag hade blivit livsfarlig i traffiken då. Bara att gå till hojen i dessa grejjer skulle få mig svimfärdig. Visst man kanske skyddar sig själv men är då i stället ett hot mot övriga.

Varför äger inte jag min egen lekamen? Jag har inte bett någon om att födas och känner mig inte skyldig någon att hålla min kropp 100% fri från extern påverkan. Varför sitter folk och jagar upp sig över mina val som påverkar MITT liv?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kör i shorts, gympadojor, hjälm och bodyarmour när jag ska till jobbet. Lugn och fin körning och njuter 10ggr mer än om jag skulle haft full mundering på mig. Blir ju mer frihetskänsla tycker jag när man känner den svalkande vinden. Min moped gick i 80knyck och då använde jag bara en halvkrockad hjälm +vanliga kläder och överlevde i 3år. Anser att jag är bättre och säkrare som förare nu än för 10år sen. Ska jag leka eller köra långa kurviga sträckor kör man ju gärna med mer skydd. Tycker fler borde testa att köra lite "naket" då dom säkert skulle njuta ännu mer av åkningen :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
kontentan lyder. Låt folk göra som de vill eller flytta till China/Ryssland.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Varför sitter folk och jagar upp sig över mina val som påverkar MITT liv?

Därför att folk, generellt sett, vill ditt bästa. Tar någon upp något som de tror kan skada dig så borde du vara glad för att den personen bryr sig tillräckligt för att nämna det. Vad vill du hellre höra när du drar iväg på hojen "kör försiktigt" eller "hoppas du klyver ett träd"?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Men verkligheten är en bit bort från det du beskriver. Jag har själv jobbat som MC-bud, vurpat i höga hastigheter, låga hastigheter, i och utan skydd, självmant och där bilar i princip torpederat mig.

Slutsatsen av dessa egna erfarenheter är att "stop" skadar 94,2% mer än kana asfalt. Hur undviker man stop då? 1. Använd skallen, 2. kör efter den använda skallens riktlinjer.

Det är ett känsligt ämne men det finns ett par vägar som plockar hojåkare en efter en i bl.a Sthlm, alla dessa med fullskydd. Jag borde ignorera er trötta fanskap som orkar starta dessa ifrågasättande av folks självbevarelsedrift-trådar men Jag blir så jäkla trött på er.

Ledsen men jag förstår inte ditt inlägg.
på vilket vis strider det jag skrivit mot verkligheten ?

men jag kan hålla med om att smäller man in i ett stationärt hinder i hög hastighet så spelar det nog ingen roll huruvida man har skydd eller inte, ja annat än för ambulans personalen och brandkåren som skrapar upp en. och det minsta man har att fundera på är om man får skrapsår.

Mitt inlägg var ju faktiskt inte något fördömmande av de som väljer att köra med eller utan skydd. utan det var nog mer ett inlägg om att man inte funderar så mkt över det över huvudtaget. "Det händer inte mig"

Personligen tycker jag att om du vill så tycker jag du skall få köra med kallingarna på huvudet eller utklädd till batman så är det väl din ensak, men gör du det kommer jag nog garva läppen av mig om jag möter dig.
 

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Därför att folk, generellt sett, vill ditt bästa. Tar någon upp något som de tror kan skada dig så borde du vara glad för att den personen bryr sig tillräckligt för att nämna det. Vad vill du hellre höra när du drar iväg på hojen "kör försiktigt" eller "hoppas du klyver ett träd"?


Tack! :tummenupp
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
åker man på landsväg så kan jag hålla med, men åker du i stan så spelar det ingen roll, tycker jag.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Därför att folk, generellt sett, vill ditt bästa. Tar någon upp något som de tror kan skada dig så borde du vara glad för att den personen bryr sig tillräckligt för att nämna det. Vad vill du hellre höra när du drar iväg på hojen "kör försiktigt" eller "hoppas du klyver ett träd"?

Det tror Jag inte synisk som Jag är. Morsan kanske eller flickvännen. Snarare ett forum för klassiskt gnäll.

Vad är en göteborgsmohawk? :intresserad

Ingel är något på spåren...
 
Last edited:
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top