Varför kör folk utan skydd?

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Måste ju bara göra ett litet inlägg i denna uuuuunderbara tråd.

Börjar med att fråga - Vad har ni på er utomlands när ni kör hoj??
Svaret blir nog hos de flesta -T-shirt o shorts...
Knappt hjälm o defenitivt inget ryggskydd.

Jag är så less på alla moraltanter som säger en sak o gör en annan..
Alla som kör hoj är föhoppningsvis över 18 0 då myndiga o bestämmer över sig själva.

Åkte själv en tur i jeans igår blev en lång tur..hur nice som helst o det var mitt val..skulle jag krascha så får jag väl skylla mig själv att läkaren får stå o plocka jeanstrådar ur kroppen ett par timmar.

Ähh nu ska jag ta en tur i bikini bara för det..
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag är en ivrig förespråkare för att folk ska få ta eget ansvar och därmed också får tåla följderna ...
Därför får folk ha på sig vad de vill för mig, men eftersom jag hör till dem som flera gånger kanat 120+ meter på asfalten så har jag insett fördelarna med heltäckande skinnklädsel och använder alltid det.

De där korta sträckorna till affären eller stranden som är för korta för att ta på sig skinnstället, de sträckorna kan jag promenera ... :tummenupp
 

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
Varför röker man ?
Varför har man oskyddad sex ?
Varför äter man transfetter ?
Varför dricker man alkohol ?

Frågor i samma kategori som inte behöver ställas för 150:e gången !!!
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Varm, svettig = trött
Sval, bekväm = pigg

Den aktiva säkerheten borde ju bli högre i svalare kläder en het sommardag, fast om man väl vurpar så är det ju aj-aj... :p

Själv kör jag dock oftast i full mundering, men för småturer i lugnare tempo händer det att jag struntar i skinnbyxorna och tar MC-jeansen istället.
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
det finns nog inget som slår känslan av att glida i T-shirt en het dag...jooo möjligen doften som mitt ex hade mellan sina :tuttar
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Om dom vill köra i lätt klädsel låt dom göra det.
Om dom riskerar att skada sig mer iom lättare klädsel låt dom göra det.

Hur många mcförare ser denna tråd egentligen ?
Inte ens 0.05% av sveriges hojförare skulle jag gissat på.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Alla får väl köra i vad de vill. Det är bara lite "kul" att folk tror att en vurpa i jeans i "lugnt" tempo (runt 50 alltså) är lugnt. Det fanns en läkare på nån föreläsning som visade skadan av ett ben där mc-föraren iklädd jeans hade gått omkull i runt 50-60. Kommentaren: "Kör hellre i shorts, jeansfibrerna gör att vi får ta bort så mycket mer för att få det rent." minns jag fortfarande.

Edit: Fast sannolikt kostar det samhället mer när folk skadar sig utan skydd...så helt upp till var o en kanske det inte är?
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är det 30+ ute skulle jag aldrig sätta på mig skinnställ! kör med jeans, ryggskydd och hjälm som minst. Men då håller jag iofs lägre hastighet än med ställ.. inte mer än 70 - 80.. Och ja jag vet att det gör ont att rammla :tummenupp Dock som jag såg en kille här om dagen, shorts, t-shirt, badtofflor och solbrillor känndes lite väl.. Hjälmen skulle jag aldrig lämna hemma..
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Vad fan spelar det för roll vad folk har på sig? Enda gången man kan reagera är när folk har med sig oskyddade barn på hojen, det är illa!

Om jag känner för att köra i 200 endast iförd ett par Speedo, så skall väl folk skita i det. Eller kanske t.o.m hoppas på att jag kör snabbare, för det är nog ingen vacker syn!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Om jag känner för att köra i 200 endast iförd ett par Speedo, så skall väl folk skita i det. Eller kanske t.o.m hoppas på att jag kör snabbare, för det är nog ingen vacker syn!
Beror kanske lite på var du kör? Folk kan tycka det är upprörande med fordon som far fram i +200...
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Då det är löjligt varmt ute så kan det bli svettigt, men jag kör dock aldrig utan ryggskydd
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag tycker det ser illa ut att komma i jeans och en t-shirt + hjälm på en hoj. Men det är inget jag blir förbannad på.

Är det 30grader och man ska åka och bada 5-20km bort tex. så kan man ju köra lugnt och åka i jeans, tröja, ryggskydd och hjälm. Visst kan man ramla även då, men du kan bli påkörd av en bil och dö när du ska till affären, du kan halka i duschen och slå huvet handfatet och trilla av pinn.

Visst ska man ju i största mån åka i kläder anpassade för motorcykel, dvs skinnkläder, ryggskydd och hjälm.
Jag var ute en sväng nu, skinnbyxor, stövlar, ryggskydd, armbågs skydd, tröja och hjälm. kan säga att JA det var varmt, men då höll jag inte 70-80km/h, utan dåkörde jag 150km/h, hårda inbromsningar, bakhjul och annat skoj.

Från mig, inte till DIG
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Varför gör man en tråd om detta?

Jag körde till havet idag i badbyxor och gympaskor bara för att jag tyckte de va skönt.

Om man skall skydda sig mot allt som är farligt så bör man nog inte leva för man kommer att dö av det.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Skit vilken lång tråd men ni som kör i t-shirt och jeans tar ni det lungt eller gasar ni på som vanligt?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Försäkringskostnader mm,

Orkade inte läsa hela tråden.. skummade första sidan..
Personligen kör jag inte utan full utrustning.
Vansinne att inte göra det.. Men det är min åsikt.


Det lustiga i det här är att i princip alla vi hojåkare skrek när vi fick en skatt på trafikförsäkringen. Den skatten är tänkt att den ska täcka vårdkostnader för trafikskadade både i retroaktivt och i framtiden. SOM NOG DE FLESTA AV OSS MINS!!!
Vi fick också en 34% höjning.. och mer väntar troligen.
Vad är orsaken till denna skatt.
Jo trafikskador kostar samhället för mycket och vi ska betala för våra egna skador.
Detta är ungefär som en peson som investerar i Ericssonaktier men själv köper nokias mobiler för att sen beklaga sig när han förlorar pengar på aktierna...
 
Nyheter
Ole Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top