Varför kör du utan bröstskydd?

Jag gillar verkligen en del av resonemangen här, not.

"Om jag kör försiktigt så är det inga problem."

Att du kör försiktigt är ingen garanti för att ingen annan klantar sig och tar dig med sig.

Skydden är till för att klara en olycka bättre. Olyckor inträffar oavsett vad du har på dig när du kör. :fatta

Man du kör ju gärna i de omdiskuterade och ur säkerhetssynpunkt möjligtvis tvivelaktiga kevlarjeansen.:skrämd

Jag hoppas få mina vilken dag som helst....
 
Jag har för stora tuttar för att kunna ha ett bröstskydd...

Får hoppas att tuttarna skyddar lite istället och hittils verkar de ha gjort det eftersom jag så gott som alltid kraschar å landar/glider på mage/ansikte men å andra sidan har det bara varit asfalt/sand och inga träd/stenar och annat skit ivägen som jag landat på....

Bröstskydd har funnits länge och finner man ett som passar ser jag ingen som helst anledning till att inte använda det?
 
De har jag tyvärr fått testa i praktiken. Det gick knappt håll på tyget ens när jag kanade asfalt och knäskydden satt där de skulle :tummenupp

Gott att höra!

Dessutom hävdar jag att en svalare, (läs; icke svettmarinerad i skinnställ), förare är en säkrare.

(Tyckte nog att det behövde nämnas som kontrast mot prylhysteri och åsiktskonformitet).
 
Bra fråga det där...
Provade någon gång att skicka på mig en crossväst och en tunnare överdragströja ovanpå, blev lite cross-stuk övert...var väl "luftigt/svalt" men såg f-n inte klokt ut och kändes aningens goofy på landsvägs hoj...
Men visst verkar bröstskydd bra. Men det tillsammans med ryggskydd så får man väl börja med spännband runt skinnstället...
 
Kör med Dainese Nero Cheastplate ...
Funkar klockers ..
Tar en sek att ta på, sitter på plats när man tagit på det!

Förhöjer själva rustningskänslan markant!
 
Jag har för stora tuttar för att kunna ha ett bröstskydd...

Får hoppas att tuttarna skyddar lite istället och hittils verkar de ha gjort det eftersom jag så gott som alltid kraschar å landar/glider på mage/ansikte men å andra sidan har det bara varit asfalt/sand och inga träd/stenar och annat skit ivägen som jag landat på....

Bröstskydd har funnits länge och finner man ett som passar ser jag ingen som helst anledning till att inte använda det?

Skryt lagom:D
 
Jag har för stora tuttar för att kunna ha ett bröstskydd...

Får hoppas att tuttarna skyddar lite istället och hittils verkar de ha gjort det eftersom jag så gott som alltid kraschar å landar/glider på mage/ansikte men å andra sidan har det bara varit asfalt/sand och inga träd/stenar och annat skit ivägen som jag landat på....

Bröstskydd har funnits länge och finner man ett som passar ser jag ingen som helst anledning till att inte använda det?

det finns bröstskydd för tuttar också (dainese), men dina får kanske inte plats i den heller
 
Jag har för stora tuttar för att kunna ha ett bröstskydd...

De finns även utformade för oss med manboobs :rolleyes: samt för er tjejer! :tummenupp

dainese_thorax_ladies_chest_protector.jpg
 
Dessutom hävdar jag att en svalare, (läs; icke svettmarinerad i skinnställ), förare är en säkrare.
Kan ta NDR -11 som konkret exempel. I min samkörningsgrupp var det en förare som valda att köra stora vägarna hem efteråt istället då han förlorat för mycket vätska under dagen i sitt helställ och hade i princip haft konstant huvudvärk pga. vätskebrist.

För min del med skinnjacka och kevlarjeans räckte en vattenpåfyllning per tank/matstopp för att hålla mig klar i huvudet hela dagen.
 
Last edited:

De dyker alltid upp i dylika här trådar för att få bekräftelse. Inget fel i det, alla människor behöver det på ett eller annat sätt. De enda som inte tror sig behöva är de som får så mycket att de inte märker när det sker, sen finns det de som aldrig får nog.

Högst antagligen behövs det bilder för att få en rättvis uppfattning om problemet. Med skydd, utan, samt viktigare då, försöken att klämma in det hela. Bilder på utgångsmaterial på såväl utrustning som hindrande obstacles. Dessa böra framställas på ett sådant sätt att man inte kan vilseledas av bristande skalenlighet och/eller proportionalitet.

Det är åtminstone 3 st hittillls som upplyst oss om storlek och/eller förekomsten av sina företräden, (även om någon vilseledande kallade dem airbags. Att de skulle vara luftfyllda förefaller märkligt utifrån mina erfarenheter. Om det nu inte är så att i Norge finns det skinnställ med dubbla airbags för damer som är rädda om det de har eller har skaffat sig). Helt i onödan då vi alltid uppmärksammar dessa, detta till en grad som lätt skulle kunna bli en trafiksäkerhetsfråga.

Ja, jag är gammal och kan bara inte låta bli att reagera på uppmärksamhetstörsten hos flickor och damer på forumet. Raljant skrivet och jag tänker inte ägna någon osund uppmärksamhet åt tjejer som är betydligt närmre min dotter i ålder än mig.

Kan ta NDR -11 som konkret exempel. I min samkörningsgrupp var det en förare som valda att köra stora vägarna hem efteråt istället då han förlorat för mycket vätska under dagen i sitt helställ och hade i princip haft konstant huvudvärk pga. vätskebrist.

För min del med skinnjacka och kevlarjeans räckte en vattenpåfyllning per tank/matstopp för att hålla mig klar i huvudet hela dagen.

Vittnar ju om en sund självinsikt hos föraren som jag dessvärre nog inte hade varit förmögen iaf under pågående tur.
 
Last edited:
Vad de hela handlar om till slut är väl valet vi får och kan göra själva och man vill åka i shorts och t-shirt så är de OK eftersom han/hon väljer att utsätta sig för den ev risken. Så länge som dom ha den utrustning som lagen kräver för framförandet av fordonet.

Så kan man tycka vad man vill om dom som inte väljer att anv. skyddsutrustningen som finns att tillgå, de är deras egna val. Så är de som många andra skrivit nånstans får man dra en gräns för allt man plockar på sig när man ska ut (utöver den std. utrustning dom flesta anv. ställ/stövlar/handskar/ryggskygg/hjälm).
 
De finns även utformade för oss med manboobs :rolleyes: samt för er tjejer! :tummenupp

dainese_thorax_ladies_chest_protector.jpg

Problemet med det skyddet är att man ändå inte kan ha speciellt stora bröst utan ca B-kupa för att få i tuttarna i det där och mina är större än så, därav problemet.

Jag har faktiskt provat!

Men kommer det ett bröstskydd för oss med C/D-kupa på tuttarna så kommer jag absolut att köpa ett :)
Dock är det inte så troligt eftersom det är svårt att bara hitta en bra/fin/bekväm bh i de storlekarna så att de skulle välja att tillverka bröstskydd till oss få storbystade flickor som kör hoj är inte speciellt troligt :(
 
Jag tycker att jag hindras en del i körningen tack vare alla skydd. Axelskydden tillsammans med ryggskyddet gör att jag sitter stelt och ganska orörligt på hojen. I mitt förra skinnställ var jag till och med tvungen att ta bort axelskydden för att få på mig jackan (utan ryggskydd). Ett skydd till skulle tvinga mig att gå upp ytterligare en storlek i skinnställ, vilket skulle innebära att det satt helt slappt nertill. Enda lösningen skulle vara skräddarsytt ställ i så fall.
Skydd är bra, men i ärlighetens namn så har de tagit bort en del av körglädjen för min del. Det är trångt, stelt och så in i helvete varmt att man dryper av svett och måste ligga i 120+ för att inte smälta bort en varm sommardag.

Bröstskydd kan nog vara en bra idé om man går omkull, men jag fatt6ar inte hur fan jag ska kunna köra hoj på ett aktivt och säkert sätt om jag stoppar in ännu mer jox innanför skinnstället som redan idag är svårt att röra sig i.

Jag tog hojkort 1992 och på den tiden fanns det inte några vettiga ryggskydd, så jag har kört utan fram till 2009. Men grupptryck och försäkringsbolag har gjort att jag numera använder ett sådant.
 
Kan bara ta & hålla med flera av föregående inlägg, nånstans känns det som man får dra gränsen. Kände mig tillräckligt nöjd häromdagen efter att dragit på mig underställ & skinnstället, ryggskydd & njurbälte när det var närmare 30 grader ute. Visst olyckan kan vara framme när som, man nånstans försvinner glädjen i körningen om man ska ha så pass mycket skydd att man ser ut & känner sig som en michelin gubbe.

Finns ju hur mycket som helst att komplettera med om man ska va extrem gällande skydd. Bla så finns det numera på marknaden en hjälm med inbyggt kylsystem om olyckan skulle vara framme och som skickar gps signal om vart man befinner sig ( kostar runt 10 000kr ) listan är lång med allt man kan komplettera med men nånstans får man nog dra gränsen.

Man kan nog egentligen aldrig använda för mycket skydd men samtidigt försvinner körglädjen om det ska ta 20min att bara få på sig skydden, sen är det ju en fara i sig om man har så mycket skydd att man blir allmänt osmidig......
 
Last edited:
Varför kör du utan bröstskydd?
I väldigt många olyckor läser man om att folk avlidit eller blivit svårt skadade pga våld mot bröstkorgen. Senast hörde jag av en kompis att hans arbetskamrat gick omkull i laglig fart i en rondell, med 11 brutna revben och punkterad lunga som följd.

Personligen kör jag alltid med bröstskydd, därför jag ser ut som iprenmannen

Varför kör inte du med bröstskydd?


För att jag ännu inte fått några manboobs att skydda, som trådskaparen har :arsele

Nä, skämt i sido så är det nog dags att inskaffa snart. Dumt att inte skydda sig när det går. Dom är ju inte allt för dyra.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top