Varför inte rem på sporthoj?

Dyrt att dreva om..
Remmen är breeed..
slitstyrkan betvivlar jag, tror inte den orkar med höga effeker...

/B

Har alltid trott att det var mer effektförlust i en rem, men när man tänker efter...

Finns det någon där ute som VET om kedja eller vikt är effektivast?

Sen ska det väl vara lätt och smidigt också, det vore inte svårt att bygga en outslitlig friktionsfri kedja men den skulle bli TUNG.

Dessutom torde en rem vara knepig att byta... är det nån som försökt ta bort en kedja utan att öppna kedjelås eller knäcka en nit? :fakta

/B

R400 skrev:
Har alltid trott att det var mer effektförlust i en rem, men när man tänker efter...

Finns det någon där ute som VET om kedja eller vikt är effektivast?

Sen ska det väl vara lätt och smidigt också, det vore inte svårt att bygga en outslitlig friktionsfri kedja men den skulle bli TUNG.

Eftersom friktion alltid omvandlas till värmeenergi så har jag förljade att berätta..

Såg ett foto taget med infraröd film på en Ducati corsamotor under en bänkning. Kamremmarna är nakna på racercyklarna för att remmarna ska vara lite mer lättservade men främst är det ett värmeproblem..

Det enda som var varmare än remmarna på den bilden var avgasrören... Motorblock, cylindrar å toppar var långtifrån så varma..

Eftersom friktion=värme så är värme=friktion...

/B

Eftersom friktion alltid omvandlas till värmeenergi så har jag förljade att berätta..

Såg ett foto taget med infraröd film på en Ducati corsamotor under en bänkning. Kamremmarna är nakna på racercyklarna för att remmarna ska vara lite mer lättservade men främst är det ett värmeproblem..

Det enda som var varmare än remmarna på den bilden var avgasrören... Motorblock, cylindrar å toppar var långtifrån så varma..

/B

Kamremmar är jävulens påfund, det ska vara kedja!

Bj.O.rn skrev:

/B

Även om jag i princip håller med dig (som alltid, det finns vissa man inte säger emot ;) ), så kyler oljan kamkedjorna.

Alltså om kamkedjan hade blivigt varm, hade det inte varit något problem, den hade inte blivigt överhettad...

/petimeter :D

Micke_Lindstrom skrev:
Om man skulle ha rem på en effektstark sporthoj får man nog problem med att den vill slira om man inte spänner den hårt, och då måste man ha en swing som kan ta upp mer sidokrafter.
Dessutom kanske den skulle fjädra lite när man drog på och ge en allmänt flummig acc-känsla.

Nej, nej, nej...
Den är tandad!!
Det är ingen fläktrem vi snackar om!!!

Blade skrev:
Nej, nej, nej...
Den är tandad!!
Det är ingen fläktrem vi snackar om!!!

Om man inte spänner en hårt belastad rem lär den väl kunna slira/kugga över trots att den är tandad?
Och fjädra gör den ju ändå.

Har inte Saab 95 bakelitdrev som driver kamaxlen?
Det verkar ju väldigt seriöst. :D

Micke_Lindstrom skrev:
Har inte Saab 95 bakelitdrev som driver kamaxlen?
Det verkar ju väldigt seriöst. :D

Jag gissar du snackar om 9-5 och inte gamla 95:an.

Vad jag vet är att B16, B18 och B20 har det i alla fall!!

Om man inte spänner en hårt belastad rem lär den väl kunna slira/kugga över trots att den är tandad?

Kanske du har rätt...

Utan photshop men med inbyggd kjeda

Finns ju andra progran än Photoshop!

Bifogat

• f4sleftside_1024.jpg
    f4sleftside_1024.jpg
    43.3 KB · Visningar: 258
Varför inte hydralväxel.. en pump fram och en turbin bak, växling görs med ventiler på turbinen eller pumpen som på en automatlåda fast enklare. Man behåller givetvis möjligheten att växla själv. :cool:

Kedja håller för påfrestning och utmattning bättre! Kedja är mindre känslig för slack och friktionen inbillar jag mig är ugf densamma om kedjan är i god kondition. :fakta

DaGaz skrev:
Varför inte hydralväxel.. en pump fram och en turbin bak, växling görs med ventiler på turbinen eller pumpen som på en automatlåda fast enklare. Man behåller givetvis möjligheten att växla själv. :cool:

Nu börjar vi snacka energislösande lösningar ;)

/B

soppatorsken skrev:
Jooo, och det är juh vanligt? RC45 har jag för mig, vilken seriehoj har det mer? Inte så mång va?

Många racermotorer har drevkaskad till kamdrivningen, en mycket elegant lösning.. T.ex. Kawa har konvertering till sådant på sina superbikemotorer..

Finns däremot en stor nackdel med en sån lösning på en racermotor.. Mycket knepigt att få till avstånd mellan kolv å topplock samtidigt som man har ett perfekt ingrepp mellan dreven...

RC45'an var smått hopplös att optimera p.g.a. detta enligt mästertrimmarn Sköld själv..

/B

DaGaz skrev:
Inte då, borde bli rätt hög verkningsgrad, fiktionen är ju väldigt låg. Mer oroande kanske är vikt och storlek.
;) :)

Mja.. hydraulpumpar å hydraulmotorer är inge vidare.. massa internt läckage å en hel del värme..

Öhlins håller ju på å klurar lite med sånt förresten, fast till framhjulsdrift..

/B

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...