Varför inte rem på sporthoj?

Kedja svårslagen. Enkel o tar lite plats. Fast den borde vara kapslad o välsmord. Men då får man väl kylningsproblem i stället.

En rem som tål 150+ hk blir nog i bredaste laget. Sen borde en rem kugga över lättare. Spänningen varierar ju en del när det fjädrar. Hur dom fixat det på bmw o hd vet jag inte. Och så har vi det där med att ta bort o sätta dit förstås. Men det är ju ett mindre problem om den håller länge. Om rem el kedja har störst effektförluster har jag ingen aning; nån mekanist som vet ?

Nej, antar dom måste hitta på nån starkare superfiber innan remdriften tar över.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Kedja svårslagen. Enkel o tar lite plats. Fast den borde vara kapslad o välsmord. Men då får man väl kylningsproblem i stället.

En rem som tål 150+ hk blir nog i bredaste laget. Sen borde en rem kugga över lättare. Spänningen varierar ju en del när det fjädrar. Hur dom fixat det på bmw o hd vet jag inte. Och så har vi det där med att ta bort o sätta dit förstås. Men det är ju ett mindre problem om den håller länge. Om rem el kedja har störst effektförluster har jag ingen aning; nån mekanist som vet ?

Nej, antar dom måste hitta på nån starkare superfiber innan remdriften tar över.
/u

Tänkt lite till på det där med custåååmer å vridmoment vs sporthojar å effekt... Vi har diskuterat det förut, men det är kanske lika bra att ta upp det här igen för att minska risken för missförstånd..

En sporthoj (med mer effekt å mindre moment än en custååm) drar faktist hårdare i remmen/kedjan än en custååm, det är effekten på veven genom utväxlingen och varvtalet som avgör, maximala vridmomentet på utgående axel (påfrestningen på överföringen) blir högre på sporthojen vid maximal acceleration vid såt oss säga 100 km/h eller varför inte 50 km/h

Ulf kanske vill utveckla det hela? Du brukar ju gilla dessa diskussioner :tummenupp

Håller annars med om att kapslad kedja torde vara överlägsen, problemet är att det är skitfult.. skulle inte för en dag åka omkring med något som påminner om en gammal krigarjawa..

/B
 
Bj.O.rn skrev:

En sporthoj (med mer effekt å mindre moment än en custååm) drar faktist hårdare i remmen/kedjan än en custååm, det är effekten på veven genom utväxlingen och varvtalet som avgör, maximala vridmomentet på utgående axel (påfrestningen på överföringen) blir högre på sporthojen vid maximal acceleration vid såt oss säga 100 km/h eller varför inte 50 km/h


/B

Stämmer, effekt = vridmoment gånger varv, men belastningen i själva remmen beror också på remhjulens storlek, ett större remhjul gör att remmens hastighet blir högre men att kraften i den blir lägre jämfört med ett litet remhjul.
Av samma anledning är dreven för 3:an och 4:an smalare än dreven för 1:an och 6:an i en mc-växellåda.
 
Last edited:
Bengan skrev:
Retro5.jpg

:tummenupp
 
Bengan skrev:

En kardanaxel har väl den lebbiga påverkan att den vrider, alt drar ned, baksvingen vid acceleration. Det kan betyda att vid nedlägg så antingen reser den hojen eller så lägger den ned hojen ännu mer, när man accelererar!

Varför inte införa längsmonterade radfyror igen??
Kolla in gamla Nimbus!

teknik.jpg


När man gasar på vrids hela hojen åt sidan!! Spännande!!!
 
Blade skrev:
En kardanaxel har väl den lebbiga påverkan att den vrider, alt drar ned, baksvingen vid acceleration. Det kan betyda att vid nedlägg så antingen reser den hojen eller så lägger den ned hojen ännu mer, när man accelererar!

Nu tramsas det vilt :(
Mr Blade verkar aldrig ha kört en kardanmaskin öht.

Om baksvingen vrids måste det vara en klassisk
japansk konstruktion i blötjärn du tänker på.
Det är mer troligt med kedjedrift eftersom
kardan snarare förstärker svingen och sidkrafterna
blir större med en kedja som driver hjulet längre
ut från navcentrum.

Pumpeffekterna du beskriver finns men är inte
så stora som du tror och är fullt hanterbara.
Idén om kardanpumpning kommer nog från
gamla touring-BMW:ar med cykelpumpsfjädring.

De verkliga problemen med kardan är:
* vikten, åtskilliga kg mer än kedjedrift
* tröghet pga massan,
- tappar lite effekt
- svårt att göra whellie, men det går:
whelliue.jpg


Fördelarna är givetvis:
+ rent och snyggt
+ driftsäkert

När man gasar på vrids hela hojen åt sidan!! Spännande!!!

Eftersom det är ett roterade moment så är det
inte märkbart när man gasar.
Vrids din Blade med tvärställd motor framåt
av momentet om du gasar med växeln i friläge? :D
 
gthyni skrev:
Eftersom det är ett roterade moment så är det
inte märkbart när man gasar.
Vrids din Blade med tvärställd motor framåt
av momentet om du gasar med växeln i friläge? :D

Kolla in under huven på en bil när du tomvarvar så ser du att hela motorn kränger åt sidan när du gasar!
Har du bra med pulver så rör sig även bilen!! :fakta

Eftersom en tvärställd fyra försöker vrida ramen i den riktning ramen sträcker sig blir det knappt märkbart men skulle den vara längsmonterad skulle det kännas!!!
 
Blade skrev:
En kardanaxel har väl den lebbiga påverkan att den vrider, alt drar ned, baksvingen vid acceleration. Det kan betyda att vid nedlägg så antingen reser den hojen eller så lägger den ned hojen ännu mer, när man accelererar!

Varför inte införa längsmonterade radfyror igen??
Kolla in gamla Nimbus!

När man gasar på vrids hela hojen åt sidan!! Spännande!!!

Kardanaxeln ger inte cykeln några vridkrafter i sidled. Det är nog bara så att de cyklar du kört med kardanaxel också har motorn monterad i längsled, såsom exempelvis BMW. Klart intressant att köra en BMW-boxer, där cykeln rör sig i sidled vid gaspådrag :)

Min FJR har kardan och vanlig tvärställd motor. Någon vridning i sidled existerar inte vid gaspådrag, det är inte heller någon större hisseffekt att tala om.

Nackdelarna är som sagt betydligt större vikt, men på en touringhoj så spelar det ingen roll ändå. den väger trots allt bara 9 kg mer i torrvikt än min GPZ900 :)
 
Blade skrev:
Kolla in under huven på en bil när du tomvarvar så ser du att hela motorn kränger åt sidan när du gasar!
Har du bra med pulver så rör sig även bilen!! :fakta

Fakta, my ass ...
tror inte varken AMG, BMW M-technik lr Ferrari har
problem med sidohoppande bilar.
Bara trams.


Eftersom en tvärställd fyra försöker vrida ramen i den riktning ramen sträcker sig blir det knappt märkbart men skulle den vara längsmonterad skulle det kännas!!!

Skulle....
Du vet inte,
jag har längmonterad motor på Guzzin så jag
borde faktiskt veta - inte sant?
Du känner sidomomentet när du står på tomgång,
när man drar iväg känner man i praktiken
ingenting varken av dina kardanvridningar lr sidmoment.

Förstår varför man behöver ta till grova överdrifter för att argumentera
kring sådant man varken har erfarenhet lr teoretiska kunskaper. :(

Din plastraket är säkert en fin maskin utan att du
snackar skit, eller är problemet att du blir frånkörd
av nån gammal BMW-kardanhäck? :D
 
Last edited:
Inte SÅ lätt reda ut vilka krafter som påverkar hojen vid gaspådrag. Att en uppvarvande motor vill vrida hojen åt andra hållet är rätt klart. Finns amatörer som kraschat sitt motorstarka stridsplan från 2a världkriget när dom gett full gas på 1500 hk strax efter lyft och motorn vridit ner ena vingen i backen. Oj, glömde viss hålla emot (m skevroder ?).

Både kardan o kedja ger fjädringspåverkan bak. Likaså bromsning. Hur mycket o åt vilket håll beror på geometrin o hur man tar upp en del reaktionskrafter. T.ex. dragkraften i kedjan vill höja bakdelen om den redan är hög o sänka den om den redan är låg.

Ang motorns vrid: Vridmomentet byter storlek vid varenda utväxling, så motorns vrid har praktiskt taget ingenting m dragkraften i kedjan att göra. (Den som inte tror på det får fråga nån mer erfaren kompis vad spaken framför vänster fotpinne är för nåt.)
/u
 
gthyni skrev:
Fakta, my ass ...
tror inte varken AMG, BMW M-technik lr Ferrari har
problem med sidohoppande bilar.
Bara trams.



Skulle....
Du vet inte,
jag har längmonterad motor på Guzzin så jag
borde faktiskt veta - inte sant?
Du känner sidomomentet när du står på tomgång,
när man drar iväg känner man i praktiken
ingenting varken av dina kardanvridningar lr sidmoment.

Förstår varför man behöver ta till grova överdrifter för att argumentera
kring sådant man varken har erfarenhet lr teoretiska kunskaper. :(

Din plastraket är säkert en fin maskin utan att du
snackar skit, eller är problemet att du blir frånkörd
av nån gammal BMW-kardanhäck? :D

Jag VET inget och har knappt några erfarenheter varken när det gäller kardandrift eller längstmonterad motor på MOTORCYKEL. Att fenomenen uppstår på bilar VET jag.
OK, supersportbilar är en sak...

Jag var aldrig ute efter något munhuggeri. Jag frågade eftersom jag inte visste vad som gjorde att man inte använder rem på sporthojar. JAG tyckte det skulle kunna gå. Efter att ha läst era inlägg kan jag hålla med om att det kanske inte kan vara lämpligt, främst pga utrymme!!
Jag har slängt in lite motargument till de olika förslagen mest för att provercera fram fler, mer eller mindre, seriösa förslag!

Om "gthyni" har goda kunskaper bör vi lyssna på honom men samtidigt respektera att andra kan ha andra åsikter och erfarenheter!

Tack för mig!! :hej :hej :bow :bow
 
whelliue.jpg


Trickfoto.. eller ombygggt till kedja.. För alla vet väl att det inte går att slanga med en kardan.. Såvida man inte har ett Spragthorpe kit eller vad det nu hette..

/B
 
Bj.O.rn skrev:

Trickfoto.. eller ombygggt till kedja.. För alla vet väl att det inte går att slanga med en kardan.. Såvida man inte har ett Spragthorpe kit eller vad det nu hette..

Från artikeln bilden är från:
In the beans department, it lacked not. It has a punchy delivery and with the instant fuel delivery could be wheelied with aplomb. How about 2nd gear with no clutch? Who said shaft drives don't wheelie? I'm riding this how it should not be ridden. Maybe it's all things to all riders? A middle ground found? Nooo… I'm just a damn hooligan.

Read it and weep: :fakta
http://www.2wf.com/articles/bike_tests/DBF8C08D-EC28-4C4D-9D14-2D369CEBB887.asp

Närbild på kardandriften: :D
ca4654.jpg


Själv är man väl för gammal och harig för att ens
ha provat att lyfta framslangen än :eek:
 
Ang rem vs kätting

Citat från diverse författare:
Ang Saab 96:
Japp, övre kamdrevet är av bakelit. Och kedjan är gjord av luft.
Dvs det finns ingen kedja, kammen är kugghjulsdriven. För övrigt samma motor (-200 cc) som i Ford 17M med mer. Som i sin tur härstammar från den 1200 cc Ford gjorde till 12M. Som floppade eftersom köparna ville ha distinkt väghållning på små bilar. Gummiupphängd framvagn!! Men det är en annan historia.
Samma kamdrivning på Ford tyska 6or, ända från 1,8-2,8 liter. Också en annan historia.

"Att en uppvarvande motor vill vrida hojen ..."
Givetvis vrider en uppvarvande motor fordonet åt andra hållet. Se på vilken jänk som helst med vridmoment som nämnda Bayerischen Motoren Katastrofen med fler terroristräcers aldrig kommer i närheten av. De rör sig rätt friskt i karossen vid rappning av skojplattan. Detta gäller inte enbart "gammalt gung", det gäller även relativt styva bilar, ex vis Corvette. Betänk också att dessa (både Vette och gunghästar) har en hel del massa (dvs vikt) som "håller emot" vridet.
Att fordonet vrids mer eller mindre åt andra hållet är självskrivet och nån form av naturlag eller så: "Alla krafter har en motkraft" etc. Nån annan kanske kan ursprunget och den exakta ordföljden? Kommer det från Einstein?
Vridning av fordon med tvärsmonterad vev används väl av de som stuntar med crosshojar på diverse stadion för att balansera fram/bak i luften? Tror jag.

Ang flyg:
"Finns amatörer som kraschat sitt motorstarka stridsplan från 2a världkriget när dom gett full gas på 1500 hk strax efter lyft och motorn vridit ner ena vingen i backen. Oj, glömde viss hålla emot (m skevroder ?)."
Japp det är skevroder som avses. Men det är inte vridet enbart som drar kärran i backen. Så här är det:
Alla flygplan har en minimhastighet som till största delen beror på vikt relaterat vingyta. Kallas "vingbelastning". Då hastigheten är låg (= nära minimihastigheten, heter "stallhastighet"), ex vis direkt efter start, behövs inte så mycket för att den ena vingen ska få så mycket större "vikt" (vikt + vridmoment från motorn) att kärran stallar (uttalas "stålar") dvs "tunga" vingen slutar flyga. Resultatet = ödesdigert.
Skevroder mot kan i det läget vara lika ödesdigert eftersom rodret går nedåt på den tunga vingen = mer anfallsvinkel = större risk att stalla.
Motorn (egentligen piloten) initierar alltså stallen men den beror inte på enbart motorn. Endast något högre hastighet = större marginal så kan man rycka i trottel både hit och dit utan att något sådant händer.
Detta kan uvecklas massor men det känns lite off topic.

"Ang motorns vrid: Vridmomentet byter storlek vid varenda utväxling, så motorns vrid har praktiskt taget ingenting m dragkraften i kedjan att göra. (Den som inte tror på det får fråga nån mer erfaren kompis vad spaken framför vänster fotpinne är för nåt.)"
Nja. Motorns vrid har i allra högsta grad med dragkraften i kättingen att göra. Annars skulle ju vridet i en 125:a kunna räcka till en Scania.
Man ska till detta addera de utväxlingar som finns mellan vevaxel och kätting (vilket också påpekades av författaren). Dessutom påverkas faktiskt draget i kättingen lite (ytterst lite) av vikten på ekipaget. Dvs exakt samma motor (o vxllåda) i en 150 kg hoj frestar på kättingen mindre än i en 300 kg hoj.
Jag kan ha missförstått citatet ovan. Häng mig inte i sådant fall, jag är man.

Sen tror jag att det finns ytterligare en sak som påverkar valet av rem/kedja: Körsättet. En sån där kromsläde körs väl oftast rätt städat. Tror det är vanligare bland sporthojar att man kopplar upp dem på 3:e spraggen än bland kromlok. Fatta vad det ska rycka och smälla i transmissionen!
Det kan ni tänka på, ni som behandlar knarrarna som... Ja jag vet inte vad. Sporthojar kanske? :-)

En sista sak:
Ja, jag vet att nån stunter (Sune??) stuntar med HD och Buell. Men jag vet inte hur ofta han servar remmarna.
Och för övrigt tycker jag att han är en riktigt dålig förebild som stuntar iklädd T-shirt. Han är mycket duktig och går säkert inte på öronen men vilka signaler ger detta till de delar av publiken som inte åker knarr?

Jaja, i min värld har hojar en oljig, kladdig kätting och skitig bakfälg. Punkt.

Edit: Ang bilden ovan. Som kom in medan jag skrev inlägget.
Vaddå kardan? Vaddå hoj? Fanns det sånt med också? :-))
 
Last edited:
en kompis köpte en HD sportster :zpy som han bytte kammar, förgasare och fan hans moster på och skulle köra strippen med.

allt gick bra med remmen ända tills han köpte ett lustgaskit... när han skickade på med lustgasen så kuggade remmen ordentligt på remdreven eller vad man ska kalla dom, så han fick modifiera och slänga på vanlig drev och kedja... så man kan ju tänka sig en gixx 1000 med rem... såga lite på kopplingen så får man ett häftigt remskrik!!
 
Re: Ang rem vs kätting

Robban_C skrev:

Nja. Motorns vrid har i allra högsta grad med dragkraften i kättingen att göra. Annars skulle ju vridet i en 125:a kunna räcka till en Scania.
Nja, själv. Motorns vrid OCH utväxlingen avgör dragkraften. Så med tillräcklig nerväxling räcker en 125a till en Scania. Om man inte har nåt krav på hastigheten alltså......
/u
 
Re: Re: Ang rem vs kätting

ulf_lundin skrev:
Nja, själv. Motorns vrid OCH utväxlingen avgör dragkraften. Så med tillräcklig nerväxling räcker en 125a till en Scania. Om man inte har nåt krav på hastigheten alltså......
/u
Ja, så är det ju. Tänk hur den där Scanian skulle låta....
 
Livslängden är kortare på rem än kedja
8000 mil Volvorem 19000 mil Saabkedja :fakta
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top