Bengan
Ny medlem
Kardanaxel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ulf_lundin skrev:Kedja svårslagen. Enkel o tar lite plats. Fast den borde vara kapslad o välsmord. Men då får man väl kylningsproblem i stället.
En rem som tål 150+ hk blir nog i bredaste laget. Sen borde en rem kugga över lättare. Spänningen varierar ju en del när det fjädrar. Hur dom fixat det på bmw o hd vet jag inte. Och så har vi det där med att ta bort o sätta dit förstås. Men det är ju ett mindre problem om den håller länge. Om rem el kedja har störst effektförluster har jag ingen aning; nån mekanist som vet ?
Nej, antar dom måste hitta på nån starkare superfiber innan remdriften tar över.
/u
Bj.O.rn skrev:
En sporthoj (med mer effekt å mindre moment än en custååm) drar faktist hårdare i remmen/kedjan än en custååm, det är effekten på veven genom utväxlingen och varvtalet som avgör, maximala vridmomentet på utgående axel (påfrestningen på överföringen) blir högre på sporthojen vid maximal acceleration vid såt oss säga 100 km/h eller varför inte 50 km/h
/B
Bengan skrev:Kardanaxel?
Blade skrev:En kardanaxel har väl den lebbiga påverkan att den vrider, alt drar ned, baksvingen vid acceleration. Det kan betyda att vid nedlägg så antingen reser den hojen eller så lägger den ned hojen ännu mer, när man accelererar!
När man gasar på vrids hela hojen åt sidan!! Spännande!!!
gthyni skrev:Eftersom det är ett roterade moment så är det
inte märkbart när man gasar.
Vrids din Blade med tvärställd motor framåt
av momentet om du gasar med växeln i friläge?![]()
Blade skrev:En kardanaxel har väl den lebbiga påverkan att den vrider, alt drar ned, baksvingen vid acceleration. Det kan betyda att vid nedlägg så antingen reser den hojen eller så lägger den ned hojen ännu mer, när man accelererar!
Varför inte införa längsmonterade radfyror igen??
Kolla in gamla Nimbus!
När man gasar på vrids hela hojen åt sidan!! Spännande!!!
Blade skrev:Kolla in under huven på en bil när du tomvarvar så ser du att hela motorn kränger åt sidan när du gasar!
Har du bra med pulver så rör sig även bilen!!![]()
Eftersom en tvärställd fyra försöker vrida ramen i den riktning ramen sträcker sig blir det knappt märkbart men skulle den vara längsmonterad skulle det kännas!!!
gthyni skrev:Fakta, my ass ...
tror inte varken AMG, BMW M-technik lr Ferrari har
problem med sidohoppande bilar.
Bara trams.
Skulle....
Du vet inte,
jag har längmonterad motor på Guzzin så jag
borde faktiskt veta - inte sant?
Du känner sidomomentet när du står på tomgång,
när man drar iväg känner man i praktiken
ingenting varken av dina kardanvridningar lr sidmoment.
Förstår varför man behöver ta till grova överdrifter för att argumentera
kring sådant man varken har erfarenhet lr teoretiska kunskaper.![]()
Din plastraket är säkert en fin maskin utan att du
snackar skit, eller är problemet att du blir frånkörd
av nån gammal BMW-kardanhäck?![]()

Bj.O.rn skrev:
Trickfoto.. eller ombygggt till kedja.. För alla vet väl att det inte går att slanga med en kardan.. Såvida man inte har ett Spragthorpe kit eller vad det nu hette..
In the beans department, it lacked not. It has a punchy delivery and with the instant fuel delivery could be wheelied with aplomb. How about 2nd gear with no clutch? Who said shaft drives don't wheelie? I'm riding this how it should not be ridden. Maybe it's all things to all riders? A middle ground found? Nooo… I'm just a damn hooligan.

som han bytte kammar, förgasare och fan hans moster på och skulle köra strippen med.Nja, själv. Motorns vrid OCH utväxlingen avgör dragkraften. Så med tillräcklig nerväxling räcker en 125a till en Scania. Om man inte har nåt krav på hastigheten alltså......Robban_C skrev:
Nja. Motorns vrid har i allra högsta grad med dragkraften i kättingen att göra. Annars skulle ju vridet i en 125:a kunna räcka till en Scania.
Ja, så är det ju. Tänk hur den där Scanian skulle låta....ulf_lundin skrev:Nja, själv. Motorns vrid OCH utväxlingen avgör dragkraften. Så med tillräcklig nerväxling räcker en 125a till en Scania. Om man inte har nåt krav på hastigheten alltså......
/u
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |