Varför highsider?

Jag skulle börja betänka sättet du ger gas på..

Om släppet kom tvärt, och inte föranleddes av en längre sladd, så är det mest sannolikt så att du gasar för sent och för hårt. Mängden effekt du kan trycka ur vid en given punkt är inte konstant, utan beror dels på däck, temp, fjädring, hur du sitter osv.. Men det du mest kan påverka är HUR du ger på gas. Rullar du successivt på gas så kommer du genom ett mjukt påslag kunna ha ganska mkt (Z) effekt i backen vid punkt X. Om du rullar fram till punkt X och pangar på (Z) effekt så kommer det släppa direkt. Anledningen är att påslaget påverkar fjädring och viktförskjutning etc i hojen.

Så istället för att försöka gasa hårdare i utgången, jobba med ingångshastigheten och att rulla på gas försiktigt från en tidigare punkt. Gör du det rätt så kommer också släppen att kännas helt annorlunda.

Jag har sett exempel på folk som kör 10 sekunder långsammare än medeltempo i Rookie som highsidar, rena förarfel och taskig högerhand. För de där det går riktigt fort så kasar det lite och var o varannan kurva, men på ett helt annat sätt.


Sen har Henrik en poäng ovan och det är däcken (trots allt), vissa däck är mer benägna att kasa innan det är kört, medan andra känns bergsstadiga tills man äter asfalt.

Sen är det kort sagt så att OM du kan gasa hårt mitt i kurvan, då går det för långsamt.. Jobba på det istället ;)


-------------------

Å tredje sidan är ditt däck inte riktigt byggt för banåka, så det är mkt möjligt att det brann upp lite och blev halt därför.. Men det borde du eller nån med vana kunna se på däcket även nu i efterhand i så fall. Nu var det länge sen jag åkte den typen av däck, men min erfarenhet (som jag minns den) är att det redan varvet innan börjar kännas som allt blir lite diffust i feedbacken, däcken känns liksom geggiga snarare än hala.. typ.

Har du film på det så lyssna NOGA efter ditt gaspåslag, hör du att mackar på för aggressivt (snabbt påslag) så har du med 98% säkerhet svaret där.

Är du lite ny på bana (vilket däcksvalet skvallrar om) så är det mest sannolikt att du körde rätt långsamt i kurvan, var rädd för att ge gas, och så fort du åter kände dig trygg med nedläggningsvinkeln så kom all gas på en gång. Du är i så fall inte den första, och med all säkerhet inte den sista som gjort den missen.
 
Om det nu släpper i kurvan, skall man håll kvar gasen och få en low-sider eller
släppa gasen och få en high-sider inklusive flygtur ?

Dom gånger baken släppt för mig har ett minimalt avslag (eller bara att sluta vrida rullen), att resa upp hojen lite samtidigt som man förankrar sig som fan med benen och jobbar med höften (avslappnad överkropp) löst problemet. jag tror det viktigaste är att korrigera mjukt! Slår man av helt så kommer däcket att hugga tag i asfalten och man flyger åt helvete. Jag försöker alltid att provocera fram släpp så försiktigt och mjukt som möjligt så att man hinner korrigera lika mjukt. Har än så länge aldrig gått omkull pga baksläpp.
 
Har själv kört bana med dom däcken, fungerar utmärkt om du släpper ur lite väder, Kall 2,5 varm 1,8-1,9 :)

Testa även att släppa lite på returen då gathojar ofta är för hetsiga här. :fyllisar
 
Jag skulle börja betänka sättet du ger gas på..

Om släppet kom tvärt, och inte föranleddes av en längre sladd, så är det mest sannolikt så att du gasar för sent och för hårt. Mängden effekt du kan trycka ur vid en given punkt är inte konstant, utan beror dels på däck, temp, fjädring, hur du sitter osv.. Men det du mest kan påverka är HUR du ger på gas. Rullar du successivt på gas så kommer du genom ett mjukt påslag kunna ha ganska mkt (Z) effekt i backen vid punkt X. Om du rullar fram till punkt X och pangar på (Z) effekt så kommer det släppa direkt. Anledningen är att påslaget påverkar fjädring och viktförskjutning etc i hojen.

Så istället för att försöka gasa hårdare i utgången, jobba med ingångshastigheten och att rulla på gas försiktigt från en tidigare punkt. Gör du det rätt så kommer också släppen att kännas helt annorlunda.

Jag har sett exempel på folk som kör 10 sekunder långsammare än medeltempo i Rookie som highsidar, rena förarfel och taskig högerhand. För de där det går riktigt fort så kasar det lite och var o varannan kurva, men på ett helt annat sätt.


Sen har Henrik en poäng ovan och det är däcken (trots allt), vissa däck är mer benägna att kasa innan det är kört, medan andra känns bergsstadiga tills man äter asfalt.

Sen är det kort sagt så att OM du kan gasa hårt mitt i kurvan, då går det för långsamt.. Jobba på det istället ;)


-------------------

Å tredje sidan är ditt däck inte riktigt byggt för banåka, så det är mkt möjligt att det brann upp lite och blev halt därför.. Men det borde du eller nån med vana kunna se på däcket även nu i efterhand i så fall. Nu var det länge sen jag åkte den typen av däck, men min erfarenhet (som jag minns den) är att det redan varvet innan börjar kännas som allt blir lite diffust i feedbacken, däcken känns liksom geggiga snarare än hala.. typ.

Har du film på det så lyssna NOGA efter ditt gaspåslag, hör du att mackar på för aggressivt (snabbt påslag) så har du med 98% säkerhet svaret där.

Är du lite ny på bana (vilket däcksvalet skvallrar om) så är det mest sannolikt att du körde rätt långsamt i kurvan, var rädd för att ge gas, och så fort du åter kände dig trygg med nedläggningsvinkeln så kom all gas på en gång. Du är i så fall inte den första, och med all säkerhet inte den sista som gjort den missen.

Stort tack för att du/ni orkar svara.
Ganska ny på banan, kanske 7 pass förra året och 3 pass året innan.
Börjar givetvis bli bättre, och det är därför man även börjar kolla gränserna.
Skall se om jag kan få upp en film, så kanske du kan höra/se vad jag gör fel.
 
Jag har kört en del bana med PP 2ct och tycker de är riktigt bra däck. Personligen tycker jag att rr piloter är väldigt snabba med att börja köra på slicks. Ska man köra på slicks så måste man ha ett tempo så att de inte kyls ner för då är de sämre än de flesta gatdäck. Nu kör jag bara bana med sportsmart och är riktigt nöjd med de däcken. Dock så har jag varit väldigt nära på att göra en otäck highsider när jag var för het på gröten ur en kurva så de går att highsida med de också :tungan Dessutom kör jag en k7a som har betydligt snällare register än vad k5an har. Vad jag tror så gasade du för hårt ur kurvan.
 
Last edited:
2.0 bak och 2,1 fram
Var har du fått infon att det är ett bra tryck?
Jag tror det är för lågt och att däcken bygger upp för mycket värme och därför blir hala.
Racedäck brukar man köra med sånt tryck men Michelin Power 2CT, näe.. Det är gatdäck som inte alls vill jobba i lika hög temperatur som ett racedäck.
 
ostar som ostar, tryck som tryck.. för mkt gaaas för tillfälliga greppet.
laborera lite med inställningar och testa igen =)
 
I bland kan det gå fortare om man gasar långsamt.
Istället för att gasa fullt på en 1/2 sekund och tappa greppet, så kan man prova att gasa lungt och jämt. Gasa upp under 2 sekunder i stället och få ett bra drag ur kurvan ( kanske med lite kontrollerat släpp)
 
Så då är det avgjort då, det är bara däck, däckstryck, däckstyp, mellanregister, och gashand som har med highsider att göra om jag förstått merparten av alla inlägg?

Seriöst?

Nu tar jag fram min egen popcorn påse och väntar:fyllisar
 
Men framförallt så är fjädringen den stora boven, de flesta gör inget åt sin fjädring när man flyttar hojen från gata till bana fast än att det är två väldigt olika miljöer. I ditt fall skulle jag testa att vrida på kompressionen lite till bak så att däcket snabbare återfår kontakt med backen vid eventuella små bulor/gasavslag/gaspåslag.

Det finns grabbar som kan åka en helt standard K5:a med gatdäck på bättre varvtider än stora delar av den svenska eliten på racehoj och slicks, så att skylla denna situation på materialet och framförallt på kompressionsdämpningen är extremt långsökt. Dessutom, att planlöst börja vrida på diverse justeringar - utan att veta vad man letar efter - kan få en motsatt och direkt farlig effekt.

Denna situation handlar om gaskontroll och möjligtvis om ett tveksamt däcksval. Köp riktiga Supersport / Superstockdäck (t.ex Pirellis Supercorsa). Kör dessa med korrekt lufttryck och du har ett däck med mycket bättre grepp och framförallt mycket tydligare varning för släpp (jämfört med Pilot Power). Se till att fjädringen har korrekt grundinställning, det vill säga att fjäderförspänning fram och bak är inställda för rätt "häng" / "sag" / "ride height" (kärt barn har många namn) med just dig i sadeln. Åk sedan på fler bandagar och träna succesivt upp din gaskontroll på detta sätt.
 
Last edited:
Pp2ct är kända flr att gå från bra grepp till snorhala på under en nanosekund. De blir överhettade eedan vid "halvsnabb" körning om man har en hoj med hyffsat vrid. Men alla vurpor jag har bevittnat där Pp2ct har varit inblandade har resulterat i lowsider pga att inget har fått tillbaka fästet i det mjuka gummit.
 
Det finns grabbar som kan åka en helt standard K5:a med gatdäck på bättre varvtider än stora delar av den svenska eliten på racehoj och slicks, så att skylla denna situation på materialet och framförallt på kompressionsdämpningen är extremt långsökt. Dessutom, att planlöst börja vrida på diverse justeringar - utan att veta vad man letar efter - kan få en motsatt och direkt farlig effekt.

Denna situation handlar om gaskontroll och möjligtvis om ett tveksamt däcksval. Köp riktiga Supersport / Superstockdäck (t.ex Pirellis Supercorsa). Kör dessa med korrekt lufttryck och du har ett däck med mycket bättre grepp och framförallt mycket tydligare varning för släpp (jämfört med Pilot Power). Se till att fjädringen har korrekt grundinställning, det vill säga att fjäderförspänning fram och bak är inställda för rätt "häng" / "sag" / "ride height" (kärt barn har många namn) med just dig i sadeln. Åk sedan på fler bandagar och träna succesivt upp din gaskontroll på detta sätt.

Nu vet jag ju vem du är och säger inte emot ditt inlägg, dessutom så har jag inte påstått att man planlöst skall ändra sin kompression - eller hur.

Men hur en hoj beteer sig vid gaspåslag ut ur en kurva på bana har väl hur mycket som helst med fjädringen att göra i slutänden. Du skriver ju själv att man skall justera för rätt häng osv.

Det enda jag ville med detta är att säga att alla håller på och diskuterar däck och gashand, när det egentligen också beror extremt mycket på hur hojen är inställd och vem den är inställd för från BÖRJAN. Att vara mild på gashanden är ju mest för att kompensera att fjädring/kompression inte gör sitt jobb.

Så igentligen är det ju så här:
- Orka justera fjädring, häng osv för just dig, för anteckningar för Bana och gata
- Köp ett sett gatdäck och ett sätt trackday däck, kan du inte byta själv så gör däcksfimorna det för en 100 lapp (greven 60kr)

Nu kan du ut och smiska och känna vart gränserna går.

Är vi överrens?
 
Pp2ct är kända flr att gå från bra grepp till snorhala på under en nanosekund. De blir överhettade eedan vid "halvsnabb" körning om man har en hoj med hyffsat vrid. Men alla vurpor jag har bevittnat där Pp2ct har varit inblandade har resulterat i lowsider pga att inget har fått tillbaka fästet i det mjuka gummit.

PP2ct är lurigt helt klart. Till och med bättre med PP om du skall köra bana med högt tempo. MEN.
Gaskontroll och pickup säger jag bara så länge jag bara har det att gå på som TS sagt.

För er som inte vet vad "pick-up" är för något så handlar det om att räta upp hojen genom en medstyrning och när hojen är rakare så har du mer gummi i backen OCH hojen blir mindre orolig vid spinn.

Det finns bra material på tuben för er som vill lära er mera.

Det har pratats om det tidigare i tråden...
 
Vilken typ av nära highsider var det då?

Lutningsvinkel?
Effekt?
Kurvhastighet?

Lutningsvinkel, kommer av att du rätar när det släpper(annars sopar du av.. ;) ) och då greppar det, luta då mindre.

Effekt, gasa mjukare, ligg inte så långt före med rullen.

Kurvhastighet, kanske justera höjderna lite på hojen, släpper det både fram och bak samtidigt så är chassit bra inställt :) , du har nått vad fort det går att köra i dessa förhållandena med dessa däcken, sänk farten lite.

I vilket fall som helst, byt däck!
Ska du köra bana så kör på bandäck, byt fram oftare än det ser ut att behövas då en krasch kostar mer än ett framdäck och det är nästan omöjligt att medvetet rädda ett framhjulssläpp.

Pirelli och Metzler håller iaf. grepp nog för det tempo du kör så får du inte upp tempen ordentligt så räcker fästet ändå för det tempo du håller.
Det jag upplevt dom känsliga för är tempoväxlingar, kör lugnt så däcken går kallare än du normalt kör sen växlar du tempo och kör hårt igen, det river upp dom särskilt om man inte är extramjuk på gasen då.
 
Nu vet jag ju vem du är och säger inte emot ditt inlägg, dessutom så har jag inte påstått att man planlöst skall ändra sin kompression - eller hur.

Men hur en hoj beteer sig vid gaspåslag ut ur en kurva på bana har väl hur mycket som helst med fjädringen att göra i slutänden. Du skriver ju själv att man skall justera för rätt häng osv.

Du får säga emot mig hur mycket du vill, även om du känner mig. Alla har rätt till en åsikt och jag säger inte att just min är den rätta. Så - no hard feelings från mej i alla fall. :tummenupp

Alla som åker motorcykel bör ställa in "sag" / "häng" / "ride height" (återigen, kärt barn har väldigt många namn) oavsett hur de tänker använda motorcykeln. Detta ser till att viktiga chassiemått som gaffelvinkel, svingarmsvinkel samt viktfördelning mellan hjulen hamnar ungefär där motorcykelns konstruktör en gång ville att de skulle hamna. Detta optimerar helt enkelt chassiets prestanda. Dessutom ser man till att fjädringen har slaglängd tillgänglig för kompressions- såväl som returrörelser.

Att däremot vara relativt oerfaren och genast börja fippla med dämpningen är inte att rekommendera. Min personliga åsikt är att just kompressionsdämpning hamnar ganska lågt på en prioriteringslista jämfört med t.ex. däckval, däcktryck, rätt inställt "häng" och val av fjäder. Det är inte heller helt lätt att veta exakt vad som ska göras med kompressionsdämpningen. Ska den ökas eller minskas...? Ska karaktären ändras...? Släpper däcket redan vid minsta möjliga gaspådrag vid mycket nedlägg...? Eller släpper däcket när man har lite mer gas och inte längre så mycket nedlägg...? Svaren på de två sista frågorna kan ge helt olika rekommendationer om kompressionsdämpning.
 
Det är mycket möjligt att det går, men jag känner ingen som lägger någon större vikt vid detta då det säkerligen ger betydligt fler nackdelar än fördelar. Jag kan tänka mig att du i så fall vill prova en stötdämpare med överjävligt mycket returdämpning. Sådana brukar ge lugna släpp såväl som lugn återkomst av grepp (eftersom de motverkar kedjekraftens så kallade anti-squat som ju trycker isär fjädringen och därmed iväg däcket då fästet tappas). Tyvärr kommer denna stötdämpare inte att erbjuda något som helst grepp, vare sig vid fullt nerlägg eller vid fullt gaspådrag över minsta ojämnhet. Däckslitaget kommer inte heller att bli lindrigt. Därför kommer ingen att vilja använda den i vilket fall som helst. Jag är mer osäker på en rekommendation gällande kompressionsdämpning då man behöver mer information för att bestämma detta. Släpper det tidigt eller sent...? Vid större eller mindre nedläggningsvinkel...? Vid initialt gaspådrag eller först efter någon sekund...? För att däcket inte har tillräckligt med last eller för att det har för mycket last...?

I vilket fall som helst, detta resonemang är hypotetiskt och praktiskt ointressant. Den som vill undvika highsiders ska definitivt inte sabotera sin fjädring genom att maximera sin returdämpning. Jobba med gaskontrollen istället och se till att ha lämpliga däck och "normalt" inställd fjädring.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top